אז מה משפיע על היציבות הפיננסית של העולם בחודשים האחרונים?

בדוח היציבות הפיננסית האחרון שלה מדגישה קרן המטבע הבין-לאומית כי אף על פי שחלפו שש שנים מפרוץ המשבר הכלכלי העולמי, ההתאוששות עדיין תלויה במידה ניכרת בתנאים המוניטריים המרחיבים מאוד השוררים (בעיקר) בכלכלות המפותחות, והדבר מעורר חשש מקשיים שעשויים להתעורר בתהליך היציאה ממדיניות זו. הדוח שמצוטט על ידי בנק ישראל קורא לשפר את האיזון בין סיכונים כלכליים ופיננסיים ולהגביר את הערנות לחוסר האיזון. עם הגורמים המרכזיים להיעדר האיזון מונה הקרן את העובדה שחברות פרטיות נמנעות מהשקעות הון (ומעדיפות להחזיק היקפים גדולים של מזומן, לרכוש את מניותיהן [buy back] או לחלק דיווידנדים), וכי גם הצרכנים מתקשים לתמוך בצמיחה בת- קיימא. מאז החלה ההתאוששות מהמשבר חל אמנם שיפור בעושרם של משקי הבית במשקים המפותחים, אך מאחר שהוא נובע ברובו מעליית שווים של הנכסים הפיננסיים, רק חלק מהציבור נהנה ממנו. רוב משקי הבית מתבססים בעיקר על הכנסה משכר, ומצבם כמעט לא השתפר; עובדה זו מכרסמת ביכולתם להגדיל את הצריכה באופן שתומך בצמיחה יציבה.

הסיכונים העיקריים שהדוח מזכיר:

1. התפתחות תמחור יתר של נכסים (בקיצור בועה). זו תגדיל את הסיכון ליציבות הפיננסית ולכן עלולה לעכב את החזרה לצמיחה יציבה. הקרן מציינת שכרגע אמנם אי-אפשר להבחין בתמחור מופרז באף לא אחת מקבוצות הנכסים החשובות, אולם כמעט בכולן התמחור גבוה והתנודתיות נמוכה אף כי הנתונים הכלכליים מאכזבים בדרך כלל. מצב זה מהווה כר פורה להתפתחותו של משבר ולהעצמתו.

2. המצב הגיאו-פוליטי, בעיקר המשבר בין רוסיה ואוקראינה וההתפתחויות במזרח התיכון (בפרט בסוריה ובעיראק).

3. מינוף יתר של החברות בסין.

הסיכונים המרכזיים הנשקפים לכלכלת ישראל מההתפתחויות בסביבה העולמית:

1. הסיכון המרכזי לכלכלה העולמית בכלל, ולמשק קטן ופתוח דוגמת ישראל בפרט, מוסיף לנבוע מתלותם הרבה של הכלכלה והשווקים העולמיים בהרחבה המוניטרית, ומהקשיים שעשויים להתעורר בתהליך היציאה ממנה. במשך תקופה ארוכה התקבל רושם שהשווקים הפיננסיים בשלים למדיניות מוניטרית הדוקה יותר, ועל כן מגיבים במתינות לתהליך הצמצום ההדרגתי (ה-Tapering) המתנהל בארה"ב ולהקדמת המועד שבו ארה"ב ואנגליה צפויות להעלות לראשונה את הריבית. אולם לאחרונה עלתה התנודתיות בשווקים תוך מימושים של נכסי סיכון, והדבר המחיש עד כמה השווקים והכלכלה תלויים בהרחבה המוניטרית.

2. ההתפתחויות באירופה שבו להוות שוב סיכון משמעותי לצמיחה בעולם ואולי אף ליציבותו הפיננסית. הנתונים שהתפרסמו באירופה בתקופה הנסקרת היו מאכזבים ברובם והעידו כי ההאטה ביבשת מחריפה. בעיקר מתעוררת דאגה עקב ההרעה בצרפת ובגרמניה, והדבר הוביל את סוכנות דירוג האשראי S&P להגדיר את המצב הנוכחי כ"שלב חדש ועיקש" במשבר האירופי, שלב שמתאפיין בעיקר בצמיחה (ואינפלציה) נמוכות מאוד.

3. כאמור, קרן המטבע הבין-לאומית ממשיכה לראות במצב הגיאו-פוליטי סיכון משמעותי גם בדוח הנוכחי. הסיכונים המרכזיים נובעים מהעימות הניטש בין רוסיה למדינות המערב בנוגע לאוקראינה ומחוסר היציבות הגובר בעולם הערבי, בעיקר בעיראק ובסוריה. אמנם הירידה במחירי הנפט מהווה בשורה טובה לכלכלה העולמית בזכות ההפחתה הצפויה בעלויות הייצור, הגידול הצפוי בהכנסתם הפנויה של הצרכנים, והירידה הצפויה בכוחן של מפיקות הנפט, מדינות שחלקן מערערות את היציבות הכלכלית העולמית. ואולם הירידה במחירי הנפט הייתה חדה ומהירה, והובילה למשבר קשה ברוסיה; משבר זה עלול להגביר את הסיכונים הגיאו-פוליטיים והכלכליים הנשקפים מצד רוסיה ומצדן של מפיקות נפט אחרות, ולפגוע בשוקי ההון הגלובליים. הסיכון הגיאו-פוליטי המיידי הנשקף לישראל מצד שכנותיה ממשיך להימצא ברמות נמוכות יחסית. הדבר מתבטא במרווחי ה-CDS של ישראל, במרווחים בין האג"ח שלה לאג"ח בעולם, ובכך שדירוג האשראי נותר ללא שינוי; והוא מתקיים אף על פי שהסיכון הביטחוני התממש במהלך "צוק איתן" ואף על פי שישראל מתמודדת עם השלכות המבצע ועם הידרדרות ביחסים בינה לבין הרשות הפלסטינית

4. הסיכון שסין מציבה ליציבות הכלכלית העולמית פחת. הנתונים שהתפרסמו בסין מחזקים את ההערכה שהממשלה הסינית מתמידה בשינוי המבני שנועד להגדיל בתוצר את מרכיב הצריכה הפרטית על חשבון השקעות ההון והיצוא, וכן את ההערכה שהממשלה מצליחה בכך לפי שעה. שינוי זה צפוי להשפיע לטובה על הכלכלה העולמית בטווח הארוך, אך מאידך גיסא הוא צפוי להביא לירידת מדרגה נוספת בקצב הצמיחה של סין, וקצב זה חשוב מאוד לצמיחה העולמית.

שוק האשראי בסין – ובפרט העובדה שבנקאות צללים בלתי מפוקחת אחראית לחלק ניכר מהגידול המהיר שחל באשראי בשנים האחרונות – מהווה מקור לדאגה גוברת. גידול מהיר זה הוביל לכך שסך האשראי לחברות בסין גבוה מאוד בהשוואה למשקים מתעוררים אחרים. צמצום עתידי אפשרי של היקף האשראי בסין צפוי להקשות על חברות סיניות למחזר את חובן.בין סין לישראל יש קשרי מסחר מוגבלים יחסית, אך מאחר שמשבר בסין נושא משמעות גלובלית, הוא ישפיע גם על ישראל אם יפרוץ.

השארת תגובה