'יהלומים הם לעד' וכך גם הנוכלים

'יהלומים הם לנצח' הבטיחה כרזת הפרסומת של סרט ג'ימס בונד השביעי בסדרה, סלוגן שמבחינה שיווקית משחק על קו התפר העדין של הרצון לאהבת נצח, תשוקה והרפתקאה ונארז כמובן בדמויות מצודדות של שון קונרי (בשנות ה 70 הוא היה גבר נאה חיבים להודות) ולצידו ג'יל סנט ג'ון בתפקיד חייה כנערת ג'ימס בונד התורנית.

'הקו העדין' הזה מניע תעשיית ענק של קרוב ל 100 מיליארד דולר המבוסס על הקשרים סוציולוגיים ואבולוציונים מעניינים ובראשם הקשר הדימיוני שבין יהלום לאהבה, אהבת נצח כמובן. היהלום כמופת להתחייבות מצד הגבר וכמובן בעל ערך כספי לא מבוטל הנותן בטחון כלכלי לאישה במקרה של פרידה. כך הפכה אבן לא נדירה במיוחד – נוצצת ויפה אבל בסופו של דבר רק אבן – לסמל, לסיפור, לנרטיב שמשווק ומסופר הלוך וספר על ידי השחקנים בתעשיה הזו.

יש כמה אלמנטים שחייבים להיות בסיפור הזה כדי שאנו כצרכנים, נסכים לקנות אותו, את הסיפור כמובן, את הסמל ורק לאחר כך את היהלום. קודם כל היהלום צריך להיות יקר ללא קשר להליך הפקתו, הכסף לא רק מדבר כידוע לכולנו – הכסף צועק. לאחר מכן אלמנטים שונים הקשורים ביהלום עצמו חיבים להיות שם: היהלום שהוא כידוע הדבר הקשה ביותר בעולם, שהה שנים רבות במעבה האדמה, בחושך, תחת לחצים וחום ונמצא במצב גולמי ולא מלוטש. אז לוטשה אותה האבן והפכה ליהלום, לדבר המבריק והיפיפה הזה שאת מחזיקה יקירתי, כך גם אהבתי נחבאה בחושך עד שהגעת… אשרי המאמינים….

ועכשיו שיעור כימיה קצר, היהלום הוא גביש פחמני, כמו הגרפית שנמצאת בקצה כל עפרון רק שאטומי הפחמן בגביש הזה מסודרים קצת אחרת. על בסיס העובדה הזו קמה כבר לפני שנים, תעשיה של ייצור יהלומים סנטטיים בעיקר לשימושים תעשייתיים בתחום עיבוד שבבי. עתה מאיימת תעשית היהלומים הסינטטיים הזו להציף את שוק היהלומים הרגיל – יהלומי התכשיטים – בסחורה סנטטית.

סוחרי היהלומים הסינטטיים  מדגישים כמובן את הצדדים החיוביים שביהלומים אלו, יהלומים סינטטיים לא נכרו במדינות מתפתחות תוך גרימת נזק סביבתי גדול והעסקת עובדים בתנאים בלתי מספקים, הם לא מימנו ארגוני טרור או סיעו לממשלות קיקיוניות באפריקה להשליט את מרותן על האוכלוסיה בעזרת נשק שכריית היהלומים מימנה.

מהבחינה הכימית יהלומים סינטטיים זהים לחלוטים ליהלומים טבעיים, גביש של פחמן. אבל הסיפור שמאחורהם, או כן הסיפור, זה כבר משהו אחר לגמרי. התדמית של יהלומים טבעיים מלוטשים מבוססת על ״הטבע״ שלהם, ״התמצית״, ה״ישות״ ועל השלכת ה״טבע״ הזה על מערכות יחסים אנושיות. ״אהבה אמיתית = יהלומים אמיתיים״, השלכת הנוסחא הזו על מערכת יחסים אנושית קצת בעייתית ולמרות שהתדמית של המתחרים הסנטטים שלהם מבוססת על מסר לא פחות מרשים – שמדגיש כי הם נקיים מסכסוכים, קשורים לפריצות דרך חדשניות ולא פוגעים בסביבה – נראה כי ה״טבע״ של היהלומים הוא מרכיב מכריע בעיניהם של רבים מהצרכנים.

בתחילת העשור חזתה חברת המחקר Rough & Polished את העליה הבלתי נמנעת בתשתית תעשייתית בסין הקשורה ליצור יהלומים סינתטיים באמצעות טכנולוגיית CVD, כך מספר לנו מכון היהלומים הישראלי בפרסום מקיף בנושא, כמו גם בכל הנוגע להזרמת כמויות גדולות של יהלומים סינתטיים לבנים מעורבבים עם יהלומים טבעיים לשוק. ב-2012 ה״קוקטייל״ הגדול הראשון מסוגו זוהה על ידי מעבדת IGI; שנה אחר כך Scio Diamond Technology הכריזה רשמית על השקת יוזמה יחד עם שותפים מסין והעברת טכנולוגיית CVD לצד הסינית. ב-2013 ו-2014 מכירות היהלומים הסינתטיים במסווה של טבעיים הפכה להיות כפי הנראה תדירה למדי.

בסופו של דבר, התעשיה הרגישה את האיום ונקטה מספר צעדי מנע – מנסיון להפעיל לובי לעריכת שינויים בחקיקה לאומית, על מנת לתחום בצורה ברורה את המסחר ביהלומים סינתטיים, משופרים וטבעיים ועד הצגה רחבת היקף של ציוד רב עוצמה, שלכאורה מספק אמצעי בקרה מובנה מאפשר להבחין בין יהלומים טבעיים לבין מקביליהם הסינתטיים ב-100% ודאות.

על פי ההיגיון שהניע את מובילי החידושים הללו, מעריכים במכון היהלומים הישראלי, הפתרון האידאלי יהיה קיומם של שווקים עצמאיים ובלתי חופפים שעוסקים ביהלומים סינתטיים, משופרים וטבעיים, כאשר הצרכן המעודכן בצורה כנה יוכל לבצע את הבחירה שלו בהתבסס על ההעדפות שלו בנוגע לדפוסי השיווק המתאימים. נכון, זו רק השאלה של דפוסי שיווק, כיוון שההבדל היחיד בין יהלומים סינתטיים וטבעיים הוא מקורם. כל המאפיינים, אשר מגדירים את איכות התכשיט שלהם, זהים וההבדל הוא רק בתדמית או במעטפת המידע.

ולמה זה חשוב לנו? ישראל היא מהשחקניות הבולטות בעולם בתחום היהלומים והבורסה ברמת גן הינה השניה בגודלה בעולם לאחר הבורסה באנטורפן. התעשייה בארץ מגלגלת מילארדי דולרים ומעסיקה אלפי עובדים.

התעשייה לא תעלם, היא אולי תשתנה כפי שקורה בשווקי הפנינים המתורבתות ואבני החן הסינטיטיות, אבל על קברניטי הענף בישראל לנקוט באמצעים שהמעבר לא ילווה במשבר קריטי בתעשייה שיביא לפיטורים והפסדים.

Diamonds_Are_Forever

השארת תגובה