פייסבוק במלכוד המדיניות

פייסבוק: חמאס לא יכול להביע ברשת עמדות שיביאו להסתה לאלימות או אפילו לפתוח עמוד רשמי. ככלל

הרשתות החברתיות המובילות ובראשן פייסבוק נמצאות 'במלכוד המדיניות' בכל הנוגע להפצת תכנים פוליטיים. המטרה הסופית של הרשת הינה ליצור תנועה (טראפיק) מנוטרת של גולשים רבים ככל האפשר כדי שיהיה אפשר להציג להם פרסומות ממוקדות, רלוונטיות ובזמן הנכון – שם נמצא הכסף מהמפרסמים. לשם השגת מטרה זו על הרשת להיות מקובלת על שדרות רחבות כל הניתן באוכלוסייה (קרי להיות מיין-סטרים). זו הסיבה שתכנים פליליים ופורנוגרפיים נחסמים למרות שהיו יכולים להביא (אולי) הרבה תנועה דרך הרשת החברתית.

מהצד השני רוח הרשתות החברתיות הינה של חופש אזרחי, זכות ביטוי למשתמשים במודל של מלמטה-למעלה (ההפך ממצב המסורתי של ערוצי המדיה הישנים שבו 'הסמכות' מורידה את התכנים מלמעלה-למטה, מהעורך את המשתמשים). במודל כזה הדבר האחרון שהרשת רוצה הוא להיות ממותגת כצנזור החדש במקום רשויות האכיפה.

בעוד שמקובל על מרבית האוכלוסייה שיש לחסום את הרשת בפני תכנים פליליים, פורנוגרפיים וכו', הרי שבכל הנוגע לתכנים פוליטיים הדברים מורכבים, הקווים לא תמיד ברורים, הפירוש והגבול בין דעות פוליטיות לעידוד אלימות וטרור מאד מטושטש.

בסוף דצמבר, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את את הצעת החוק מעוררת המחלוקת העוסקת ב"הסרת תוכן פלילי ופוגעני מהאינטרנט". מטרת ההצעה הינה לאפשר לבתי משפט מנהליים לכפות על החברות העומדות מאחורי רשתות המדיה החברתית כמו פייסבוק, טוויטר ויוטיוב, הסרה מיידית של תוכן שהם סבורים כי הוא בלתי חוקי.

התערבות כזו היא בעייתית מאד עבור הרשתות החברתיות, ראינו כבר בכמה מקרים כי חברות הטכנולוגיה לא ששות לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק, הדבר הגיע לידי כך שאפל סרבה לסייע לפריצת המכשיר הסלולרי של הטרוריסט מסן ברנרדיניו, יש לשער שפייסבוק יעדיפו לצאת משווקים קטנים כמו ישראל לפני שישתפו פעולה באופן פומבי עם רשויות החוק.

לכן פייסבוק מנהלת כרגע קרב עדין מול הרשויות מצד אחד למנוע חקיקה שיכולה לפגוע בהם (ותהיה אולי סימוכין לחקיקה בשווקים משמעותיים יותר במקומות אחרים בעולם) ובין משתמשיה הקיצוניים של הרשת – במה שנראה מעיין סוג של צנזורה עצמית.

מעניינת בהקשר זה הכרזתו של סיימון מילנר, ראש מחלקת המדיניות של פייסבוק בבריטניה, אפריקה ובמזרח התיכון: "אין מקום לתכנים של טרור או לארגוני טרור בפייסבוק. כך לדוגמא, חמאס לא יכול להביע ברשת עמדות שיביאו להסתה לאלימות או אפילו לפתוח עמוד רשמי. ככלל, משתמשים ברשת לא יכולים להביע תמיכה בארגוני טרור ואנו נוקטים בגישה של אפס סובלנות בנושא".

הדברים נאמרו, במסגרת דבריו של מילנר שהתארח במכון הישראלי לדמוקרטיה בדיון שולחן עגול בו לקחו חלק נציגי אקדמיה וארגוני חברה אזרחית ביום ב' (16.1.17). הדיון עסק בשאלות בנוגע למדיניות של פייסבוק, בהצעת "חוק הפייסבוק" שנידונה בימים אלו ובחופש הביטוי.

מילנר אמר בדיון, כי פייסבוק מטפלת במליוני דיווחים על תוכן לא הולם או פוגעני בכל שבוע. הוא אמר שכל פוסט שמדווח נשלח לצוות שבוחן אותו. ישנם צוותים שונים לסוגי תכנים שונים, מטרור, דרך הסתה לאלימות ועד פורנוגרפיה או ניצול של קטינים. דיווחים על תוכן בעברית נבחנים על ידי דוברי השפה הנמצאים באירלנד.

בהקשר זה, יצוין כי לפי דו"ח שפרסמה פייסבוק, נמצא ש-962 תכנים נחסמו על ידי החברה בישראל רק במחצית הראשונה של שנת 20166.

השארת תגובה