כלכלת המונדיאל של ברזיל כנראה נכשלה

כלכלת המונדיאל של ברזיל נכשלה וכי המונדיאל הנוכחי לא יביא להאצת הצמיחה בברזיל, אלא להיפך, יוביל לעלייה באינפלציה ולחוסר שקט חברתי במדינה. כך עולה מנתוני חברת בססח, החברה לביטוח סיכוני אשראי וסחר חוץ הנסמכים, בין השאר, גם על נתוני ענקית ביטוח האשראי העולמיתEuler Hermes, מבעלי השליטה בחברה.בבססח אומרים כי מדינות מעוניינות לארח את המונדיאל, בין השאר, כדי ליצור האצה של הצמיחה הכלכלית במדינה המארחת, אך שורה של כשלים מונעים מברזיל ליהנות מכלכלת המונדיאל וביניהם: העדר השקעות בתשתית, פרוטקציוניזם, רמת מיסוי גבוהה וסביבה עסקית קשה לעסקים. יצוין כי ברבעון הראשון של 2014 עמד הייצוא לברזיל על כ- 278.7 מיליון דולר ירידה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

עוד אומרים בבססח כי, בסיכומו של דבר השפעת ההשקעות הנוספות הוסיפו לתוצר הברזילאי בשנים האחרונות כ-0.5% בלבד, אך הן העלו האינפלציה ב-2.5% ויצרו אי שקט חברתי. בבססח צופים כי, השפעת ההשקעות צפויה לפוג בסוף שנה זאת בעוד שרמת האינפלציה עלולה להישאר גבוהה עד 2020. למרות כל ההשקעות הגבוהות, הצמיחה השנה תהיה 1.8% בלבד, צמיחה הנמוכה מזאת שהיתה בשנת 2012, שבשנה זו הצמיחה עמדה על 2.5% ובשנת 2010 שבה היתה גבוהה אף יותר ועמדה על 7.5%.

לדברי בססח גם הציפייה לשיפור משמעותי בתעסוקה התבדתה. המונדיאל אמנם הוסיף 700 אלפי משרות מתוך כוח עבודה אזרחי של 100 מיליוני איש, אך מדובר בהשפעה קטנה יחסית ורוב המשרות הנוספות זמניות וצפויות להתבטל מיד אחרי המונדיאל. עוד אומרים בבססח כי חולשה זאת של הכלכלה הברזילאית מתבטאת גם בגידול היקף פשיטות הרגל בברזיל שצפוי לגדול להערכת החברה ב-9% בשנת 2014 וב- 3% נוספים בשנת 2015. מאידך סבורים בבססח שלא כל הנתונים בברזיל שליליים שכן לא צפויה בועת נדלן בתום משחקי המונדיאל וגם השפעת ההשקעות על התקציב הממשלתי אינה כה משמעותית.

דוד מילגרום מנכ"ל בססח: "לקראת המונדיאל ניכר בקרב היצואנים הישראלים הרבה תקוות מכלכלת ברזיל בעקבות המשחקים הצפויים להתקיים במדינה. אך כעת, אנו רואים חשש גדול בקרב היצואנים מאי השקט החברתי המתפתח בברזיל ומהעלייה בהיקף פשיטות הרגל במדינה".

brazilGDP

השארת תגובה