תרבות והתנהלות עסקית באוסטרליה

קשה מאד לסכם תרבות עסקית של מדינה כה גדולה ומורכבת כמו אוסטרליה מבלי לחטוא בהכללות וסטריאוטיפים, אולם אנו מבקשים בכל זאת להביא מספר המלצות לאנשי העסקים הישראלים המבקשים לעשות עסקים באוסטרליה.

• הוגנות: הסביבה העסקית האוסטרלית היא בדרך כלל הוגנת וזו גם הדרישה מאנשי עסקים זרים. כמובן שנוכלים ורמאים יש בכל מקום והמלצתנו הינה תמיד להקפיד על חוזה כתוב וחתום המסכם את מחויבות הצדדים לעסקה, אולם באופן כללי ניתן לאמר כי הקהילה העסקית האוסטרלית מתנהלת באופן הוגן, מתאפיינת במוסר עסקים גבוה ודורשת זאת גם משותפיה.

• חשיבות גדולה לנושאי הסביבה והבטיחות HES – Health, Environment, Safety : חשיבות נושאי HES עולה במדינות רבות, אולם הצרכן האוסטרלי (ומכאן איש העסקים האוסטרלי)  בעלי מודעות גבוהה מאד, אולי מהגבוהים בעולם, לנושאי סביבה, בטיחות בעבודה ובריאות הציבור והעובדים. להערכתנו חובה להתייחס לנקודות אלו בעת בניית התוכנית העסקית לשוק האוסטרלי והכנת החומר הפרסומי לשוק זה.

• צרכנות פוליטית / לאומית: הצרכן האוסטרלי מפגין דפוסי צריכה המעדיפים השארת ערך מוסף בכלכלה האוסטרלית – קרי מיוצר באוסטרליה או בבעלות אוסטרלית (למידע נוסף).

• הרגשת השותפות ו" הביחד", שותפות עסקית לטווח הארוך: בעיקר בפעילות מול חברות גדולות או בשותפות בקונצורסיומים לפרויקטים ממשלתיים יש חשיבות להרגשת ה"ביחד". ניתן לאמר בהכללה שהאוסטרלים יעדיפו מוצר או שירות יקר יותר אך שותף עסקי שילך עימם יחד לטווח ארוך, (ישנן מספר דוגמאות של חברות ישראליות בתחום המים בעלות טכנולוגיה מצוינת ומחירים תחרותיים שנכשלו במכרזים ופרויקטים עקב חוסר היכולת לשיתוף פעולה אמיתי בין חברי הקונצורסיום השונים ומול קבלן הפרויקט הראשי).

• נוכחות מקומית: נוכחות מקומית באמצעות סוכן, נציג או חברת בת חשובה בפעילות בכל שוק בעולם. אם זאת לאור הריחוק הגיאוגרפי של אוסטרליה כולה והמרחקים הגדולים בתוך המדינה יש משמעות רבה לנוכחות מקומית המסוגלת לתת מענה איכותי בטווח זמן סביר. מתן מענה של טכנאי מישראל (יומיים- שלושה טיסה) בדרך כלל אינו מקובל.

• אוסטרליה היא מדינה קולטת הגירה: בערים הגדולות כגון סדני או מלבורן ישנן אזורים שלמים בהם האנגלית אינה דווקא השפה הראשונה הנשמעת ברחוב. משמעות הדבר כי אוכלוסיית היעד למוצרים כוללת תת-קהילות אשר לעיתים יכולות להיות גדולות למדי. יש להביא זאת בחשבון בבחירת השותף, יכולותיו השיווקיות ובתקשורת עימו.

• רשמיות: על פי המסורת האירופאית והבריטית יש חשיבות גדולה למילה הכתובה.

• שפה: אנגלית

• התנהלות עסקית: בכל הקשור להתנהלות העסקית אין תחליף להגיון בריא, תמיד עדיף לקחת "טווח בטחון תרבותי" בבחירת הבגדים, הבדיחות והעמידה בזמנים מאשר להביך את המארח המקומי. אוסטרליה הינה מדינה בעלת תרבות מערבית. אופי ההתנהלות העסקית נמצא אי שם באמצע בין בריטניה לארה"ב. ההתנהלות העסקית עניינית, הוגנת, עומדת בזמנים המקובלים. איש העסקים הישראלי יתחבר מהר מאד לגישה החברית הבלתי אמצעית ובלתי פורמאלית אולם יש לזכור ולהבדיל בין גינונים ונימוסים טובים ובין חברות אישית. האיזון בין העבודה והחיים הפרטיים נשמר בדרך כלל )למעט בסקטורים הפיננסיים ובמקצועות החופשיים(

• ממשל ורגולציה:

  1. ניתן לצפות לשקיפות מוחלטת מגורמי ממשל. אוסטרליה הינה פדראציה של 6מדינות ושתי טריטוריות. המדיניות הממשלתית הפדראלית כפי שמוכתבת מהבירה קנברה, מוגדרת ומפורסמת באתרי האינטרנט של הממשלה בעשרות רבות של ניירות עמדה המהווים קול קורא ברור למדיניות הפדראלית בנושאים השונים. ההחלטות בדבר פרויקטים ומכרזים מתקבלות בדרך כלל בשקיפות מוחלטת ולאחר דיון ציבורי על פי הסטנדרטים של ארגון המדינות המפותחות ( OECD ). אם זאת מרבית הנושאים הכלכליים/חברתיים (תחבורה, בריאות, חינוך ועוד) מטופלים על ידי המדינות השונות (States) או ברמה של המועצה המוניציפאלית המקומית. כמו במקומות רבים בעולם הפוליטיקה העירונית קשה יותר להבנה ומומלץ לבחור שותף בעל ההבנה והקשרים המתאימים.
  2. מערכת משפט הוגנת (כמובן גם לזרים) ומבוססת על החוק הבריטי.
  3. רגולציה: עומק והיקף הרגולציה משתנה ממדינה למדינה ומסקטור לסקטור אולם גם במוצרים עם רגולציה נמוכה היא נאכפת בקפדנות יחסית. בתחומים הקשורים בריאות ובטיחות הציבור הבאים ישנה רגולציה מחמירה (מזון, מוצרים חקלאיים, רפואה, קוסמטיקה, כימיקאלים, חשמל). דרישות המכס האוסטרלי קפדניות מאד בנושאי הסגר חקלאי וחומרי אריזה.

השארת תגובה