9.2 מיליארד דולר, תג המחיר לחילוץ תעשיית הרכב האמריקנית מהמשבר הפיננסי העולמי

חילוצה של תעשיית הרכב האמריקנית מפשיטת הרגל אליה היא נקלעה בסוף 2008, עלתה למשלם המסים האמריקני 9.2 מיליארד דולר, כך עולה מנתוני משרד האוצר האמריקני ומדווח על ידי בצלאל יעקב ממגזין אוטו-ניוז. ההשקעה הראשונית בחילוץ התעשייה הייתה כ-50 מיליארד דולר, אולם במהלך השנים האחרונות החזירו יצרניות הרכב, שחזרו לרווחיות, את החלק הארי של הסיוע הממשלתי שהם קיבלו. שלוש חברות נהנו באופן משמעותי מהסיוע, ג'נרל מוטורס, קרייזלר (היום הזרוע האמריקנית של FCA) ו-Ally Financial, זרוע הפיננסים של ג'נרל מוטורס.
"החזרנו למשלמי הסמים כל אגורה ויותר מכך …. ותעשיית הרכב האמריקנית היא על המסלול לשנה החזקה ביותר שלה מאז 2005," אמר במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר הנשיא ברק אובמה.
תעשיית הרכב חולצה בתוכני הנקראת TRAP שעיקר תקציבה, 332 מיליארד דולר מתוך 426.7 מיליארד דולר, יועדו לחילוץ מוסדות בנקאים וחברות ביטוח. חברות אלה כבר שילמו את עיקר חובן, בזכות עליה דרמטית במחירי המניות שלהם בשנים האחרונות. לעומת זאת האוצר האמריקני סיים למכור את מניות ג'י.אמ לפני כשנה במחירים שגרמו להפסד של כ-10 מיליארד דולר. השבוע מכר האוצר מניות של Ally Financial בהיקף של 2.4 מיליארד דולר.

2014 הייתה שנת שיא בתעשיית הרכב האמריקנית שתפרסם את תוצאות מכירותיה מחר בשבוע הבא והצפי הוא שהמכירות זינקו בדצמבר ב-10 אחוזים ובשנה כולה נמכרו 16.5 מ' כלי רכב. ב-11 החודשים הראשונים של השנה נמכרו בארה"ב מעל 15 מ' כלי רכב, גידול של 6 אחוזים.

מה אפשר ללמוד מכך? התוכנית הצילה את תעשיית הרכב וכמובן מאות אלפי מקומות עבודה אבל עלותה בפועל (בחישובי היוון והפניית הכסף ליעדים אחרים של פיתוח חברתי בארה"ב) הייתה ונשארה עשרות מליארדי דולרים שזה המון כסף גם במונחי הכלכלה האמריקאית. חלק מהכלכלנים יטענו שאלו העלויות של גישור מחזורי העסקים העולמיים וחלק יטענו שמדובר בעלויות החמדנות של המערכת הפיננסית, כנראה ששני הצדדים צודקים.

השארת תגובה