פאדל גייט: בטווח הקצר אין מה לדאוג ממחירי הנפט כפי שאין מה לדאוג ממזג האוויר

פאדל גייט, אנליסט האנרגיה הבכיר של אופנהיימר, הופיע בפני כנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. גייט, הנחשב 'גורו' בתחומי הגז והנפט התייחס בדבריו לשינויי החקיקה בישראל, ואמר "מה שפרויקטים של אנרגיה ובעיקר פרויקטים יקרים כמו בתחום הגז הטבעי צריכים, זה יציבות ורגולטורים חכמים. כאן בישראל אלוהים נתן לכם לפתע את המתנה הזאת של גז טבעי, אבל בישראל כרגע יש אי ודאות, ואני לא מאמין שזה טוב למדינה או להשקעות עתידיות. לא משנים את כללי המשחק בעוד המשחק מתנהל".

הוא הוסיף כי ארצות הברית תוכל להגיע להגיע לעצמאות אנרגטית בטווח הקרוב, אם הממשלה תעודד כלכלה מבוססת גז טבעי, במקום כלכלה מבוססת נפט. "בהיבט הזה, המצב בארה"ב דומה לישראל. זאת, אם הממשלה לא תשנה את חוקי המשחק אחרי שהרכבת עזבה את התחנה", אמר.

לדבריו: "למחיר הדלק יש השפעה מרחיקת לכת על רמת ההוצאות של כל משק בית וכתוצאה מכך על ההכנסה הפנויה. יחד עם זאת, במדינות רבות מחיר הדלק מורכב ממיסים בשיעור גבוה של עד 75%, כך שרק 25% ממחיר הדלק בתחנת הדלק מושפע ממחיר הנפט העולמי".

גייט, שמוזמן לעיתים קרובות להסביר את ההתפתחויות בשוק הנפט בכלי התקשורת המובילים בעולם, הסביר כי מחיר הנפט הוא תנודתי. חלק גדול מהתנודתיות נובע מציפיות וספקולציות, ולא משינויים אמיתיים בהיצע ובביקוש. "רק בשבוע שעבר ראינו ספוקלנטים מהמרים במיליוני דולרים על כך שמחיר הנפט יצנח אל מתחת ל- 30$ לחבית. יחד עם זאת, מחירי נפט של מעל 100$ לחבית לא יחזיקו מעמד כי זו בועה. מחירי נפט מתחת ל- 50$ לחבית לא יחזיקו מעמד כי זה נמוך ממחיר ההפקה.

נפט הוא קומודיטי, ולכן הוא מושפע ממחיר האלטרנטיבה, וכעת התפתחה תעשיית נפט וגז הפצלים שנמצאת כאן כדי להישאר. זאת לא תופעה חולפת. בעשור האחרון פותחה טכנולוגיה להוזלת מחירי הקידוחים, והטכנולוגיה הזו תחלחל מארה"ב לחלקים נוספים בעולם. כיום מפיקים נפט ממקומות שעד לפני 5 שנים חשבנו שזה בלתי אפשרי. לפני 5 שנים לקח 90 יום לבצע קידוח שכיום לוקח רק שבועיים. כך שכל הפקת הנפט הפכה להיות זולה יותר ואפקטיבית יותר.

הנעלם הגדול והמשפיע ביותר הוא כמה מתוך הנפט הקיים כיום בעולם ניתן להפקה. כיום ניתן להפיק רק רק 6-8% מהנפט שמקורו בפצלי הנפט בעלות שמצדיקה את ההפקה, כך שכל התעשייה עובדת על העלאת השיעור הזה. תהיה לכך השפעה משמעותית על היצע הנפט בעולם. ההחזר על ההשקעה בטכנולוגיות האלה צפויה להיות דו ספרתית.

לכן, אני לא חושב שלטווח הארוך תהיה קונספירציה במחירי הנפט, אלא המחיר שלו ייקבע במפגש בין הביקוש העולמי להיצע העולמי לאחר השינויים הטכנולוגיים. בטווח הקצר אין מה לדאוג ממחירי הנפט כפי שאין מה לדאוג ממזג האוויר.

כמו כן, אני צופה שיהיו מיזוגים בחברות הפקת הנפט. השאלה היא לא האם יהיו מיזוגים אלא מתי. להערכתי, נראה את המיזוגים האלה כבר בששת החודשים הקרובים.  החברות צריכות וודאות, פיזור סיכונים ורגולציה יציבה. זה גם המצב כאן בישראל.

גייט ענה לשאלות מהמשתתפים, אבל התבדח בתחילת דבריו: "אל תשאלו אותי מה יהיה מחיר הנפט עוד שנה, כי אני לא יודע". הוא העיר על איסור הייצוא של נפט גולמי מארה"ב: כיוון שיש ייצוא דלקים, זה אומר שהממשלה לא מאפשרת לחברות ההפקה להרוויח אך כן מאפשרת לחברות הזיקוק להרוויח. האפליה הזו בעיניו היא בלתי חוקתית".

בסיום דבריו הזהיר גייט כי על אף שמחירי הנפט היורדים משמחים את הצרכנים, הם סימן לבעיות יסוד בכלכלה העולמית, ומחירי נפט נמוכים אינם מספיקים כדי לחלץ את אירופה או את יפן ממיתון. "אני לא חושב שנחזור לראות מחירים של 100 דולר לחבית. הכלכלה שלנו הופכת פחות אינטנסיבית בשימוש בנפט", אמר.

השארת תגובה