איך מנתקים מדינה שלמה מהאינטרנט? חותכים את הכבל

במשך שנים חששו ממשלות שמישהו או משהו עלולים לנתק את הכבלים התת-ימיים המספקים אינטרנט לעולם – מרבית התקשורת בעולם עוברת דרך כבלים תת ימים ולא דרך לווינים. בסוף מארס, תרחיש אימים זה התממש: מדינה שלמה, מאוריטניה, נותקה מהאינטרנט במשך יומיים בעקבות ניתוק כבל תת-ימי. הכבל, באורך 17,000 קילומטרים, מקשר בין אפריקה לאירופה. הוא מחבר בין 22 מדינות, מצרפת ועד דרום אפריקה. בסוף חודש מארס נותק הכבל, וכתוצאה מכך נמנעה לגמרי או כמעט-לגמרי הגישה לאינטרנט לתושבי סיירה לאון ומאוריטניה. מאוריטניה איבדה לגמרי את הגישה לאינטרנט במשך 48 שעות. הניתוק השפיע גם על השירות בחוף השנהב, בסנגל, בגיניאה, בליבריה, בגמביה ובמדינות נוספות.

לא ברור כיצד נחתך הכבל. עם זאת, ידוע כי ממשלת סיירה לאון 'כיבתה את האינטרנט' במדינה בכוונה, בניסיון להשפיע על הבחירות בשטחה. לא ידוע האם אסטרטגיה זו כללה גם פגיעה בכבל התת-ימי. מערכות התמיכה בכבל הבינלאומי כוללות מספר שכבות של יתירות, שאמורות לאפשר לספקי האינטרנט כמו אפריסל (Africell), אורנג', סיירה לאון כייבל (Sierra Leone Cable) ואחרים להמשיך לספק שירות. למרות המערכות הללו, מאוריטניה כאמור איבדה לגמרי גישה לרשת האינטרנט.

מקרה זה ממחיש עד כמה חשופה רשת האינטרנט הבינלאומית לפעולת הניתוק הפשוטה (יחסית). כ- 97% מכל המידע הבינלאומי עובר בכבלים מסוג זה. בכירים בשירותי המודיעין הצבאי של בריטניה וארצות הברית התריעו כבר פעמים רבות שכמעט אין הגנה על הכבלים הללו, ושצי רוסיה מבצע כל העת פעולות בקרבתם.

חיתוך כבלים מסוג זה עשוי להשפיע גם על ישראל ומדינות אחרות במזרח התיכון. בשנת 2013 נאסרו שלושה צוללנים במצרים, לאחר שניסו לחתוך כבלי רשת תת-ימיים – פעולה שגרמה לשיבושים בתקשורת במדינה.

השארת תגובה