דייגי חופים הם כנראה עברייני הסביבה הגדולים בישראל

ועכשיו גם אחת מחברות האנרגיה הקימה אסדה בתוך שמורת טבע ימית (שמורת חוף דור – הבונים) כפי הנראה בתיאום חלקי מאד עם הרשויות. שם אגב רשות הטבע והגנים לא ממהרת לפעול ולהוציא את האסדה הנמצאת כאמור בשמורת טבע ימית. אז למה האכיפה הסלקטיבית הזו? כי הם פשוט לא יכולים עלהם – הריבון חכם על קטנים, על הציבור הכללי, הלא מאוחד ולא מאוגד.

פתגם עממי אומר: "אם הרגת אדם – אתה רוצח. אם הרגת מליון בני אדם אתה מצביא".  ברשות הטבע והגנים המציאו לזה וריאציה מקומית: "אם אתה דיג מסכן שעומד על שובר הגלים עם חכה – אתה עבריין סביבתי. אם אתה חברת אנרגיה שעושה קידוח לא חוקי בשמורת טבע ימית תוך גרימת נזק סביבתי עצום – אתה יזם מכובד העוסק בפיתוח כלכלי"

רשות טבע והגנים סימנה את דייגי החופים כיעד הבא שלה. לטענתה הדיג הזה אחראי לכחמישית מכלל הדיג בישראל וזהו דיג שאינו מפוקח הגורם להרס סביבתי, וכמו שהריבון יודע לעשות כאשר הוא מתעמר באזרחים – יצאו פקחי הרשות חמושים בחוק ובפנקס הדו"חות ופשטו על החופים.

כמו אותו אדם המחפש את המטבע ליד הפנס כי שם יש אור, סימנו ברשות את דייגי החופים כמטרה לא בגלל הנזק הסביבתי שהם עושים אלה בגלל שהם פשוט 'יכולים עלהם' כמו שאומרים הילדים. אותם דייגי החופים עם חכת הבמבוק הכובע והכפכפים הם טרף קל! הדייגים הללו לא מאוגדים ואין להם כוח פוליטי. למען האמת אם נהיה כנים מדובר בשכבות החלשות יותר בחברה שלנו, ובאזור הצפון (שם אני מתגורר) בדרך כלל מדובר על בני מיעוטים.

אז אספנו לכם כאן גלריה של עברייני הסביבה המסוכנים בישראל:

 

אני מכיר את התחום ויודע שיש לדיג הזה השפעה סביבתית, אני יודע שיש דייגים (בודדים מאד) המשתמשים באמצעים מקצועיים כגון זרקת הפיתיון עם רחפן במרחק גדול מהחוף, דיג לילה עם נורות צבעוניות המושכות את הדגים ועוד שיטות דומות, אני גם יודע שיש לדייג חופים כזה השפעות נקודתיות על אוכלוסיית ספציפיות (כגון דיג באמצעות מיכלי אויר דחוס לדייג דקרים – לוקוסים – שחיסל כמעט את אוכלוסיית הדג הזה מול חופי ישראל, דייג שנאסר וטוב שכך). יש גם לכלוך שמשאירים אחריהם הדייגים ואפשר וצריך לטפל בתופעה הזו באופן ממוקד – אבל עדיין אלו אינם עבריני הסביבה האמיתיים שגורמים לנזק המרכזי לסביבה הימית. אני מבקש קצת פרופורציה והשקעת משאבי האכיפה של המדינה מול גורמי הפגיעה האמיתיים הערכי הטבע ולא היכן שקל לרשות לפעול.

נגד עבריני הסביבה הימית האמיתיים רשות הטבע והגנים פשוט לא יכולה ולא רוצה לעשות כלום, להלן כמה דוגמאות:

מרבית הרשויות המקומיות בישראל מזרימות ביוב לים. מדובר על היתרים (שאין לי מושג למה נותני אותם) ובפועל כמעט כל שבוע מוזרם ביוב לים בחוף אחר בארץ. אני מזמין את הפקחים לתת לדוגמא דו"ח לעיריית בת ים על הזרמת הביוב שהייתי עד לה ביום 22.3.17 עשרות טונות של ביוב שעשו נזק סביבתי גדול יותר מעשרות דייגי חופים שיעמדו על שוברי הגלים בבת ים כל העונה, אולי היה להזרמה הזו היתר אבל לדגים שבים המזוהם זה הרי ממש לא משנה.

רוצים עוד דוגמא? קרוב ל 30 מכמרתונים חורשים מדי לילה את חופי ישראל תוך השארת הרס סביבתי עצום, דגים דייג לא חוקי בשמורות טבע, נכנסים לשטחים ימיים סגורים ומסכנים תשתיות קריטיות תת מימיות ויכולים לגרום לאסון סביבתי עצום במקרה של פגיעה בצנרת הגז (המכמורתנים מכבים את אמצעי המעקב והשידור מבוססי הלוויין הנמצאים על הספינות ודגים באופן מכוון קרוב לצינורות של תשתיות הגז כי יש באזורים אלו דגה רבה יותר (עקב תופעת משיכת דגי מים פתוחים בים לעצמים גדולים על הקרקעית – לינק). מי שמעוניין לעקוב אחרי המכמורתנים ושאר כלי השיט הפוקדים אותנו מוזמן לעשות זאת באתר כאן (לינק- -לעשות זום על אזור החוף בישראל). למה עדיין יש דייג מכמורתנים בישראל כאשר הנזקים הסביבתיים של ספינות אלו כה גדולים, כה ברורים ונחקרו והוכחו במשך עשרות שנים של מחקר הן בישראל והן במקומות רבים בעולם? מתי קיבל לאחרונה מכמורתן קנס על כניסה לאזור אסור?

ועכשיו גם אחת מחברות האנרגיה הקימה אסדה בתוך שמורת טבע ימית (שמורת חוף דור – הבונים) כפי הנראה בתיאום חלקי מאד עם הרשויות. שם אגב רשות הטבע והגנים לא ממהרת לפעול ולהוציא את האסדה הנמצאת כאמור בשמורת טבע ימית. אז למה האכיפה הסלקטיבית הזו? כי הם פשוט לא יכולים עלהם – הריבון חכם על קטנים, על הציבור הכללי, הלא מאוחד ולא מאוגד.

 

 

 

השארת תגובה