אנדרטה חדשה בהונגריה מציתה את הויכוח ההיסטורי במדינה על שת"פ עם הנאצים

Bוudapestבסיור ברחובות בודפשט המטופחים שבאזור מרכז העיר וליד בניין הפרלמנט המרשים (מחוץ למרכז העיר הרחובות מרשימים הרבה פחות), נתקלתי באנדרטה חדשה ומעניינת. הדמות המרכזית בקומפוזיציה היא של המלאך גבריאל המייצג לכאורה את הונגריה התמימה, שומט את הכדור הממלכתי (סמלה של הריבונות ההונגרית), בעוד עיט-הרייך הגרמני מתכונן לתקוף. כך היצירה משקפת או מרמזת לטענת מתנגדיה את העובדה כי הונגריה איננה נושאת בכל אחריות לרצח-העם שהתבצע בעקבות הכיבוש הגרמני, לרבות גירוש כמעט חצי מיליון אזרחים הונגריים (בעיקר יהודים אך גם צוענים, הומוסקסואלים ומתנגדי המשטר) למחנות השמדה. בנוסח הרשמי נכתב כי ההרכב הפיסולי מנציח את כיבוש הונגריה על-ידי גרמניה ב-19 במרס, 1944. כתוצאה מהשערורייה שפרצה בעקבות פרסום העיצוב, הטקסט שונה ל"קרבנות הכיבוש". אנדרטה זו הוזמנה על ידי ממשלת הונגריה (או, ליתר דיוק, על -די ראש הממשלה ויקטור אורבאן) והוקמה לאחר מספר עיכובים בקייץ 2014.

לטעמת משמרות המחאה של אזרחים הונגרים מול האנדרטה, מדובר באנדרטה שקרית המשרתת כוונה פוליטית. לאורך שפת המדרכה שממול האנדרטה ניתן לראות אבני זיכרון, חפצים אישיים, תצלומים, ספרים ומסמכים שהובאו הנה בחודשים האחרונים ללא תכנון והזמנה על-ידי אזרחים הזועמים על סילוף ההיסטוריה המתגלם בהקמת האנדרטה במחטף, ללא היוועצות בקהילה.

הונגריה היתה בת-ברית נאמנה לגרמניה של היטלר בזמן מלחמת העולם השניה בהיותה הראשונה להצטרף למדינות הציר ב-1940. ב-19 במרס 1944 הכוחות הגרמניים התקבלו בזרים ולא בקליעים. כיבוש זה הותיר את הממשל המדיני על כנו והממשל, בתמורה, ארגן וביצע את הגירושים ההמוניים בהתלהבות וביעילות רבה, אף למעלה מצפיות הגרמנים.

ב-1920 הייתה הונגריה הראשונה באירופה להעביר חוק אנטישמי, ובעקבותיו סדרה הולכת ומחמירה של חוקים דומים, השוללים עוד ועוד מזכויותיהם של יהודי הונגריה – המדינה ששלחה עשרים אלף איש שלא יכלו לאשר את אזרחותם ההונגרית אל מותם; המדינה ששוטריה וחייליה רצחו כמה אלפי אזרחים בנובי סאד בחורף של 1942-43; המדינה שהקריבה מאתיים-אלף חיילים במלחמה חסרת טעם, בעוד חלק מיחידות הכיבוש שלה מחוץ להונגריה ביצעו סדרה של פשעי מלחמה נגד האוכלוסייה האזרחית.

המוחים מציינים כי בהקמת האנדרטה הממשלה נכנעת לימין הקיצוני ההונגרי – תומכי מפלגת יוֹבִּיק הלאומנית, הגזענית ושונאת-הזרים, תוך ניסיון לטשטש את זיכרו של מורם הרוחני (על פי הודאתם), האדמירל מיקלוש הורטי, ששלט במדינה בין מלחמות העולם, ואז הוביל אותה לחורבן ולכיבוש הסובייטי.

שבעים וחמש שנים עברו מאז מאורעות שנות ה 40, כמעט מאה שנה מסיום מלחמת העולם הראשונה התפרקות האימפריה האוסטרו- הונגרית ועליית הלאומנות ההונגרית בעלת הגוון האנטישמי שקיבל ביטוי פוליטי במפלגת 'יוביק'  – וברחובות בודפשט בסופו של דבר שום דבר באמת לא השתנה…

השארת תגובה