האם אכן קיימת מלכודת חובות סינית?

המפגש הבינלאומי השני של פורום החגורה והדרך של סין (Belt and Road Initiative) נערך בחודש שעבר בבייג'ינג והביא לדיון נוסף בנושא ההלוואות הסיניות וצבירת חובות מצד המדינות החברות ביוזמה – לסין, מהלך המכונה לעתים 'מלכודת החובות הסינית' או 'דיפלומטיית החובות של סין', גרסה מודרנית של מה שנהוג לכנותו 'אימפריאליזם פיננסי'. אם זאת נראה כי שני מחקרים חדשים בנושא ההלוואות הסיניות למדינות מתפתחות מפריכים את החששות. המחקר הראשון הוא של קבוצת מחקר סין – אפריקה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס שמציינת שברוב המדינות האפריקאיות שחוות קושי בהחזר חובות, ההלוואות ממקורות שאינם סיניים מייצגות רוב של החוב הציבורי שלהן, קרי עיקר החובות הם למוסדות כגון הבנק העולמי, קרן המטבע ולא לסינים. גם קבוצת המחקר רודיום מניו יורק פרסמה תוצאות ממחקר בנושא זה (New Data on the “Debt Trap” Question). על פי המחקר של רודיום שבחנה מעל 40 מקרים של אי החזרת חובות על ידי מדינות לסין נמצא כי השתלטות על נכסים (כמו המקרה של 'האקדח המעשן' בנמל המבטוטה בסרי-לנקה) הינה נדירה מאד ולמעשה למעט מקרה סרי-לנקה הייה רק מקרה אחד נוסף להעברת שטח קרקע לסין (במדינה מרכז אסייתית) אולם לא ברור אם מדובר על תביעה טריטוריאלית ישנה או אי יכולת לשלם חוב.

המחקר האמפירי מראה כי מדינות הנקלעות למצוקה פיננסית עקב חוב לסין דואגות בדר"כ לפתוח את הסכם החוב למו"מ מחודש ולהשיג תוצאה מאוזנת יותר בין המלווה לבין הלווה, החל מהרחבות תנאי ההלוואה ומועדי פירעונות למימון מחדש מלא או חלקי או אפילו מחיקת החוב (התוצאה הנפוצה ביותר). ההשלכות של ממצאים אלה הן חשובות. החוב הוא מרכיב מרכזי ביוזמת החגורה והדרך של סין אולם נראה כי יש מגבלות משמעותיות ליכולתה של סין להשתמש בחוב ככלי להשפעה גיאו-פוליטית. נראה כי מדינות לומדות מכישלונותיהן והצלחותיהן של האחרות במשא ומתן עם סין.

אם זאת יש לזכור כי מדובר בסין, שאופן התנהלות בזירה הבינלאומית מאופיין בגישה ראליסטית מאד, יתכן בהחלט כי המחיר של אי פירעון החוב אינו השתלטות על הנכס אלא עצם קיומו של חוב מאפשר לחצים פוליטיים אחרים מצד סין על המדינות הלוות כגון תמיכה במדיניות סין בזירה הבינלאומית  בנושאים שבקונפליקט (בעיקר נושא האי טאיוואן והסכסוך הטריטוריאלי בים סין הדרומי).

בהקשר זה הרשו לי להמליץ שנית על סיפרה של מרגרט אטווד בשם 'חוב' שכבר כתבנו עליו כאן, העוסק בין השאר בשאלה מי ישן יותר טוב בלילה, המלווה או הלווה?

 

השארת תגובה