יצרנית הצוללות והספינות מגרמניה תתחייב לרכש גומלין בהיקף של כ-700 מיליון ₪ לטובת התעשייה הישראלית, תממש התחייבויות עבר ותיבחן הקמת מפעל יצור בישראל

yourshipbuildingישראל וגרמניה חתמו הבוקר (שני, 11.5) על הסכם לרכישת 4 ספינות מגן לחיל הים הישראלי, משלחת גרמנית, הכוללת נציגים מחייל הים הגרמני, בכירים במשרד ההגנה הגרמני ונציגי החברה היצרנית של צוללות הדולפין – טיסנקרופ (TKMS -ThyssenKrupp) הגיעה לישראל לרגל טקס החתימה, כחלק מההסכם, תתחייב TKMS בפניי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה לרכש גומלין, הכוללת השקעה ישירה בתעשייה הישראלית בהיקף של כ-700 מיליון₪.

טיסנקרופ (ThyssenKrupp) הינו תאגיד רב תחומי העוסק בייצור מתכת (40%) וחלקים לתעשיית הרכב, בהקמת מפעלים כימיים ושירותים הנדסיים, בתפעול מספנה ובפעילויות משנה נוספות. החברה מעסיקה כ-160,000 עובדים מסביב לעולם, כ- 60% מהם מחוץ לגרמניה. הכנסות החברה עמדו בשנת 2014 על כ- 40 מיליארד אירו. החברה משקיעה כמיליארד אירו בשנה במחקר ופיתוח, ממנו כמחצית על פרויקטים מחוץ לגרמניה.

בשנת 2006, חתמה ממשלת ישראל עם יצרנית הצוללות הגרמנית על הסכם לרכישת צוללות דולפין. בעקבות הסכם הרכישה, התחייבה TKMS לרכש גומלין של 40% משווי העסקה, בסך של כ- 1.8 מיליארד שקלים (רכש גומלין בהיקף כ-740 מלש"ח). בדיקת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה (רשפ"ת) העלתה כי עד כה, טרם מימשה החברה את חובה לרכש גומלין באופן מלא. לאור האמור, דרשה הרשפ"ת במשרד הכלכלה – כבר בשלבי המשא ומתן המוקדמים – לדון בהרחבה בחוב רכש הגומלין הנוכחי של החברה ובהיקף ההתחייבויות הנוספות אותן תיקח עליה במסגרת העסקה החדשה.

הממונה על השקעות זרות ושיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה, זיוה איגר: "משרד הכלכלה בשיתוף ובגיבוי משרד הביטחון וחיל הים, הצליח להביא אל שולחן המשא ומתן מתווה שהופך רכש ביטחוני לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי. הרחבת פעילותה הכלכלית של TKMS בישראל הוא פריצת דרך בשיתוף הפעולה המסחרי, הכלכלי והמחקרי בין המדינות. אנו פועלים בהתאם למדיניות המשרד לעידוד מפעלים קטנים ובינוניים וחיזוק הפריפריה. שיתוף הפעולה עם TKMS מהווה דוגמה לחשיבות של רכש הגומלין למשק הישראלי."

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג: "ההוצאה הישראלית על ביטחון לאומי מכניסה כסף לתעשייה הישראלית. הנענו מהלך שהופך חוב תלוי ועומד, להשקעה ישירה בתעשייה הישראלית על פי תוכנית מפורטת בהתאם ללוחות זמנים מחייבים. יש כאן בשורה חשובה לתעשייה הישראלית, לשוק העבודה הישראלי וגם זרקור חיובי על שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני של ישראל עם גרמניה, המציינות בימים אלו 50 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות".

השארת תגובה