שיא של 40 מיליון דולר בהיקף החובות בפיגור של לקוחות רוסיים ליצואנים הישראלים

המצב הכלכלי ברוסיה והעיצומים הכלכליים שהטילו עליה ארצות הברית ומדינות המערב נותן את אותותיו ופוגע ביצואנים הישראלים, הן מבחינת היקפי המסחר והן מבחינת מוסר התשלומים.

מנתוני בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי סך החוב שבפיגור של לקוחות רוסיים ליצואנים הישראליים מגיע כעת, בערך מוחלט, לרמת שיא כל הזמנים: כ-40 מיליוני דולר. לשם השוואה, היקף החובות בפיגור ליצואנים לרוסיה בשיא המשבר של 2008-2009 עמד על כ-25 מיליוני דולר.

בבססח מגדירים חוב מהותי כפיגור בתשלום של מעל 30 יום מעבר לתנאי האשראי המוסכמים בין היצואנים הישראלים לבין לקוחותיהם. בבססח אומרים כי היקף הגידול בחובות המהותיים מקיף את רוב ענפי הייצוא הישראלי המרכזיים לרוסיה ובכללן: תרופות, מזון ומשקאות ומוצרי פלסטיק.

הפגיעה ביצואנים מהמשבר ברוסיה מתבטאת לא רק במוסר התשלומים של הלקוחות ברוסיה, כי אם בהיקף היצוא הישראלי לרוסיה מאז תחילת המשבר. רק בינואר 2015 ירד היצוא הישראלי לרוסיה ב- 36% לעומת ינואר אשתקד. באם המגמה תימשך, סך היצוא לרוסיה עלול לרדת מהיקף של כמיליארד דולרים בשנת 2014 לכ-600 מיליון דולרים בלבד בשנת 2015, ירידה של כ-400 מיליון דולר, העלולה להוות פגיעה קשה ביצואנים הישראלים.

הירידה בחודש ינואר ביצוא הישראלי לרוסיה ניכרת ברוב  ענפי הייצוא: תעשיית התרופות רושמת את הירידה הגדולה ביותר, של כ-49% לעומת ינואר אשתקד; תעשיית הפלסטיק רשמה ירידה של כ-48%; יצוא המכשור הרפואי ירד ב-47% והייצוא החקלאי ירד בכ-39%.

הירידה ביצוא החקלאי לרוסיה קשה במיוחד, שכן בשל הפסקת סחר של תוצרת חקלאית בין אירופה לבין רוסיה, נוצר באירופה עודף הצע של תוצרת חקלאית וקיים קושי בהסטת תוצרת חקלאית ישראלית מרוסיה לאירופה.

מנכ"ל בססח דוד מילגרום: "גם ללא החמרת הסנקציות, המשק הרוסי צפוי בשנת 2015 להצטמצם בכ-5% לעומת צמיחה שנתית בשיעורים אלו שידע בעבר. מדובר בזעזוע עמוק, שמתבטא בקריסת היצוא הישראלי לרוסיה והרעה הולכת וגוברת כפי שאנו רואים במוסר התשלומים של הלקוחות ברוסיה ליצואנים הישראליים".

השארת תגובה