הסחר העולמי צפוי להצטמצם בשנתיים הקרובות

בהתחשב בעובדה כי קצב גידול האוכלוסייה בכל העולם עומד על כ 2% הרי שהערכות אלו משקפות קיטון ראלי בסחר העולמי ובצמיחה.

אז מה תחזית הגופים הבין לאומיים המובילים לשנת 2017 בגיזרת הסחר הבין- לאומי? ההתפתחויות הצפויות בסביבה העולמית מתבססות בעיקרן על התחזיות של מוסדות בין-לאומיים (קרן המטבע הבין-לאומית וה-OECD) ושל בתי השקעות זרים. גורמים אלו עדכנו מעט כלפי מטה את תחזיותיהם לגבי הצמיחה במשקים המפותחים ולגבי הסחר העולמי. נראה כי הערכת הצמיחה במשקים המפותחים עומדות על 1.7% ב-2017 ועל 1.8% ב-2018. אשר לסחר העולמי, בתחזית שה-OECD פרסם בנובמבר הוא הפחית את קצב הצמיחה שלו ל-2.9% ב-2017 והציב את הקצב ב-2018 על 3.2%. עדכון התחזיות מלמד שהגופים הבין-לאומיים צופים כי בהשוואה לעבר, הצמיחה העולמית בשנים הקרובות תתבסס פחות על סחר עולמי ויותר על ביקושים מקומיים, בין השאר משום שההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בארה"ב ובבריטניה מעידות כי העולם נוטה למדיניות כלכלית בדלנית יותר.

בהתחשב בעובדה כי קצב גידול האוכלוסייה בכל העולם עומד על כ 2% וקצב גידול האוכלוסייה בעולם המפותח נמוך עוד יותר (אפילו אם מכלילים הגירה בנוסף לגידול הטבעי) הרי שהערכות אלו משקפות קיטון ראלי בסחר העולמי ובצמיחה.

בסוף נובמבר הכריז קרטל אופ"ק על הסכם לצמצום מכסות ייצור שבו אמורה לקחת חלק גם רוסיה, ובעקבות ההכרזה עלה מחירה של חבית נפט מסוג Brent לכ-54$. התחזית מתבססת על ההנחה שמחירה של חבית נפט ייוותר ברמה זו. גם מחירי הסחורות ללא אנרגיה עלו בחודשים האחרונים, והם תרמו לכך שהגופים הבין-לאומיים עדכנו כלפי מעלה את תחזיות האינפלציה בעולם. הערכת בנק ישראל היא כי האינפלציה במדינות המפותחות תסתכם ב-1.8% ב-2017 (בהשוואה ל-1.6% בתחזית הקודמת) וב-2% ב-2018.

השארת תגובה