מתח בין משרד הביטחון לתעשיינים בנושא ייצוא הסייבר

נראה כי הדיון הציבורי הנערך בשבועות האחרונים בנושא הרגולציה הישראלית על ענף הסייבר משנה כיוון עם מה שנראה כהבנה של משרד הביטחון כי מנת לייצר תעשיית סיבר בין לאומית בישראל על המשרד להפחית את הרגולציה על הענף.  בפגישה הסוערת שנערכה היום (חמישי) בבית התאחדות התעשיינים בתל אביב, בין דובי לביא ראש אפ"י (אגף הפיקוח על הייצוא במשרד הביטחון)  ואנשי מטה הסייבר במשרד רה"מ, לבין נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, יו"ר מכון הייצוא, רמזי גבאי ותעשיינים בכירים בתחום הסייבר. היה צריך דובי לביא להרגיע את התעשיינים ואמר כי:

"אני מבטיח שהצו לפיקוח על תעשיית הסייבר לא ייצא לפועל ללא  הידברות עם אנשי תעשיית הסייבר. אנו שוקלים להקים וועדה משותפת לאנשי משרד הביטחון, מטה הסייבר, התאחדות התעשיינים ואנשי התעשייה, מתוך כוונה לייצר צו מדויק ונכון יותר, שיצמצם למינימום את הפגיעה בתעשייה"

הפגישה נועדה לייצר רגיעה בקרב תעשייני הסייבר, בכל הנוגע לטיוטת נוסח התקנה לרגולציה החדשה על תחום הסייבר, המתהווה בימים אלו במטה הסייבר ומשרד הביטחון. רגולציה שהמדינה חושבת שהיא כורח המציאות לאור הנזק העצום לתשתיות שיכולה לעשות התקפת סייבר ומהצד השני קיים חשש כי הרגולציה 'תהרוג' את הענף הצעיר ותזרז את מעבר החברות אל מעבר לים. נראה כאמור כי הרגולטור מבין כי הלך רחוק מדי והוא 'כורת את הענף עליו הוא יושב'.

במהלך הפגישה הובהר על ידי ראש אפ"י, כי המשך התהליך על הצו לפיקוח, ייעשה בשיתוף פעולה מלא עם תעשיית הסייבר. כמו כן הוא ציין כי הנו שוקל להקים וועדה משותפת למשרד הביטחון, מטה הסייבר, התאחדות התעשיינים ונציגים מתעשיית הסייבר, על מנת לייצר צו מדויק יותר אשר ייתן מענה אמיתי לביטחון המדינה ועם מינימום פגיעה בתעשייה.

תעשייני הסייבר שהשתתפו בפגישה מסרו כי "אנחנו ענף צעיר בשוק IT הישראלי הבוגר, הדירקטוריונים שלנו כבר מקיימים דיונים לגביי הצעת העברת פעילויות הפיתוח לחו"ל. אנחנו מוכנים להשקיע זמן רב כדי לקבוע מנגנון שגם יגן על המדינה וגם יאפשר את פיתוח התעשייה ויצוא טכנולוגיה חדשנית לחו"ל".

דובי לביא, ראש אפ"י במשרד הביטחון: "אנחנו מבינים שטיוטת הצו לפיקוח על הסייבר כפי שהיא מנוסחת היום חייבת לעבור שינוי, ובסעיפים מסוימים אף שינוי  משמעותי. אנו שוקלים להקים וועדה משותפת לאנשי משרד הביטחון, מטה הסייבר, התאחדות התעשיינים ואנשי התעשייה, מתוך כוונה לייצר צו מדויק ונכון יותר, שיצמצם למינימום את הפגיעה בתעשייה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "המדינה חייבת להבין כי כל רגולציה נוספת המוטלת על התעשייה דוחקת אותה לעבור אל מעבר לים, על אחת כמה וכמה בתחום הסייבר שבו פשוט 'לוקחים את המחשב' ועולים על מטוס. המדינה חייבת לעצור תהליך זה ולשבת לדיאלוג עם חברות הסייבר. יש לייצר פיקוח אשר מצד אחד ייתן מענה בטחוני נכון למדינה, ומצד שני לא ייצר את צעדיה של תעשיית הסייבר המבורכת, אשר מתפתחת בצעדי ענק ומביאה עימה ערך מוסף גדול למשק".

יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי: "תעשיית ההיי טק בכללותה וענף הסייבר בפרט, הם מנועי הצמיחה של התעשייה הישראלית לעתיד הקרוב והרחוק כאחד. על כן אני שמח על ההחלטה לשתף את תעשיית הסייבר לגבי אופי וסוג הרגולציה שתידרש מהם בהמשך הדרך. אין ספק כי שיתוף פעולה בין גורמי הממשל והתעשייה, יעודדו מחד את פיתוח הסייבר בארץ ומאידך ישמרו על כללי עבודה תקינים למדינת ישראל".

השארת תגובה