נמל חיפה נערך לתחרות עם הסינים או בעברית פשוטה: ציף ציף היסטריה ברציף!

החל משנת 2021 עם סיום בנייתו המתנהלת בקצב מזורז, יתופעל נמל חיפה החדש, או בשמו הרשמי 'נמל המפרץ' – על ידי חברת SIPG הסינית. לא מדובר על עוד השקעה של חברה זרה סינית בישראל, מדובר על השקעה אסטרטגית של ממשלת סין במסגרת מיזם הענק של 'דרך המשי הימית' המתבצע על ידי חברת ענק המנהלת היום את נמלי שאנגחאי שהם מהנמלים הגדולים בעולם והיא אחת ממפעלי הטרמינלים למכולות הגדולה בעולם. (בתמונה בניית הנמל החדש בנמל חיפה מתוך אתר חנ"י' קרונוס צילומי אויר).

עם הפעלתו הצפויה של נמל המפרץ בשנת 2021 יפעלו באזור חיפה שלושה נמלים שונים המאוגדים בשלוש חברות שונות והמתחרים זה בזה: נמל חיפה הנוכחי (חברה ממשלתית), נמל המספנות (חברה פרטית) ונמל המפרץ (חברה סינית).

דרך המשי הימית הינו מיזם עצום של ממשלת סין לחיבור לוגיסטי ומסחרי של כלכלת סין עם אירופה כדי לשפר את תנאי היצוא של החברות הסיניות וכן חיבור של כלכלות המפרץ הפרסי ומזרח אפריקה כדי לשפר את יבוא המחצבים, התוצרת החקלאית והאנרגיה משווקים אלו לסין. החברה הסינית לא חיכתה הרבה, עם זכייתה במכרז בשנת 2015 הקימה  SIPG חברת בת בישראל באמצעות שלוחת החברה בסינגפור ובכך שמה את חיפה על דרך המשי הימית הסינית – לא פחות.

מבחינה כלכלית (נשים בצד רגע שיקולים סביבתיים, פוליטיים ואסטרטגיים הראויים לדיון נפרד) בסך הכל מדובר בחדשות טובות לכלכלה הישראלית, עבור היבואנים והיצואנים הישראליים הנמל יאפשר יצוא ויבוא של סחורות לישראל בעלויות נמוכות יותר, לא מפתיע כי נמל חיפה הקיים (זה המאוגד כחברה ממשלתית) בהיסטריה.

בכנס לשכת הספנות הישראלית התבטא מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן כי מול נמל חיפה התיישב "טורף על" קרי מנדי כבר מוותר מראש על התחרות. אשל ארמוני יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה אמר בוועידת הצפון כי: ״כדי לשרוד בתחרות עלינו להמציא את הנמל מחדש. נקטין את מצבת כוח האדם. הנמל צריך להצטמצם בשליש וזה יעשה בהסכמה עם העובדים. בלי שזה יתממש אין קיום לנמל. נצטרך לטפל טוב יותר במטען כללי ולהתייעל – משרות פיקטיביות יתבטלו ויעבדו 24 שעות ביממה…".

בקיצור, אפשר להגיד כי הנהלת נמל חיפה כבר ויתרה מראש על התחרות בנושא המכולות, נמל חיפה הנוכחי יצטרך למצוא שווקי נישה להתמחות בהם ונראה כי בעצם (באופן מוקצן) התחרות הצפויה הינה בן נמל חיפה לנמל המספנות ולא בין נמל חיפה לנמל הסיני.

ובהערת שוליים: מה זאת אומרת "משרות פיקטיביות יתבטלו…" האם יו"ר נמל חיפה מודה שיש בנמל משרות פיקטיביות? האם חברה ממשלתית הפועלת תחת חוק החברות הממשלתיות ומוציאה דוחות שנתיים מבוקרים החתומים על ידי רואי חשבון מודה שיש ברישומיה "מישרות פיקטיביות". ידענו שיש הרבה שומן בתפעול הנמלים בישראל אבל ההצהרה של יו"ר נמל חיפה דורשת הבהרה.

השארת תגובה