לאחר הסרת הסנקציות האירופאים משקיעים באיראן

מי שהולך לישון עם כלבים שלא יתפלא כשהוא יתעורר עם פשפשים

הבנק המלכותי של סקוטלנד (RBS) נחשב למוסד בנקאי מהמכובדים בעולם המחזיק בכ 50% משוק הבנקאות הקמעונאית בבריטניה עם מעל 700 סניפים ועשרות אלפי עובדים צפה בשנת 2014 כי כלכלת איראן תהיה מנוע הצמיחה החשוב ביותר של אירופה לאחר הסרת הסנקציות הבין לאומיות על המדינה – ניראה כי ההערכה הזו מתממשת לשני הכיוונים.

כלכלני הבנק לא צפו את הברייקזיט אבל הם כפי הנראה מאד צדקו לגבי איראן. איראן הופכת להיות יעד צמיחת היצוא העיקרי של התאגידים האירופאים מצד אחד וכסף אירופאי הופך להיות המנוע העיקרי בצמיחת כלכלת איראן. עבור האיראנים מדובר בספק טכנולוגיה נהדר. מי עוד יכול לעזור להם לשקם את הכלכלה המקרטעת? האמריקאים שנואי נפשם? הסינים? שעם כל הכבוד עדין לא מתקרבים לכוח הכלכלי הבין לאומי של אירופה. האירופאים אינם רואים באיראן אויב ולתפיסתם היא אינה מהווה איום ולכן האירופאים רצים בהמוניהם לשוק שנפתח לפניהם – וצרפת בראשם, בין שנת 2014 לשנת 2015 הגדילה צרפת את הייצוא שלה לאיראן במעל 110 מליון יורו (וזה עוד תחת הסנקציות) והייתה המדינה עם הגידול הגדול ביותר בסחר בין איראן ומדינה אירופאית. הגידול בייצוא הצרפתי לאיראן בשנת 2017 הולך להיות גדול משמעותית!

אירופה הליברלית, עם אמונתה החזקה (לכאורה) בנושאי זכויות אדם, שלום וסובלנות מסמלת כל מה שאיראן היא לא! דיקטטורה דתית חשוכה, בעלת שיעור ההוצאות להורג הגבוה בעולם. על זה נאמר "מי שהולך לישון עם כלבים שלא יתפלא כשהוא יתעורר עם פשפשים". ולחשוב שהאירופאים עוד קוראים לחרמות על תוצרת ישראלית מסיבות של זכויות אדם… אז כן, הרבה כסף גורם כנראה גם 'לאידאליסטים' לשנות את דעתם וכמובן עוד לא הזכרנו את נושא האנרגיה – אירופה מאד רוצה לגוון את מקורות האנרגיה שלה ולהקטין את התלות בגז רוסי.

במלאת שנה ליישום הסכם הגרעין והסרת הסנקציות האירופיות מעל איראן, ניכרת תנופה במגעים ובהסכמים הנחתמים בין מדינות אירופה לאיראן. עד כה ביקרו באיראן למעלה ממאתיים משלחות סחר אירופיות. חלק מהמגעים כבר הבשילו לכדי עסקאות כלכליות, המשקפות עליה של 43 אחוזים בסחר בין איראן לאירופה במחצית הראשונה של 2016, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2105, כשהסנקציות היו עדיין בתוקף. במקביל, ב-25 באוקטובר 2016 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה בדבר האסטרטגיה למדיניות כלפי איראן בעידן שלאחר הסכם הגרעין והסרת הסנקציות.

סימה שיין, אנה כתראן מהמכון למחקרי בטחון לאומי מספרות כי מיד עם החתימה על הסכם הגרעין ועוד לפני הסרת הסנקציות החלו ביקורים של בכירים אירופאים באיראן, שאליהם התלוו אנשי עסקים במטרה להכין את הקרקע להשקעות ולשיתופי פעולה כלכליים. גם נשיא איראן חסן רוחאני קיים סבב ביקורים, ראשון מסוגו מזה שנים, בבירות אירופה, אשר במסגרתם נחתמו הסכמי מסגרת לשיתוף פעולה כלכלי-מסחרי בין המדינות. בין העסקאות שסוכמו מאז בולטות רכישת כמאה מטוסי איירבס מצרפת לאורך עשור, שהתאפשרה לאחר שארצות הברית הסירה את התנגדותה לעסקה זו, והמטוס הראשון כבר נחת באיראן; החזרת פעילותן של חברות הרכב פז'ו ורנו הצרפתיות לאיראן; חברת הנפט הצרפתית טוטל שבה בנובמבר האחרון לפעול באיראן לאחר הפסקה של שש שנים, במסגרת הסכם לפיתוח שלב נוסף בשדה הגז דרום-פארס בשיתוף חברה סינית – עסקה המוערכת בשווי של שישה מיליארד דולרים; עם איטליה נחתמו עסקאות בתחומי האנרגיה; גרמניה, שהייתה בעבר שותף הסחר הגדול ביותר עם איראן, חתמה על עסקה לשדרוג מערכת המסילות באיראן על ידי חברת סימנס. בנוסף, על הפרק חזרה לפעילות באיראן של חברת הביטוח הבריטית Lloyd's, שהפסיקה את פעילותיה שם  לפני מספר שנים. זוהי התפתחות חשובה, שאף צוינה באחרונה על ידי הנשיא רוחאני בשל תרומתה להוזלת הייצוא האיראני, שנאלץ בשנים האחרונות לעמוד בתעריפים גבוהים עקב סירובן של חברות ביטוח, ובראשן לוידס, לבטח מטענים איראניים. ההתפתחויות העסקיות האלה, לצד החזרת פעילותה של איראן למערכת הסליקה העולמית, הסוויפט, שאליה הצטרפו כבר שלושים בנקים איראניים, וכן חזרתם של בנקים קטנים אירופים לאיראן תורמות  לשיפור המרשים במדדים הכלכליים של איראן, שנרשם בשנה האחרונה.

השארת תגובה