התפשטות מחלת האבולה במערב אפריקה – כיצד זה משפיע על פעילויות עסקיות?

במערב אפריקה שוהים כדרך קבע קרוב ל 5,000 ישראלים ובני משפחותיהם במסגרת פעילויות עסקיות שונות. על אף ההתפרצות האלימה של המחלה, ארגון הבריאות העולמי טרם הוציא איסור תנועה בין המדינות, ובאתר הארגון נכתב כי בכל הנוגע למטיילים או אנשי עסקים המגיעים למדינות הללו, סיכוי ההדבקות הינו נמוך וההמלצה היא רק להתרחק מחולים במחלה ולהימנע מאכילת בשר במדינות הללו. כך מוסרת ענבל שבי מחברת רילוקיישן גוב

בחודש פברואר השנה פרצה במחוז קונאקרי בגיניאה מגפת אבולה הנחשבת לאלימה ביותר מאז גילויו של הנגיף בשנת 1976. במהלך חצי השנה האחרונה התפשטה המחלה למדינות נוספות במערב אפריקה ואף דווח על אזרחים אמריקאיים שנדבקו בה והוטסו לטיפול בארה"ב. מאז התפרצותה בתחילת השנה ועד היום נרשמו מעל 930 מקרי מוות ומעל 1,700 מקרים של הדבקות. ארגון הבריאות העולמי מזהיר אבל אינו אוסר ביקור במדינות בהן משתוללת המגפה. מדינות שונות ברחבי העולם מחמירות יותר את ההוראות ומשחררות אזהרות מסע למדינות מערב אפריקה.

נגיף האבולה, הנקרא גם קדחת דימומית אבולה, התגלה בשנת 1976 בזאיר (לימים- הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו). מאז גילוי התרחשו מספר התפרצויות של המחלה במחוזות שונים במדינות אפריקה, ביניהן- קונגו, גבון, אוגנדה וסודאן. שיעור התמותה מהמחלה הינו גבוה ועומד על כ-90%. התסמינים העיקריים של המחלה הינם חום גבוה ותסמינים נוספים דמויי שפעת או דיזינטריה. שלבים מתקדמים יותר כוללים דימומים חיצוניים ופנימיים ורוב החולים נפטרים מדימום פנימי וכשל איברים.

ההדבקות במחלה הנה על רקע העברת נוזלי גוף עם אדם או בעל חיים אשר חולה במחלה בלבד ולא דרך האויר. בהקשר זה נציין כי ארגון הבריאות העולמי (WHO) מזהיר מפני התפשטות האבולה אולם אינו אסור כרגע על ביקור במדינות שבהן משתוללת המחלה. באתר הארגון נכתב כי בכל הנוגע למטיילים או אנשי עסקים המגיעים למדינות הללו, סיכוי ההדבקות הינו נמוך וההמלצה היא רק להתרחק מחולים במחלה ולהימנע מאכילת בשר במדינות הללו.

ההתפרצות הנוכחית של המחלה הנה החריפה והאלימה ביותר ומתרכזת כרגע בשלוש מדינות עיקריות- גיניאה (קונאקרי), ליבריה וסיירה לאון. מדינות נוספות בהן ישנו חשש להתפשטות המגפה הן – ניגריה, שם נפטרו שני חולים אשר הגיעו מליבריה ו-5 נוספים אשר נמצאים בבידוד. חולה נוסף נפטר בערב הסעודית. בארה"ב נחתו לפני מספר ימים שני חולים אמריקאים שהוטסו בבידוד מיוחד מליבריה לטיפול בבית חולים באטלנטה.

על אף שארגון הבריאות העולמי (WHO) טרם אסר תנועה בין המדינות, נשיאת ליבריה הכריזה על מצב חירום וסגרה את גבולות המדינה ומדינות נוספות באפריקה נוקטות באמצעים על מנת למנוע כניסה של חולים לגבולותיהן. בישראל, פרסם משרד החוץ אזהרת מסע למדינות- גיניאה (קונאקרי), ליבריה וסיירה לאון על רקע התפשטות האבולה (6/8/2014). כמו כן, הוציא משרד הבריאות הוראות הערכות לשעת חירום לבתי החולים והמוסדות הרפואיים. על פי ההוראות במידה וזוהו תסמינים החשודים כתסמיני המחלה, בעיקר אצל מי שחזרו מהאזורים הנגועים באפריקה, יש להעביר את החולה לחדר בידוד אויר ומגע בבית החולים. בנוסף פורסמו הוראות בדבר אופן הטיפול והמגע של הצוותים הרפואיים עם החולה.

ארגון הבריאות העולמי מתכנס היום בז'נבה לוועידת חירום, בהשתתפות מומחים מכל העולם על מנת לדון בקצב התפשטותה של המגיפה ובדרכי הטיפול בה. בסופה של הועידה יוחלט האם להכריז על "מצב חירום רפואי בינלאומי".

השארת תגובה