קניה המרכז האזורי הצומח של מזרח אפריקה

מסורת דמוקרטית ארוכת שנים מייצרים בקניה סביבה נוחה לעשיית עסקים. תחזית לצמיחה ממוצעת של 7.5% בשנים הבאות והעובדה כי קניה חברה באיגוד המדינות של מזרח אפריקה East African community שהחברות בו נהנות מתנועה חופשית ביניהן של כוח אדם, הון וסחורות – כל אלו ממצבים את קניה כאחת מהמדינות המרכזיות באפריקה בכלל ובמזרח אפריקה בפרט. לקניה ולישראל יחסים ארוכים וטובים. קניה היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל באפריקה. הסחר הישראלי עם קניה צמח ב-47% בארבע השנים האחרונות והגיע לכדי 100 מיליון דולר.

מבחינת נתוני המאקרו הפיננסים, צפי הצמיחה הממוצעת למשק הקנייתי עומד כאמור על כ- 5.7% בין השנים 2018-2013 , ירידת האינפלציה מתחת ל- 5% וצפוי שתישאר ברמה של עד 6% עד שנת 2015 , יתרות המט"ח גדלו לרמה של למעלה מ- 5 מיליארד דולר, השילינג הקנייתי הציג יציבות למול הדולר, החוב הלאומי כאחוז מהתוצר ירד מתחת ל- 45% , חל שיפור משמעותי בזמינות אשראי למגזר העסקי.

עם גילוי הנפט בשנים האחרונות צפויה קניה ליהנות מעליה משמעותית בזרימה של הון זר למדינה. הון זה יתמקד בענף הנפט והאנרגיה אך יזלוג גם לתחום השירותים והתשתיות. קניה מהווה יעד אטרקטיבי במזרח אפריקה עבור המטה האזורי של קרנות השקעה רבות. קרנות השקעה קנייתיות הן שחקניות חשובות במזרח אפריקה עם השקעות המסתכמות במאות מיליוני דולרים באוגנדה, קניה, אתיופיה, טנזניה ואפילו קונגו. מה שמאפיין את השקעותיהן של הקרנות הזרות בקניה היא הנכונות להשקיע בעסקים בינוניים. הקושי של העסקים הבינוניים להשיג מימון מהווה הזדמנות עבור קרנות ההון ועקב העובדה כי חברות קטנות ובינוניות מעסיקות למעלה מ- 80% מכוח העבודה ואחראיות לכ-40% מהתמ"ג מדובר במאפיין בעל חשיבות מאקרו כלכלית גדולה. קניה מושכת פחות השקעה זרה ישירה משכנותיה במזרח אפריקה. בינתיים, המגזר הפרטי מוצא מקורות מימון יצירתיים לטובת השקעותיו ולקרנות הון יש נוכחות לא מבוטלת בשוק.

הפשיעה הנפוצה במרכזים האורבניים מייצרת אווירה של חוסר ביטחון, אך בפועל, תוך התנהלות נכונה, אין מגבלות משמעותיות על חופש התנועה ברגל וברכב במהלך היום. בשנים האחרונות ישנה צמיחה משמעותית של מעמד הביניים בקניה, ומכאן גידול בביקוש המקומי. אחוז יודעי קרוא וכתוב מהגבוהים באפריקה ועומד על 85% , 11 שנות לימוד הן סטנדרט ואחוז הרישום לבתי הספר היסודיים עומד על 100% .

במדד השחיתות העולמי הציגה קניה שיפור משמעותי בשנים האחרונות. למרות זאת, שחיתות נתפסת כגורם מעכב לצמיחת הכלכלה ובדירוג העולמי היא במקום הנמוך ביותר מחברותיה במזרח אפריקה ונמצאת במקום 139 מתוך 179. המגזר החקלאי הינו הענף המשמעותי ביותר בתוצר, ועדיין גם המקור העיקרי למטבע חוץ. הענף צומח לאט יחסית , ממוצע של כ- 2.7% בין השנים 2012-2011 .

להלן מצגות המתארות את האקלים העסקי בקניה והזדמנויות השקעה באזור העיר ניירובי:

לינק: אקלים ההשקעות בקנייה

 

השארת תגובה