לוקסמבורג הצטרפה ליוזמת החגורה והדרך של סין

לוקסמבורג הצטרפה ליוזמת החגורה והדרך. ב -27 במארס 2019, ראש ממשלת לוקסמבורג Bettel ביקר בבייג'ינג כדי לחזות בחתימה על מזכר הבנה בדבר שיתוף פעולה של מדינתו עם היוזמה הסינית, כל זה קרה רק ארבעה ימים אחרי הצטרפותה הרשמית של איטליה ליוזמה וחתימתה על מסמך דומה. המהלך האיטלקי משך תשומת לב עולמית נרחבת, ונקרא על ידי סוכנות הידיעות בלומברג כ"הסכם היסטורי" עליו נמתחה בגלוי ביקורת על ידי ארה"ב. פרשנים רבים ציינו כי זו הייתה הפעם הראשונה שבה חברה בפורום G7 וחברה מייסדת של האיחוד האירופי הצטרפו ליוזמה BRI. ה"ניו-יורק טיימס "הצהיר כי הצטרפותה של איטליה ל- BRI היא" מהלך המהווה איתות על החלפת משמרות גיאו-פוליטיים ממערב למזרח.
לעומת זאת, מעט מאוד כלי תקשורת בינלאומיים אף הזכירו את ההסכם בין לוקסמבורג לסין. כמובן שלוקסמבורג היא לא כלכלה גדולה אבל לוקסמבורג היא מדינה מערב אירופאית והמדינה הראשונה בצפון מערב אירופה שחתמה על הסכם רשמי על שיתוף פעולה BRI. נראה כי המניע העיקרי של ממשלתה היה לחזק את המגזר הפיננסי שלה. לאחר חתימת הסכם כללי בתחום שת"פ ביוזמת BRI נחתמו מספר הסכמים נוספים בין סין ללוקסמבורג. אלה מתייחסים לשיתוף פעולה בין בורסת לוקסמבורג לבין מקבילותיה בשנחאי ושנג'ן, ומוסדות פיננסיים אחרים בסין. בניגוד למהלך האיטלקי שהבשיל רק בחודשים האחרונים ממשלות אירופאיות רבות היו מודעות מזה זמן רב לכך שהצטרפות לוקסמבורג ליוזמה הסינית היא עניין של מתי ולא אם.
העובדה כי לוקסמבורג מושכת תשומת לב מועטה כל כך, היא בולטת יותר בהתחשב בתפקידה של המדינה בעת הקמתה של הבנק האסיאתי להשקעות בתשתית (AIIB), יוזמה סינית שמטרתה מימון חלק מהפרויקטים תחת BRI. לפני ארבע שנים הופנו כל העיניים לבריטניה כאשר היא הפכה למדינה האירופית הראשונה שהצטרפה ל AIIB (ישראל אגב גם חברה מיסדת בבנק). בדומה למהלך של איטליה עכשיו, ההחלטה של בריטניה נתפסה כסימן כי אירופה וארצות הברית נעים בכיוונים גיאופוליטיים שונים. זמן קצר לאחר שעשתה זאת בריטניה, גם לוקסמבורג הודיעה כי תצטרף ל- AIIB. לאחר מכן מדינות אירופיות נוספות עשו את אותו הדבר והצטרפו באופן יזום לבנק ההשקעות הסיני. לוקסמבורג הצליחה למקם את עצמה כשחקנית משמעותית ביחס AIIB וביולי השנה יתקיים בפעם הראשונה המפגש השנתי של AIIB מחוץ לסין – באירופה. המפגש יתקיים בלוקסמבורג.

בתמונה מתוך אתר החדשות הממשלתי הסיני, שגריר לוקסמבורג בסין וסגן שר לענייני רפורמות (דרגים נמוכים יחסית) בחתימה על ההסכם. אם זאת ההסכם נחתם כאמור בנוכחות ראש ממשלת לוקסמבורג שמבקר בסין.

השארת תגובה