איך פועלת העיתונות הזרה בישראל

צליבה בחיים, עריפת ראשים, הוצאות סיטונאיות להורג, אונס כאמצעי ענישה קולקטיבי, שבי ומכירה לעבדות – נדמה שבמאי הסדרה 'משחקי הכס' לא היו יכולים להמציא עד זוועות כאלו המתרחשות בשטח שפעם היה סוריה, בחלקים מעיראק וכאלו שהתרחשו במרידה נגד קדאפי בלוב ובעצימות נמוכה יותר במצרים.

אז למה הכיסוי המוטה והמגמתי מזה שנים של התקשורת המערבית את ישראל, למה ישראל מופיעה יותר זמן באופן שלילי בערוצים אוסטרליים לדוגמא, מאשר כל הדיווחים הללו יחד כאשר מודדים שניות של זמן מסך? מה הסיבות לחוסר הפרופורציה הזה בדיווחים על ישראל והשטחים הרבה לפני 'צוק איתן' לעומת מספר הנפגעים או שטח האדמה שבסכסוך לעומת קונפליקטים גדולים הרבה יותר במקומות אחרים בעולם? למה ההתעלמות המופגנת והמכוונת מברבריות רצחנית בכל כך הרבה אזורים בעולם ונקיטת סטנדרט כפול מול ישראל?

התשובה מורכבת מאד וכוללת אלמנטים תרבותיים והיסטוריים סבוכים הראויים להתייחסות נפרדת ומעמיקה, אבל יש סיבה אחת בנאלית, הייתי אומר טכנית – הסכסוך הישראלי פלשתינאי פשוט זמין יותר ונוח יותר לכסות אותו!

קחו עיתונאי ממוצע של רשת שידור זרה שנשלח או שמוצב בישראל. הוא קם בתשע בבוקר לארוחת בוקר ענקית ומפנקת במלון על חוף תל אביב, לאחר שחיה או הליכה לאורך הטיילת הוא עדין מספיק להגיע בצהריים לאזור עוטף עזה או הגדה המערבית כדי לעשות עוד סיפור קורע לב על הישראלים האכזריים, לעלות לשידור חי עם שכפ"ץ וקסדה כדי להגביר את הרגשת האקשן עבור הצופים בתוכניות אירוח הבוקר באירופה ולהספיק לhappy hour חזרה בתל אביב, לנוח קצת בבריכה ולצאת בערב עם כל הצוות לפאב אופנתי באחת הערים התוססות באזור.

ומה האלטרנטיבה? לצאת לשבוע לשטח בלוב או בסודאן, להיות בסיכון חיים ממשי? בחלק מהמקומות ללא תנאים בסיסיים של מים, מזון טרי או מקלחת ואף להסתכן במאסר ממושך? ראו מה קרה לעיתונאי האוסטרלי פיטר גרסט שעבד במצרים עבור אל ג'אזירה באנגלית ונדון ל 7 שנים! על "שיתוף פעולה עם [העיתונאים] המצרים, והעברת כסף, ציוד ומידע", וכן ב"שידור חדשות שקריות המיועדות ליצור מצג שווא לפיו המדינה נמצאת במלחמת אזרחים". את זה אגב הוא קיבל מהרשויות של מדינה שעוד נחשבת מסודרת, אני לא מדבר כמובן על היחס לעיתונאים מצד דאע"ש או אלקעידה.

זה לא שהרשתות הזרות לא יוצאות לשטח, כמובן שהן יוצאות, אבל אלו מבצעים בודדים, פרויקט מוגבל בזמן שיסתיים כאשר "כתבנו בסוריה" יחזור בבטחה לאולפן בלונדון ויספר על רשמיו.

אין עוד הרבה מקומות בעולם בהם הכתבים נהנים מתנאים של 'עולם ראשון' ומכסים חדשות של 'עולם שלישי'. אזורי קונפליקט הם מסוכנים, יש בהן חוסר ודאות, סיכון וחוסר נוחות פיזי ואילו הסכסוך אצלנו מספק חומר עיתונאי טוב בתנאי מחלקה ראשונה.

עוד לא ראיתי הרבה כתבים זרים הגרים דרך קבע ברמאללה או בעזה ומכסים את הסכסוך משם, הם תמיד עושים זאת מישראל מתל אביב – ומסיבות טובות, זה פשוט נוח יותר, בטוח יותר וקל יותר. הכיסוי הקבוע מתוך האזורים המסוכנים הוא בדרך כלל של עיתונאים מקומיים שכמובן מאד מוטים לטובת האוכלוסייה המקומית. ראו מה קרה במלחמת עזה הנוכחית, עיתונאים זרים באו ויצאו, חלקם כמו הצוות ההודי (שיגור רקטות מאזורים מאוכלסים) העיז לפרסם את כתבותיו רק לאחר שיצא מעזה. הכתבים שנשארו ונשארים שם באופן קבוע הם כולם עזתיים מקומיים. מה הסיכוי שפלשתינאי מקומי בעל משפחה ברצועה יעיז למתוח ביקורת על שלטון החמאס?

אז העיתונאי הזר כבר מוצב כאן בישראל והעלויות שלו כבר משולמות על ידי הרשת, הוא שולח חומרים באופן שוטף לעומת החומרים הספורדיים והבלתי מאומתים שמגיעים ממדינות האזור, הוא זוכה לשיתוף פעולה מלא ומידע אמין מהרשויות בארץ לעומת חוסר אמינות מוחלט של הממשלה במקומות אחרים ובסופו של דבר זה מתבטא בזמן מסך.

