ראי הקורונה

פרופ' פרנק סנודן, מומחה אמריקאי להיסטוריה של מגפות אומר שבמגפות אין שום דבר מקרי: "מחלות אפידמיולוגיות מנצלות את ההזדמנויות שחברות יוצרות בשבילן", הוא אומר. "הן לא רנדומליות או שרירותיות, אלא מראה שמציגה את ההשתקפות שלנו: הן מספרות לנו מי אנחנו ומהם היחסים החברתיים, האמונות וסדרי העדיפויות המוסריים שלנו". (בראיון לכלכליסט)

בתמונה מראת הקורונה מוצבת מול החברה הישראלית: שר ביטחון אחראי על אירוע בתחום הבריאות, חרדי ללא טלפון שצריך לנהל משבר לאומי, נער אוצר נטול ניסיון וראש ממשלה שאוהב להפחיד (תמונה לע"מ).

אז מי אנחנו, הישראלים, בראי הקורונה?

אנחנו עם חזק, למוד מצבי חירום שמסתדר עד כה לא כל כך גרוע עם הקורונה הזו, אבל…:

ביטחון: הקלף הסודי של המדינה… "בחורינו המצויינים". בישראל, כשכלו כל הקיצין, קוראים למערכת הביטחון וזה בסדר גמור. בעת משבר המדינה צריכה להפעיל את כל משאביה ולצבא ולמערכת הביטחון יש ברוך השם משאבים (תשאלו את מערכת הבריאות). כל המדינות הפעילו את הצבא. ואכן רק מערכת הביטחון והצבא מסוגלים לפרוס בתי חולים תוך כמה ימים, להעמיד צי משאיות וכוח אדם, להרים מטוסים לאוויר ולרכז מעקב סלולרי אחרי מליוני טלפונים. אבל הנרטיב… מנהיגנו אוהבים לעמוד מול העם ולספר על עוד מבצע של המוסד גם אם אלו הביאו חומרים שלא היו נחוצים.

מעמד הביניים: שליש של המדינה עושה צבא, שליש עובד ושליש משלם מיסים – הבעייה שזה אותו השליש! מעמד הביניים נשחק תחת הקיטוב החברתי והחוסר בשירותים לאומיים בסיסיים.
אף אחד גם לא דואג למעמד הביניים, ההחלטות המקצעויות נגועות בפוליטיזציה. כך היה בהחלטה להמשיך להכניס נוסעים מארה"ב שגרמו להדבקות רבות כדי לא לעצבן את טראמפ, כך היה בהמשך חסימת שידור SMS לטלפונים 'כשרים' של הציבור החרדי למרות מעקב השב"כ ושהביאו לכך שאנשים שצריכים היו להיות בבידוד המשיכו להסתובב ברחובות ועוד ועוד…

כנראה שהמחשבה שמנהיגנו דואגים לנו היא נאיבית- בסוף הכל כידוע פוליטיקה, גם חיי אדם. מעמד הביניים הפך להיות  עוד סקטור בחברה הישראלית, אבל שלא כמו הסרוגים, החרדים, הערבים ואחרים – פשוט אין לו מפלגה אחת שמייצגת את האינטרסים שלו.

אולי אנחנו עם חזק, מתגבש בימי משבר, אבל אנחנו פראיירים.  פראיירים שחושבים שהם חיים במדינת חוק דמוקרטית, משלמים מיסים ובוחרים מנהיגים אבל בסוף האמת מתגלה. מהניילונים וסרט ההדבקה של מלחמת המפרץ הראשונה ועד המסכות המאולתרות מבד ביתי של משבר הקורונה- פעמים רבות בסופו של דבר- זה האזרח לבד מול המשבר.

חרדים: האמת המרה שכולנו ידענו עליה אבל ניסינו להתעלם, נחשפת במלא כיעורה עקב המגפה. חוסר משילות מוחלט של המדינה שבא לידי ביטוי בהתעלמות מלאה מהוראותיה. מדינה בתוך מדינה, ימי הביניים של פולין בתוך גוש דן של המאה ה 21. לא, אלו אינם רק עשבים שוטים או שוליים קיצוניים- זה הלך הרוח שמנחים ואוכפים רבנים תאבי כוח של הזרמים המרכזיים.

אבא שלי עשה קו על גדות תעלת סואץ, אני בדרום לבנון ובעזה ובני עלה לקו בבני ברק. כן, יחידות קרביות מובחרות מחלקות מצרכי מזון בין הבתים במקום להתאמן (או לצאת הביתה). מח"טים מחלקים בינהם את גזרות הפעולה, אתה לגזרת הגפילטע- פיש ואני מחפה מגזרת הרגל הקרושה. לעול השירות הצבאי ועול המיסים שמעמד הביניים סוחב על גבו עבור הקהילה החרדית נוסף גם עול חלוקת מזון והתור על מכונות ההנשמה.

ישראל הראשונה: נתניהו עורך סדר עם ילדיו שאינם מתגוררים עימו, הנשיא עם בתו שהגיעה במיוחד, שר הבריאות ליצמן ממשיך להתפלל ולהפר את הוראות משרדו שלו, ליברמן מודה בראיון טלביזיוני שמשפחתו הצטרפה אליו בליל הסדר… ושאר ישראל? מקבלים 500 ₪ על ריצה לבד בפארק או על שפת הים באוויר הפתוח.

האוצר מנהל את המדינה ולא בעלי מקצוע: מנכ"ל משרד הבריאות הוא נער אוצר ולא אדם בעל ניסיון והבנה בתחום הרפואי. אכן, מנכ"ל הוא מנהל מקצועי ואינו צריך להיות רופא אבל לנהל מערכת כה מורכבת כמו שירות רפואי של מדינה צריך משהו בעל שיעור קומה, איש מקצוע רפואי מצד אחד, מנהל בכיר מצד שני וגם קצת יותר ניסיון חיים אמיתי מחוץ לכותלי משרדי הממשלה לא היה מזיק כאן. יש הרבה כאלו !! אנשים רציניים שרק צריכים שיקראו להם לדגל- והם יבואו.

אבל כל עוד נערי אוצר מנהלים את המדינה כמו מנכ"לית משרד התחבורה או המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה ואחרים- לא נגיע רחוק. הם אולי מבינים בכספים והמשרדים ינוהלו במינימום ההוצאה הדרושה כדי להשאיר את המערכת עם הראש מעל המיים, אבל הם פחות מבינים בתוכן. ניהול ציבורי זה לא רק תקציב, זה חזון לאומי! ובזה נערי האוצר פחות חזקים…

אז האם ישתנה משהו בסוף משבר הקורונה? בוודאי שלא! החרדים ימשיכו לשבת בממשלה (כל ממשלה), לא יעשו צבא, יקבלו תקציבים שיחזקו את המוסדות הפוליטיים שלהם שישמרו על הסטטוס קוו ולא יאפשרו פריצה של צעירים חרדים מתוך קהילות אלו לטובת הציבור הכללי. הפוליטיקאים ימשיכו לקטב ולשסות אותנו זה בזה בעוד הם מעל החוק וכנראה כי האוצר ימשיך לנהל את המדינה במקום מנהיגיה הנבחרים!   ומעמד הביניים? ימשיך למשוך בעול

השארת תגובה