האינטרנט הפך את הקנייה הקמעונאית לסחר בין לאומי ועל הדרך הפך את גבולות המדינה לפרוצים

דיון בכנסת חושף את ההיקף העצום של סחר בין לאומי העובר תחת הרדאר של הרשויות – אף אחד לא יודע מה בעצם נכנס למדינה

   דיון בכנסת בעקבות דו"ח מבקר המדינה על דואר ישראל חשף על הדרך גם בעיות חמורות במכס. בדיון נגלה ההיקף העצום של סחר בין לאומי העובר תחת הרדאר של הרשויות. המשמעות של המספרים הללו היא כי אף אחד לא יודע מה בעצם נכנס למדינה.

בדיון הודה מנהל המכס כי חוסר האפשרות לבדוק את תוכן החבילות הביא לאובדן הכנסות ממכס בסך 200 מליון ש"ח. אותי באופן אישי הרבה יותר מענייו כמה כימיקלים מסוכנים, נשק, סמים אסורים ושאר מרעין נכנסו למדינה כי המכס כתפקידו כשומר הסף המסחרי של המדינה – לא מבצע את תפקידו.

בשונה אולי מתפיסת הציבור, רמת המכסים בישראל נמוכה יחסית (בממוצע פחות מ 12%) מסיבה זו תפקידו של המכס עבר בשנים האחרונות מתפקיד של רשות פיננסית שתפקידה להעשיר את קופת המדינה לתפקיד אכיפה ורגולציה על הסחר הבין לאומי של ישראל. עובדה זו הופכת את תפקידו העיקרי של המכס לשומר הסף המסחרי של המדינה על ידי פיקוח על המסחר הנכנס למדינה בהיבט של עמידה בתקני בטיחות, חומרים מסוכנים, נשק, חומרי הסתה וכו'.

יאמר לזכותם של המכס ודואר ישראל כי הגידול בהיקפי תנועת החבילות הוא באמת מדהים. כמות הדואר מחו"ל עלתה פי 5, מכ-100 טון ביום -2011 לכ-500 טון ב-2015. לדברי דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, "אנחנו מוסרים כל יום 200 אלף חבילות, ובימי הקניות הבינלאומיים מגיעה כמות החבילות ל-600 אלף חבילות ביום." אין ספק שאלו מספרים גדולים מאד. נראה כי אולי בעוד דואר ישראל מצליח לנהל באופן סביר את הכמויות הללו בעיקר כי יש עליו לחץ מאיתנו הלקוחות מקבלי השירות – המכס קצת איבד שליטה.

מנהל רשות המיסים אבי ארדיטי אמר כי תופעת הקניות באינטרנט הפתיעה את המכס כמו במדינות רבות. "אנו רגילים מעולם משלוחי הבלדרות, לקבל מראש 'מסר' איזו חבילה מגיעה ולהיערך. היום, הקניות באינטרנט לא מאפשרות היערכות והספק גם לא מעביר את עלות המוצר בחבילה. בשנה האחרונה אנחנו מנסים יחד עם הדואר לפתור את הבעיה. בדואר עוברות 11 אלף חבילות בשעה, ואנחנו פועלים בשני מישורים: הראשון הוא שירות בתשלום מדואר ישראל בכל הקשור למסד הנתונים של החבילה ובמקביל עבודה מול אתרים בחו"ל. ברגע שייפתח המרכז הלוגיסטי החדש במודיעין נתחיל בניסוי שיימשך חצי שנה ובסופו נבחן את המשך הטיפול והדרך להתמודד עם הקניות באינטרנט".

חנן פוגל, נציג מבקר המדינה שנכח בדיון, הדגיש "קיים שיתוף פעולה לקוי בין רשות המסים לדואר ישראל. לא נעשה שימוש במערכות מעקב ומידע בחבילות מרגע נחיתתן בארץ, מתקני הדואר לא בנויים לקליטה של כמות גדולה כזו וקיים טיפול לקוי בשירות הציבור בדואר הבינלאומי. אנו מודעים לכך שמאז סיום הביקורת וגם במהלכה מקיים הדואר צעדי שיפור".

אתם מבינים בין השורות מה אומר מנהל המכס ומה אומר נציג מבקר המדינה? המכס מופתע, אין מושג מה מגיע לארץ, אין החלפת מידע ואולי עוד שנה (שזה משהו כמו 100 מליון חבילות!) יהיה פיתרון.

בינתיים? אני משער שיש בדיקות אקראיות ומדגמיות ואולי בדיקות לפי תוכנות מחשב המציפות פרופילים בעיתיים של משלוחים, אבל בגדול – הגבול פרוץ.

בתמונות תפיסות מוצלחות של המכס של חומרים ואמצעים המסכנים את שלום הציבור


..

השארת תגובה