חוף השנהב מגיעה סוף סוף לחוף מבטחים

לאחר מעל עשור של מלחמות אזרחים ומהומות נראה כי המדינה עולה על פסים של יציבות וצמיחה. חוף השנהב הייתה בירת מערב אפריקה, לאחר קבלת העצמאות בשנת 1960 הפכה המדינה לדוגמא ומופת לפיתוח כלכלי. תחת הנהגתו של הנשיא הראשון הנחשב לאבי האומה felix houphouet boigny נחשבה המדינה כנס כלכלי בעיקר הודות לסחר בקקאו שהביא עושר למדינה, חוף השנהב הייתה היצואנית הגדולה בעולם של קקאו. עיר הבירה אביג'אן הייתה מרכז אזורי ואף נקראה הפאריז של מערב אפריקה והנמל שלה היה (ובחלקו עדין) הנמל המרכזי של מערב אפריקה.

אולם באפריקה כמו באפריקה הצלחה אינה יכולה להמשך זמן רב. עם מותו של הנשיא המייסד החלו מאבקי השליטה במדינה. המהומות הראשונות החלו בשנת 2002 והביאו להצבת כוחות צרפתים וכוחות אום במדינה (ONUCI). מאז 2011 מכהן הנשיא ווהטרה quattara כנשיא חוף השנהב, הוא נהנה מהכרה בין לאומית רחבה וככלכלן שעבר בקרן המטבע העולמי הוא חבר אישי קרוב של נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר.

בסיס הצבא הצרפתי בחוף השנהב
בסיס הצבא הצרפתי בחוף השנהב

שלוש השנים האחרונות היו מאופיינות ביציבות יחסית וההכרה מהקהילה הבין לאומית הביאה לשמיטת חובות ותוכניות מימון ופיתוח רחבות. אולם יש עדין דרך ארוכה למנהיגי המדינה על מנת להשיב את עטרת המדינה ליושנה כמדינה המרכזית באזור. מתחים פנימיים בנושא לאום ובעלות על אדמות בעיקר מול מליוני התושבים הזרים המדינה שהגיעו עם השנים ממדינות האזור, מאיימים להשבית את השקט החברתי במדינה. אין זה בטוח כי המדינה אכן שולטת בכל הכוחות המזויינים שלה ויתכן כי יחידות צבא באזורים המרוחקים, כמו גם ציידים מסורתיים ושבטים באזורים הנידחים של המדינה לוקחים את החוק לידהם. בינתיים נהנים התושבים מצמיחה מואצת בת כ 9% בשנה ועליה עקבית בסך ההשקעות הזרות במדינה. התמ"ג לנפש עומד על 1,800 דולר.

ההזדמנויות במדינה עצומות, לאחר מעל עשור של חוסר יציבות פוליטית יש צורך להדביק את הפערים בפיתוח התשתיות. מהנדס עיר הבירה מעריך כי בעיר חסרות כ 600,000 דירות וקצב הדירות הנדרש רק כדי להדביק את תהליכי האורבניזציה הוא מעל 50,000 דירות בשנה. כמובן שעל פיתוח אורבני זה יש להוסיף צרכים בנושא מים, אנרגיה, תחבורה – בעצם מה לא. הרשויות השונות במדינה החל ממשרד ההשקעות ועד עיריות ומחוזות מוציאות רשימות ארוכות של פרויקטים בשיטת PPP, רק תבואו ותשקיעו- בלי לשכוח את הסיכון.

חברת Dekel Oil שכפי שאפשר להבין עוסקת בתחום שמן דקלים (שמן המופק מזן מסויים של דקל ומשמש לתעשיית המזון) הקימה מפעל גדול לעיבוד שמן דקלים כשעתיים נסיעה מזרחה מאביג'אן הבירה. שר החוץ אביגדור ליברמן חנך השבוע את המפעל במסגרת ביקורו בחוף השנהב, אנשי עסקים נוספים המצטרפים לשר ליברמן ערכו עשרות פגישות עם ההנהגה הפוליטית והכלכלית של המדינה ואף נחתם הסכם שיתוף פעולה בין ישראל וחוף השנהב במהלך הביקור.

חתימת הסכם שתפ בין ישראל וחוף השנהב
חתימת הסכם שתפ בין ישראל וחוף השנהב

אז זהו העניינים מתחילים להסתדר? שאלתי נציג של חברה ישראלית הגר באביג'אן כבר מעל 30 שנה. אני מקווה שכן הוא הוסיף, לאחרונה החלפתי את הבית שלי ועברתי לצד השני של הלאגונה הוא אמר. למה שאלתי, הרי זה צד פחות טוב של העיר. ובכן הוסיף אותו איש עסקים. לאחר שפעמיים בשנים האחרונות כבר התפנתי מהבית עקב מהומות אני מעדיף לגור קרוב יותר לשדה התעופה.

חנוכת מפעל DekelOil
חנוכת מפעל DekelOil

השארת תגובה