ההתקפה המשמעותית ביותר על הסדר העולמי הליברלי מגיעה מהים

ההתקפה המכוונת והמתוכננת שערכה רוסיה על שתי ספינות סיור אוקראיניות וספינה גוררת הינה הפרה של אמנה בת 14 שנים בין המדינות שאפשרה לשני המדינות שימוש בים אזוב. מדיניות זו ממשיכה במדיניות של "מלחמת סלאמי" שבה נוקטת מוסקבה במשך קרוב לעשור. פרוסה אחר פרוסה, מקרה אחר מקרה  -משתמש פוטין בהפחדה פוליטית, לוחמת סייבר ותביעות פיקטיביות להגנה על 'רוסים אתניים' במדינות שכנות – כדי לקדם את מטרותיו הרומנטיות להחזרת רוסיה למעמד של מעצמת-על בינלאומית וזאת תוך כדי עקיפת סף התגמול הבינלאומי.

למה זה חשוב? מול רוסיה – ואולי יש לומר מול פוטין אישית –  ההתקפה מזכירה את ההפחדה המתמשכת של רוסיה מול מדינות נאט"ו בים השחור, ואת הפוטנציאל של מוסקבה לחמם את הסכסוך "הקפוא" על טרנסניסטריה (Transnistria), פרוסה דקה של אדמה לאורך נהר הדנייסטר  Dniester (ומכאן שמו של חבל ארץ זה), שהופרד ממולדובה לאחר פירוק ברית המועצות.

בוידאו: ספינה רוסית מנגחת גוררת אוקראינית במיצרי קרץ:

ומול שאר העולם ובעיקר מול סין – אם רוסיה תצא בשלום מבחינה בינלאומית לאחר הפרת הסכם בינלאומי (ההסכם שלה עם אוקראינה) והפרה של עקרונות הריבונות על ידי כניסה אגרסיבית למים טריטוריאליים של מדינה שכנה, הרי שהדבר יקרין גם להתנהגות סין העשויה להבין כי טקטיקות אגרסיביות יותר בסכסוכים עם שכנותיה, בעיקר סביב הסכסוך בים סין הדרומי, יישארו ללא מענה מהקהילה הבינלאומית ובעיקר מארה"ב ואירופה.

מיצר קרץ'- המפריד בין הים האדום לים אזוב, שם הן רוסיה ואוקראינה יש שטחים חופיים – היה רשום כמים טריטוריאליים משותפים באמנת רוסיה-אוקראינה 2004, אמנה שאפשרה חופש שייט לשתי המדינות בים אזוב. לאחר חנוכת גשר מעל מיצרי קרץ 'באביב שעבר, החלה רוסיה להציק לאוניות סוחר הנכנסות לנמלים של אוקראינה על ים אזוב כשקבעה כי המעבר תחת הגשר הוא כניסה למים טריטוריאליים רוסים – טביעה שאין לה כל בסיס בחוק הימי הבינלאומי. רוסיה חסמה את המייצרים לרוחבם על ידי העמדת אוניות ענק כמחסום צף והביאה למקום ספינות משמר חופים שלה.

בנוסף להשלכותיה על הריבונות האוקראינית, ההתקפה האחרונה משמעותית במיוחד עבור מאמצי ההתרחבות הבלתי חוקית של סין. גשר מיצרי קרץ והפרעות לשיט של אוניות סוחר אוקראיניות הינו המקבילה הכמעט מדויקת של המצב בים סין הדרומי שם בנתה סין מתקני תשתית על גבי שוניות ואיים זעירים אותם הרחיבה לאיים מלאכותיים תוך כדי שהיא מחמשת אותם במערכות נשק בניסיון לבסס תביעות ריבונות סיניות על שטחי ים רחבים.

השורה התחתונה: הקונגרס האמריקני הנחה ועדה דו-מפלגתית לבחון את אסטרטגיית ההגנה הלאומית של ארה"ב לשנת 2018, הוועדה דיווחה כי "רוסיה וסין מאתגרות את ארה"ב, את בנות בריתה ואת שותפיה בקנה מידה גדול בהרבה מכל יריב מאז סוף המלחמה הקרה."

לאחר קריסת דאע"ש נראה כי לא הטרור הוא האויב המשמעותי ביותר של המערב בתקופתנו – האויב הוא משטרים סמכותניים העומדים בראש צבאות חזקים ושאינם מצייתים לנורמות הבינלאומיות.

בוידאו: פוטין חונך באופן אישי את הגשר מעל מייצרי קרץ (על ידי נסיעה במשאית לאורכו) יש בסרטון הזה כל דבר שמנהיג 'חזק' צריך, מעיל גברי קצר (בלי עניבה), נהיגת משאית, שתי נשים רוסיות נאות, בקיצור יח"צ במיטבו:

השארת תגובה