הציבור כנראה אינו מרוצה מתפקוד משרד החוץ

סקר דעת הקהל השנתי של מכון מיתווים בנושא מדיניות-החוץ הישראלית מראה על חוסר שביעות רצון של הציבור מתפקוד משרד החוץ. הסקר נערך זו השנה הרביעית ברציפות על-ידי מכון רפי סמית ובשיתוף קרן פרידריך אברט, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה. הסקר כלל שאלות בחמישה תחומים: ישראל במשפחת העמים, מצב מדיניות-החוץ הישראלית, סדרי עדיפויות במדיניות-חוץ ויחסים בי-לטראליים, שייכות אזורית ושיתוף פעולה אזורי, ותהליך השלום.

אין ספק שהסקר חשוב והיוזמה מבורכת וכמובן יש צורך במכוני מחקר ציבוריים ומעורבות אקדמית בתחום יחסי החוץ של מדינת ישראל, אבל יש גם סיבות נסתרות וכוונה פוליטית פנימית בסקר הזה שקצת מעיבה על תוצאות הסקר ואופן פרסומו ואולי אף גובלת במניפולציה תקשורתית שמי שאינו מכיר את הפוליטיקה הלא כל כך נקייה של יחסי העבודה הממשלתיים בישראל, יכול אולי לפספס אותה.

על מנת להבין את התהליכים שמאחורי הקלעים של הסקר הזה יש להיזכר במאבקם של עובדי משרד החוץ על שכרם. עובדי משרד החוץ הבינו שחסרה להם תמיכה ציבורית ולכן הקימו עמותה לקידום מעמדו של משרד החוץ כאשר הרציונל הוא: קידום מעמדו של משרד החוץ ועובדיו = העלאת שכר העובדים.

אין חולק על העובדה שמשרד החוץ שלנו מאבד מכוחו ומסמכויותיו ונאבק על הכרה ותקציבים. כה קשה המשבר מבחינת עובדיו עד שאלו אף ניסו להעביר הצעות חוק פרטיות לשריון מעמד משרדם. משרד החוץ הפך להיות ממשרד משמעותי המהווה ציר מרכזי במדיניות הישראלית הכללית למשרד העוסק בהיבטים כמעט טכניים של תחזוקת קשרי החוץ הפורמליים של מדינת ישראל ומתאם מלונות ואבטחה לשרי הממשלה בחו"ל. פעם שלישיית המשרדים בטחון, אוצר וחוץ שלטו בכיפת משרדי הממשלה הבכירים והנחשקים אולם נראה כי זהרו של האחרון עומם זה מכבר.

בשנים האחרונות הממשלה חילקה תחומי אחריות נרחבים של משרד החוץ בין שאר משרדי הממשלה. נתניהו לקח לעצמו את תפקיד שר החוץ ומינה את חברת הכנסת ציפי חוטבלי לסגניתו. התוצאה של כל אלו היא משרד חוץ חלש ביותר.

כמובן שזו רק מחצית התמונה. אם נהיה כנים, משרד החוץ עשה לאורך השנים כל שהיה יכול כדי לזכות ביחס הזה והרוויח את מעמדו החדש ביושר ובכבוד. יהירות, ואטימות כלפי פנים ומול גופים ישראלים, ותרנות ורפיסות כלפי חוץ מול העולם, אלו יהיו רק חלק מהשמות לתיאור התנהלות המשרד בעשור האחרון.

וכאן אנו חוזרים לסקר מכון מתווים ולעמותת 'האגודה הישראלית לדיפלומטיה' הסקר של מכון מתווים אינו עוד סקר של מלכ"ר חצי אקדמי, זהו חלק מפעילות ציבורית שמטרתה בין השאר העלאת שכר לעובדי המשרד, הליכה על קן יח"צני דק שבין הצורך בשיפור תפקוד משרד החוץ לבין הקשר של חוסר תפקוד זה עם העובדה שאין במשרד שר מתפקד במשרה מלאה כבר זמן רב. זו הסיבה שחלק ממכירת הדוח הזה לציבור היה באמצעות ראיון עם חנן גודר, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, ואני שואל ממתי ראש ועד עובדים קובע מדיניות ומתראיין בנושאים ציבוריים?

ונחזור להתחלה, נושא יחסי החוץ של ישראל אכן חשובים ויפה עושה מכון מתווים בהפקת סקר שנתי שכזה, אז הינה התוצאות על קצה המזלג:

 

inforgraphic_2016_mitvim

השארת תגובה