רוסיה בין מזרח ומערב

אחת השאלות הבסיסיות שהטרידה את ראשי המדינה הרוסית לאורך ההיסטוריה היא מהי דרכה האמתית של רוסיה: האם רוסיה היא חלק מאסיה או חלק מאירופה? שטחה של המדינה הענקית משתרע על שתי יבשות וגרים בה עמים רבים. באופן טבעי, המרכז (מערבית להרי אורל) וצפון מערב המדינה נוטה לכיוון אירופה, ואילו המזרח והדרום של המדינה הושפע יותר ממדינות אסיה.

מרכזי השליטה באופן מסורתי התמקמו במרכז ובצפון המערב של המדינה ומאז מלכותו של הצאר פטר ה- I, בסוף מאה ה- 17 תחילת מאה ה- 18, המודלים המדיניים והכלכליים שאימצו שליטי רוסיה נטו לכיוון המודל המערבי.

גם היסטוריונים רבים התלבטו בשאלה זו והתקשו לענות עליה. אך אין עוררין על כך שרוסיה נשארה בתקופות שונות הגמוניה אזורית והמשיכה להשפיע על סדר היום הפוליטי והכלכלי של שכנותיה. צדקו אלה שטענו כי לרוסיה דרך ייחודית משלה והיא מחברת בין שני עולמות.

כיום רוסיה הינה הכלכלה הגדולה ביותר קרב מדינות ברית המועצות לשעבר ואחת המדינות המובילות בעולם. התפתחות המשק הרוסי, אשר הצליח להתגבר על המשברים הפיננסיים של שנות התשעים וה- 2000 וממשיך לצמוח, באה בד בבד עם התעצמות המדינה הרוסית המודרנית בזירה הבינלאומית, הן במישור הכלכלי והן המישור הפוליטי. לאחר ההצטרפות של רוסיה לארגון הסח רהבינלאומי לא נותרו ספקות באשר למחויבות המדינה ליישום סטנדרטים בינלאומיים בניהול המשק ובקיום יחסים כלכליים עם יתר מדינות העולם.

בקרב יצואנים ישראלים קיימות דעות סותרות באשר לאטרקטיביות השוק הרוסי. ישנן חברות אשר הצליחו לכבוש את השוק הרוסי ומייחסות חשיבות רבה להמשך הפעילות העסקית בה. חברות אלה ממשיכות להשקיע בפיתוח עסקי והרחבת הפעילות, מוסיפות יעדים חדשים באזור לתוכניות העסקיות שלהן ובוחנות את השוק לאיתור הזדמנויות חדשות. ישנן גם חברות אשר הניסיון שלהן ברוסיה היה מוצלח פחות, והסיבות לכך שונות ומגוונות: אי התאמת המוצרים למשק ומאפייני הצריכה המקומית, סיכונים רגולטוריים, תחרות קשה מול יצרנים זרים אחרים שפועלים ברוסיה, הבדלי מנטאליות ושפה, תנאי אקלים שונים, היקף ההשקעה הנדרשת לתחילת הפעילות, מרחקים גיאוגרפיים ועוד.

יחד עם זאת, באופן כללי, יש הסכמה גורפת באשר לעובדה שרוסיה היא מדינה המציעה שפע של הזדמנויות עסקיות עבור יצואנים. העליונות הטכנולוגית של מוצרים ישראלים, אסטרטגיות מתקדמות של פיתוח עסקי, ניסיון עשיר בעבודה בשווקים זרים, יצירתיות ונחישות היצרנים הישראליים – כל אלה עשויים לשמש בסיס איתן להצלחת חברות ישראליות ברוסיה.

ההחלטה באשר לכניסה לשוק זר לעתים קרובות תלויה ונסמכת במידה רבה ברמת השקיפות והמידע שקיים אודות אותו שוק. על כך בסקירה זו ביקשנו לאסוף ולהציג מידע עדכני ומגוון על רוסיה, לרבות נתונים כלכליים ופיננסיים, עם דגש על מגזרי המשק הפוטנציאליים ליצואנים הישראליים, דוגמאות מוצלחות של חברות ישראליות בשוק הרוסי, סקירה משפטית, מידע כללי על המדינה וגם עצות מעשיות לקידום עסקים ברוסיה.

תקוותנו כי סקירה זו תהיה לעזר רב לחברות ישראליות שמעוניינות להרחיב את פעילותן לשוק הרוסי – לסקירה המלאה של מכון הייצוא על רוסיה

השארת תגובה