חוק, גזענות, נקמה, ופיראטים מודרניים – המאבק נגד ציד הליווייתנים באנטרטיקה

ספינתם של הפיראטים הפליגה בנהמת מנועים אל בין שתי ספינות הצלצל לציד לווייתנים, תותחי המים שעל סיפון הספינות הללו ירו מטחי מים בעוצה רבה שתכליתן הייתה למנוע עליה של הפעילים לסיפון האוניות היפניות. הדרמה הזו, המתחוללת מדי סתיו בעונת ציד הלווייתנים בין פעילי סביבה אוסטרליים לבין ציידי לווייתנים יפנים, עולה מדרגה באלימות ובכיסוי התקשורתי שלה מדי שנה.

מין בהכחדה, גזענות, נקמה, הפלגות באנטרקטיקה, מחקר מדעי חוצה גבולות ופיראטים מודרניים הם רק חלק מהגורמים מהם עשוי הסיפור הזה – הקרב נגד ציד הלווייתנים באוקיאנוס הדרומי.

השבוע קבע בפסיקה תקדימית בית משפט אמריקאי כי ארגון פעילי הסביבה "רועי הים" הם למעשה פיראטים שכן הם מפעילים כוח ומסכנים חיים מבלי שיש להם את הסמכות לכך. מהצד השני אומר השכל הישר כי היפנים גם הם פושעים – לפחות מוסרית- כאשר הם ממשיכים בציד של מאות לווייתנים בשנה באצטלה של מחקר מדעי.

כך עומדים להם משני צידי הסיפון פיראטים, פעילי סביבה קיצוניים ואלימים מהצד האחר וטובחי חיות בר מוגנות מהצד השני ומטיחים זה בזה טונות של מי ים באמצעות תותחי מים.

היפנים , בציניות מחרידה, מנצלים פירצה באמנה הימית להגנת מינים בהכחדה וטוענים כי הצייד של מאות לווייתנים בשנה על ידי ספינות צלצל יפניות הוא למעשה "מחקר מדעי", זאת הסיבה שכל ספינות דיג הלווייתנים היפניות נושאות כיתוב ענק באנגלית "RESEARCH"  (אפשר לראות זאת באופן ברור בוידאו להלן). היפנים אינם מסתירים את כוונתם ומודים כי מדובר בין השאר ב"מחקר צרכני" (אין גבול לציניות). ליפנים יש מסורת ארוכה של מאכל בשר לווייתנים, ציד לווייתנים ודולפינים הוא מסורת ארוכת שנים באיי יפן והדרישה לבשר היונקים הימיים הללו כמו גם הקריאה להמשיך את הצייד שלהם אינה של מיעוט מבוטל במדינה זו.

קל מאד להזדהות עם רועי הים ולהצדיק את פעילותם, אני האחרון שיצדיק את הטבח היפני ביונקי הים המדהימים הללו, אבל מהצד השני אני בהחלט מסכים לקביעת בית המשפט האמריקאי כי פעילי הסביבה הינם למעשה פיראטים. שיטוט מהיר באתרי האינטרנט מגלה חבורה של קיצוניים הנוקטים באלימות, מניפולטיביים המונעים בעיקר על ידי האגו של מנהיגם (שגורש מארגון גרין-פיס עקב עמדותיו הקיצוניות) פול ווטסון.  רועי הים מפעילים אלימות באופן מודע, מסכנים את חייהם ואת חיי אחרים בניסיונות לעלות על סיפון ספינות הלווייתנים היפניות (ובמקרה אחד אף הצליחו והפעיל נעצר על הספינה ונשפט ביפן) בעוד שמדובר בארגון פרטי לא מדינתי שאין לו כל סמכות חוקית להפעיל כוח. אף אחד לא שמם לשוטר ולא הסמיך אותם להפעיל כוח.

.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_2gkN9bDEm4]

.

המאבק הזה הוא הרבה יותר מאשר מאבק להצלת הלווייתנים (שמספרם אגב עולה מדי שנה עקב חקיקה סביבתית עולמית ואוסטרלית) אלא מאבק גזעני ונקמה היסטורית – צריך להקשיב לקריאות הגזעניות האוסטרליות והיפניות בהפגנות הן ביפן והן באוסטרליה כדי להבין זאת. קריאות אודות היפנים הצהובים, הברברים, האכזריים, המלוכלכים הן קריאות סטנדרטיות בהפגנות בסדני וגם לבנים נחותים, חלשים הן קריאות רגילות של הלובי היפני. מלבד הפן הגזעי מדובר גם במאבק עם שורשים היסטוריים – האוסטרלים לא שכחו ליפנים את ניסיון הפלישה ליבשת בשנת 1943, את הפצצת הערים דארוין וברום שבצפון המדינה, שהביאו את מלחמת העולם השניה לפתח חלום בית הפרברים האוסטרלי.

המאבק הזה מתרחש במים בין לאומיים באזור האוקיאנוס הדרומי שהוא אזור בית הגידול של מרבית מיני הלווייתנים בעולם. מים בין לאומיים אינם מים של אף אחד אלה ההפך – זהו ים של כולם וראוי היה שהקהילה הבין לאומית תפתור את הנושא הזה לפני שיהיו אבדות בנפש ולטובת הלווייתנים הנטבחים באצטלה מדעית. אוסטרליה פנתה לבית הדים הבין לאומי ICJ בתלונה נגד יפן על הפרת מספר אמנות ימיות בנושא שמירה על הסביבה וחיות הבר, יפן כאמור מצידה טוענת שמדובר בציד חוקי, ללא ספק יש צורך בהחלטה מצד בית הדין הבין לאומי כדי לעזור ליפנים לרדת מהעץ.

בינתיים קביעת בית המשפט בארה"ב תפגע בארגון רועי הים בעיקר בצד הכספי ולא התפעולי, סביר כי עמותות רבות לא יוכלו לתרום כספים לארגון לא חוקי שהוגדר כארגון פיראטים (ארגון רועי הים רשום כעמותה לשימור הסביבה בארה"ב). לא נראה כי ארגון רועי הים יפסיק פעילותו עקב הקביעה האמריקאית, בין כה וכה יש כאן עוד מאבק והוא של השמרנות מצד אחד והכוחות החדשים מהצד השני.

זהו מאבק פילוסופי – עקרוני, האם מותר לעבור על החוק ולפעול באלימות לטובת רעיון כלשהו (נאצל ככל שיהיה) או שיש לנסות לפעול בתוך המסגרת החוקית גם כאשר ברור לכל שיש כאן ניצול ציני של החוק עצמו?

אשאיר לכל קורא את הדילמה הזו לעצמו, ובכל מקרה פיראטים או לא – הדגל של רועי הים שעוצב כבר לפני שנים מראה כי חברי הארגון עצמם בכל אופן יודעים בדיוק מי הם.

 

SeaShepherdsFlag

השארת תגובה