ישו זה כאן

בתוך השנאה והאנטישמיות החדשה החופפת לאנטי ישראליות אנו רואים לפעמים כמה נקודות אור, נוצרים אוהבי ישראל. פגשתי רבים מהם בחו"ל, מסוג הקהילות שמהללות את ישראל באופן שגורם לך לנוע באופן לא נוח בכיסא ולחייך במבוכה. כבר לפני 10 שנים הבנתי שגאולת ישראל זה רק שלב א' בשבילם, יש גם שלב ב' שבו יושמדו היהודים ואלו שיוותרו יהיו שואבי מים וחוטבי עצים לנוצרים.

אז בעבר כששמעתי זאת חייכתי, אנחנו נישאר בשלב א' חשבתי. לא נפנה את הלחי השניה. אנחנו צריכים כיום כל תמיכה, כל סיוע – ובעתיד? אלוהים גדול. אני כלכלן וכמו שכלכלנים מפרידים בין הטווח הקצר לטווח הארוך אני מסכים בהחלט עם קיינס שאמר שבטווח הארוך כולנו נמות בין כה וכה.

אבל זה לא כל כך פשוט. כמו כל רעיון מטורף, ובטח שבמזרח התיכון, תמיד יהיו כמה שישמחו להפוך אותו לדרך חיים, למטרה נעלה. ולנו כישראלים נוח להידחף לכיוון הקיצוני הזה של הנצרות לאור הדחייה שאנו חווים מהזרם המרכזי של הנצרות כיום באירופה. אבל זהו זרם הזוי, קיצוני ומסוכן.

לא יודע למה, אבל הדיבור השקט הזה של הקיצונים הדתיים, הדיבור השקט הזה שמכיל הכל, שסובל הכל, שלא מתרגז ותמיד מחייך – מפחיד אותי יותר מכל ההתלהמות והצעקות והצווחות.

אז קודם כל תחקיר של חדשות 2 על מה שמעטים בלבד מבין אזרחי ישראל מודעים אליו והוא מידת השפעתו של הלובי האוונגליסטי על המתרחש במערכת הפוליטית. נראה כי ככל שהלובי הזה מחזק את אחיזתו במסדרונות הממשלה והכנסת, כך הוא מצליח לשמור על פרופיל נמוך ולהישאר אחד השחקנים הכי פחות מוכרים באזורנו.

 

http://rcs.mako.co.il/flash_swf/players/makoPlayer/VideoPlayer.swf?vcmid=47010107b248b410VgnVCM100000290c10acRCRD&videoChannelId=d42d2106ac3aa410VgnVCM100000290c10acRCRD&galleryChannelId=8b010107b248b410VgnVCM100000290c10acRCRD&showlogo=0

בעשור האחרון נרשמה התקרבות משמעותית בין גורמים בכירים בפוליטיקה הישראלית להנהגה האוונגליסטית: קבוצות אוונגליסטיות מעצבות את סדר היום הפוליטי של חברי כנסת, משפיעות על יחסי החוץ של המדינה ומשקיעות הון בתשתית ארגונית שמאפשרת להן להתערב במצב המדיני במזרח התיכון. קבוצות מאורגנות אלו נהנות מנוכחות קבועה במוסדותיה הרשמיים של המדינה, וכל זאת הרחק מעיניהם של אזרחי ישראל, המושפעים באופן ישיר מהתערבותו הגוברת של הזרם הדתי הפונדמנסטליסטי במציאות חייהם.

מדובר בברית פוליטית חדשה יחסית, הנשענת על הצטלבות אינטרסים ובסיס אידאולוגי משותף. מבחינת אינטרסים, בדומה להנהגת יש"ע, גם האוונגליסטים מתנגדים באופן נחרץ לחלוקת הארץ כפתרון אפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אלא שבניגוד למתנחלים, הם עושים זאת מתוך אמונה שהתפשטות יישובים יהודיים בכל חלקי ישראל המקראית היא בבחינת תנאי מקדים להתגלות השנייה של ישו. חזונם המשיחי של חלק מהמנהיגים האוונגליסטים מייעד לעם היהודי בישראל גורל רע ומר: שני שלישים ממנו יושמדו במלחמת גוג ומגוג. מבחינה אידאולוגית, הימין האוונגליסטי והימין המתנחלי חולקים שפה משותפת, שבאה לידי ביטוי בסדר יום חברתי שמרני דומה ובעוינות עזה כלפי האסלאם.

הפן החשוב ביותר של הברית בין הנצרות האוונגליסטית לימין הישראלי מתבטא בהשפעת הארגונים הנוצריים על יחסי ישראל-ארצות הברית. גופים אלה, הנהנים מתשתית ארגונית מפותחת וממשאבים כספיים רבים, מעורבים במהלכים דיפלומטיים הרי-גורל ומשמיעים בוושינגטון את קולו של הימין המתנחלי בעוצמה חסרת תקדים. כך, למשל, הם מפעילים לחצים על הבית הלבן – בין שיושב בו נשיא דמוקרטי או רפובליקני – להימנע מקידום כל פשרה מדינית בין ישראל לפלסטינים. גורמים אוונגליסטיים גם שיחקו תפקיד מרכזי מאחורי הקלעים של משבר נתניהו-אובמה לפני בחירות 2015.

אף על פי שרבות מהקבוצות האוונגליסטיות מייחלות בגלוי למותם ההמוני של מיליוני יהודים, הן זוכות לשיתוף פעולה מצד גורמים ממלכתיים. הכנסת הפכה זה מכבר למוקד פעילות אוונגליסטית שבמרכזה עומדת "השדולה לקידום היחסים עם קהילות נוצריות בעולם", גוף פרלמנטרי בעל השפעה וממון, המגובה על-ידי רשת של 25 שדולות אחיות בבתי נבחרים בעולם.

לפי מחקר של מכון מולד, מאחורי פעילות השדולה בכנסת עומדת קרן ה-IAF, קרן זרה המבוססת בוושינגטון ומנווטת את מהלכי השדולה בהתאם לסדר היום הפוליטי של ראשיה ותורמיה. במרוצת השנים עלה בידי הקרן ליצור זהות מוחלטת בינה ובין השדולה הרשמית – תוך שימוש אסור בסמלי מדינת ישראל – וכך נהנתה ממראית עין של גוף רשמי השייך לכנסת, אף שאינה כזו.

האוונגליסטים משמשים גם גורם מרכזי במימון מפעל ההתנחלויות. עשרות מיליוני דולרים זרמו בשנים האחרונות מחו"ל אל יהודה ושומרון למימון פרויקטים שונים – החל במבני ציבור, עבור בציוד ביטחוני וכלה במחלבות ומִגדלי מים. כמו כן, ארגונים אוונגליסטיים מספקים כמות גדולה של מתנדבים לחקלאים מעבר לקו הירוק, כולל במאחזים בלתי-חוקיים. בתוך כך, הלובי האוונגליסטי פועל מול יחידות צה"ל ומקדם ארגונים מיסיונריים, עמותות הנאבקות בהפלות, מהלכים נגד הקהילה הגאה וגופים הפועלים להקמת בית המקדש השלישי בהר הבית, מתוך שאיפה להצית מלחמה כוללת מול האסלאם העולמי.

לקריאת התחקיר המלא של מולד לחצו כאן
לקריאת הנספחים לתחקיר לחצו כאן

השארת תגובה