עבדתי הרבה מול תקשורת זרה. באופן אישי הניסיון שלי הראה כי כמעט לעולם לא הצלחתי להכניס כתבות חיוביות על ישראל שאינן קשורות לסכסוך באמצעות הכתב המקומי של הרשת בישראל. כל החומרים החיוביים על ישראל נכנסו בעקבות פעילות מול המערכת בחו"ל בעבודה מול הכתבים המקצועיים של הרשת במטה ההנהלה (כגון הכתב המקצועי בתחום התיירות או המדע). כתבי השטח בארץ פשוט מסרבים לכתוב על משהו שאינו 'הסכסוך' (וזה נכון גם לגבי כיסוי הצד הפלשתינאי).

זה מה שמצפים ממנו לעשות, לשלוח חומרים דרמטיים על הסכסוך – והעיתונאי בשטח יבצע את המוטל עליו ואת המצופה ממנו – הוא מכניס עצמו לתוך הקונספציה המופשטת והרדודה של 'הישראלים הרעים' ו'הפלשתינאים המסכנים'. זו התרבות הארגונית של מערכות המדיה וגם האופי האנושי של הזדהות עם החלש.

4 תגובות

  1. Mosheshy הגב

    כתבינו בישראל נכנס לתוך עזה ? הלא ישראל מונעת ממנו להכנס לעזה ולסקר. אז מה רואה העיתונאי הזר המשדר מאיזור שדרות או גבול עזה ? הוא רואה מופע של קולות וזיקוקים. הוא אינו רואה את הגופות המרוטשות ואת התשתיות ההרוסות. את השכונות השלמות שנהרסו. את החיזיון האור קולי הוא משדר, ועל זה יוצא קצפך ? ארה"ב ומדינות אירופה לא תומכות בסוריה או בדע"ש באופן אקטיבי כמו שהן תומכות בישראל, ולכן על תושבי אירופה וארה"ב יש אחריות מוסרית מיוחדת להתנגד לתמיכה ולחיפוי שהממשלות שלהם מעניקות לישראל. אין כיום בעולם מדינה אחרת כמו ישראל,המקבלת תמיכה כמעט בלתי מסויגת מהמערב (מבחינה כלכלית, צבאית, דיפלומטית וכו') ואשר מפירה זכויות אדם בצורה כ"כ קבועה, אחראית לקולוניאליזם ,מניעה מעם שלם את הזכות להגדרה עצמית, ואפילו את הזכות לחיות בכבוד. ההבדל השני הוא שהאירופאים והאמריקאים יכולים לעשות הרבה מאוד כדי לעצור את הפשעים של ישראל ,(דהיינו, לדרוש מהממשלות שלהם להפסיק לתמוך בישראל, ולהטיל עליה אמברגו צבאי כמו שממליצים אמנסטי), ויחסית מעט, (אם בכלל), כדי לעצור את הפשעים של דע"ש או אסד (וזה הוגן להגיד שלרבים אין עכשיו מושג איך אפשר לעצור את דע"ש או אסד).

    זכויות האדם של כולם חשובות באותה המידה, אבל בגלל שהמשאבים של כל אדם הם מוגבלים, כל מי שמוכן להשקיע אנרגיה במאבק למען צדק וזכויות אדם מוכרח לקבל החלטות פרגמטיות ולבחור את המאבקים שלו ,כך ש… א. אתה צריך להתנגד קודם כל לדברים שהמדינה *שלך* עושה או אחראית להם, ו ב., המאבק צריך להיות כזה שיש לו סיכויי הצלחה, עם טקטיקה ברורה שיכולה להשיג את המטרה (הרשימה כמובן לא ממצה). ההפגנות נגד ישראל וגיוס דעת הקהל במערב בעד הפלסטינים עונות על שני הקריטריונים. כמובן שזה לא אומר שאנשים במערב עושים מספיק בשביל לעצור את עוולות האחרים בעולם, כי הם לא .(והרבה מהם כמובן גרועים יותר ממה שעושה ישראל, בהנחה שאפשר בכלל להשוות ולכמת סבל אנושי), אבל ההחלטה לתמוך דווקא בפלסטינים ולהתנגד לישראל ולהשקיע בכך את רוב המאמץ והאנרגיה, היא החלטה נכונה מבחינה מוסרית ,ובכלל אינה צבועה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

      כמובן שאין כתבים ישראלים בעזה, הם לא יצאו משם בחיים! שנאת העצמי שלך, הסילוף והשקר שבו אתה חי. אתה תעשה הכול כדי לסובב את העובדות נגד ישראל. תמיד הפליא אותי מהיכן מגיע יצר ההרס העצמי הזה….

  2. Mosheshy הגב

    עיתונאים זרים נגד הממשלה: אי מתן כניסה לעזה הינו פגיעה בחופש העיתונות.ורום העיתונאים הזרים, ה-FPA: "ישנן שלוש מדינות בעולם כולו שמונעות מצוותי תקשורת זרים לסקר, אלו הן צפון קוריאה, זימבבואה ובורמה, ועכשיו גם ישראל"

השארת תגובה