איך עובדת רשת בין לאומית להלבנת הון?

בהודעה לאקונית משהו, שהוציאה רשות המיסים לעיתונות בסוף השבוע שעבר, נגלל סיפור עצום על הלבנות הון בסדרי גודל של מיליארד שקל, מעורבות של בנק השקעות שוויצרי המפר את חוקי מדינת ישראל ביודעין ובכוונה – ותאמינו או לא – כל זה על הגב של חברות אימפוטנטים גם פיזית וגם מטפורית.

אז זה הולך ככה, רשת מצליחה בבעלות ישראלית של מרפאות רפואיות באירופה (ככל הנראה בתחום האין אונות) מייצרת רווחים של מאות מליוני יורו בשנה. המרפאות מאוגדות תחת תאגיד הולנדי בנאמנות קרי עורך דין מחזיק במניות תאגיד האחזקות עבור משהו אחר שלכאורה אינו ידוע.

בעלי הרשת בפועל הם ישראלים החייבים לשלם מס בישראל על הרווחים של הנכסים שברשותם (רשת המרפאות במקרה זה) אולם למעשה רשויות המס לא יודעות בכלל שרשת המרפאות בבעלות ישראלים. המרפאות נמצאות באירופה והבעלות רשומה בתאגיד בהולנד שידועה בשיעורי מס נמוכים. הבעלים האמיתיים של התאגיד ההולנדי (אותם ישראלים) מסתתרים מאחורי אחזקות בנאמנות של המניות התאגיד.

הרווחים הבלתי ממוסים מועברים לבנק השקעות שווצרי המנהל אותם בסודיות גמורה. הבנק ולקוחותיו אפילו אינם מתכתבים בפקס או בדואר אלקטרוני – מנהל השקעות בכיר מהבנק השווצי מגיע פיזית לישראל כדי להפגש עם הלקוחות שלו כאשר הוא יודע שהם וגם הוא מפירים את החוק בישראל ולמעשה משדל אותם כאשר הוא נמצא בישראל להפר את החוק הישראלי.

ולמה זה צריך לעניין אותנו? למה אני אומר שזה על הגב שלנו? למה אנחנו כולנו האימפוטנטים האמיתיים בכל הסיפור הזה? מפני שמס החברות בסך 26% על בערך מיליארד ש"ח נותן 250 מליון שקל הפסד לקופת המדינה, לקופה של כולנו. לקבלת שירותים ציבוריים טובים יותר או הפחתת נטל המס משכירים שאין להם ברירה אלא לשלם מיסים כחוק. אבל אנחנו הפכנו את הפושעים הללו לגיבורים, לנורמה.

והנה ההודעה לעיתונות – בנוסח מקוצר – שהוציאה רשות המיסים:

"רשות המסים, מנהלת מזה תקופה ארוכה חקירה סמויה ומסועפת בפרשה של חשבונות בנק המוחזקים על ידי ישראלים בבנקים שוויצרים. ממידע ומרשימות שהתקבלו ברשות עולה שבנקים גדולים בשוויץ מנהלים חשבונות של אלפי ישראלים בהיקף המסתכם במאות מיליוני יורו. על פי החשד, רובם המכריע של הכספים המוחזקים בחשבונות, אינם מדווחים לרשות המסים. החקירה בפרשה נמשכת בימים אלה וצפויים מעצרים נוספים.עד כה נעצרו במסגרת החקירה בפרשה 14 חשודים ובהם יועץ השקעות בכיר בבנק השוויצרי UBS, שניים עשר ישראלים המחזיקים חשבונות בבנק ובהם גם שני חשודים בעלי רשת המונה עשרות מרפאות בחו"ל שהיקף פעילותן עומד על ארבעים מיליוני יורו והרשומות במקלטי מס, תוך הסתרת הניהול והשליטה המתבצעים מישראל ושניהלו בעבר את מרפאות קליניקה און בישראל והעתיקו את פעילותם לחו"ל. בין החשודים בפרשה גם החשב של רשת המרפאות בחו"ל. החקירה מנוהלת על ידי משרד פקיד שומה חקירות חיפה והצפון בליווי של פרקליטות מיסוי וכלכלה ת"א ובסיוע של יחידת מודיעין מסווגת ברשות המסים להתמודדות עם פשיעה חמורה.

ביום 26 ליוני 2014 נעצר בתל אביב יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS  בשוויץ המטפל ישירות בחשבונות בנק של ישראלים. כפי שעלה מהחקירה, במסגרת תפקידו הוא מגיע לישראל למפגשים חשאים עם לקוחות שנמנעים מהעברת הוראות ומסמכים לבנק בטלפון, במייל ובפקס מחשש לחשיפת היותם בעלי חשבונות בבנק UBS  שוויץ. יום קודם למעצרו, הוא הגיע לארץ ולמחרת ניפגש עם לקוחות ישראלים בליווי עובד בכיר (ראש צוות) מ- UBS  שוויץ. הפגישות נערכו תחת מעקב חשאי של חוקרי רשות המסים. בין יתר המפגשים, נועדו השניים, במלון פאר בתל אביב, עם אחד מבעלי רשת המרפאות. בסיום הפגישה שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים, נעצרו כל משתתפיה.

 

בסמוך למעצר של משתתפי הפגישה, נערכו במסגרת החקירה חיפושים בחדר המלון של יועץ ההשקעות הבכיר בבנק UBS  בשוויץ, במשרדים של נציגות הבנק בישראל ובאתרים נוספים. במהלך החיפושים נמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר רשימות של מאות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשוויץ, שהוא אחראי ישירות על הטיפול בהם, בכך על פי החשד, הוא סייע ללקוחותיו במזיד ובכוונה להשתמט מדיווח ומתשלום מס.

במסגרת תפקידו מנהל יועץ ההשקעות הבכיר את חשבונות הבנק של בעלי רשת המרפאות, הפעילות בחו"ל כוללת שליטה בתאגידים המנהלים כ- 60 מרפאות באירופה המזרחית והמאוגדים בחברות זרות הרשומות במקלטי מס בפנמה ובאיי הבתולה הבריטיים (BVI), תוך הסתרת הניהול והשליטה שמתבצעים מישראל.

….. בחיפושים שנערכו בבתיהם של בעלי הרשת נמצא סך של כ- 500,000$ במזומן, כמו כן נמצאו בחיפושים בכספות נסתרות בביתו של אחד מבעלי הרשת חותמות של החברות הזרות ששולטות במרפאות באירופה המזרחית.

בימים אלה מנהלת רשות המסים חקירה בעניינם של לקוחות נוספים, שפרטיהם נחשפו ברשימות שנמצאו בכליו של יועץ ההשקעות הבכיר וברשימות נוספות שנאספו בפעילות מודיעינית ענפה של הרשות…."

//s7.addthis.com/static/r07/lang31/he.js

השארת תגובה