נפגע נוסף ממגפת האבולה – ענף היהלומים

בעקבות התפשטות מגיפת האבולה במערב אפריקה, ובעקבות פרסומי משרדי הבריאות והחוץ בהן המלצה להימנע מנסיעות לגינאה, ליבריה, סיירה לאונה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, נערך גם ענף היהלומים להתמודד עם איום המגיפה, כך מוסרת איריס הורטמן מידענית מכון היהלומים.
כידוע, ארצות אלו מפיקות יהלומים, שחלקם מגיעים לישראל, אם במשלוחים ואם באמצעות נציגים המבקרים בארץ. בורסת היהלומים הישראלית בשיתוף עם התאחדות תעשייני היהלומים והפיקוח על היהלומים, הגבירו ביוזמתם את הזהירות נוכח המגיפה ואפשרות של הגעת יהלומים מזוהמים לישראל.
על מנת להגביר את אמצעי הזהירות מול מגיפת האבולה הוחלט, כי התנאי לשחרור חבילות של יהלומי גלם שיגיעו מאפריקה או שמקורן באפריקה, הוא ביצוע פעולת הרתחה של יהלומי הגלם.
בנוסף, על פי סיגל שידלובסקי, סגנית המפקח על היהלומים, לעת עתה לא יאושרו בקשות וויזות ביקור למבקרים ממדינות שנפגעו מהמגיפה. כמו כן, יהלומנים נקראים לשקול את דחיפות הביקורים שלהם במדינות אלה. נוסעים לאזור ההתפשטות הנגיף נדרשים להימנע ממגע עם חולים, חיות, ביקור במוסדות בריאות ואכילת בשר. מומלץ לדחות נסיעות שאינם חיוניות.

ההתפרצות הנוכחית של נגיף האבולה, שהחלה בדצמבר 2013, היא הגדולה והארוכה ביותר בהיסטוריה הידועה של הנגיף. המדינות שנפגעו עד כה באופן משמעותי מנגיף זה הן גינאה, ליבריה, סיירה ליאונה וניגריה (ארגון הבריאות העולמי הכריז שלשום שכעת נגריה נקייה לגמרי מאבולה). המדינות השכנות להן נמצאות אף הן בסיכון ממשי, שכן הנגיף יכול להתפשט במהירות.

אבולה היא מחלה נגיפית ((EVD – Ebola virus disease מחלה נדירה, בעלת שיעורי תמותה גבוהים של 50%-90%. לנגיף שני מינים שזוהו: אבולה זאיר, הקטלני יותר ואבולה סודן. המחלה זוהתה לראשונה בשנת 1976 באזור נהר האבולה בזאיר שבאפריקה והנגיף נקרא על שם מקום ההתפרצות הראשון הידוע.

פרופסור אשר ברזילי, מנהל בית החולים אדמונד ולילי ספרא בתל השומר ומנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים, הסביר: "לאבולה יש סימנים קליניים שדומים למחלות חום כמו חום, חולשה קשה, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאבי בטן וגרון שילשולים והקאות. חלק מהחולים מפתחים דימומים חיצוניים ופנימיים המגיעים לכשל רב מערכתי. באפריקה התמותה מהמחלה היא של 50%. אין טיפול למחלה וגם אין חיסון, בניגוד למלריה הרפואה יכולה להציע רק טיפול תומך.

"להבדיל משפעת, שהיא מחלה מדבקת מאד, עוברת באויר, עם תמותה נמוכה, האבולה מדבקת הרבה פחות אבל מאד קטלנית. ההדבקה נעשית רק בנגיעה בנוזלי גוף (דם, רוק, מוקוס, קיא, צואה, זיעה, דמעות, חלב אם, שתן ונוזל זרע) של אדם נגוע, או על ידי מגע עם חפצים שזוהמו על ידי הווירוס, במיוחד מחטים ומזרקים".

פרופסור ברזילי הוסיף ואמר: "המחלה אינה עוברת לא באויר, לא במים, לא במזון ולא על ידי עקיצת יתוש. אם הנגיף יעבור מוטציה וידביק גם באמצעות האויר זאת תהיה סכנה עולמית".

השארת תגובה