רואנדה בתהליך פיוס לאומי שאינו נגמר

מה שנראה בתמונה כלוחות בטון פשוטים הוא למעשה קבר אחים המוני לכרבע מליון איש הנמצא בפאתי אתר ההנצחה הלאומי בקיגאלי בירת רואנדה. הטבח שהתרחש בשנת 1994 ארך כשלושה חודשים בסך הכל ובמהלכו נרצחו – בדרך כלל בעזרת סכינים אפריקאיות ארוכות הנקראות מאצטות – כמעט כמליון איש. את הטבח תכננו ובצעו הנהגת שבט ההוטו כנגד בני שבט הטוטצי.

RwandaMemorial1

הקהילה הבין – לאומית התעלמה מהאירועים למרות שבאותה העת היו בשטח רואנדה חייילים של האו"ם שהתריאו לפני הטבח ודיווחו על מהלכו. בסופם של שלושה חודשים מחרידים הצליחו לוחמי FPR בפיקודו של קאגמה, מי שהוא היום נשיא רואנדה, לעצור את המליציות של ההוטו ולתפוס את השלטון במדינה.

בניגוד למלחמות בין מדינות בהן לאחר שוך הקרבות כל צד נשאר מצידה האחר של גדר הגבול, במקרה הרואנדי היה על בני ההוטו והטוטצי להמשיך ולגור יחד באותה מדינה. היה עלהם לסלוח ולהביט לעתיד יחדיו – קל להגיד אך קשה שלא לבקש צדק ונקמה.

הטוטצי היו אזרחים סוג ב' במדינתם עוד משנות החמישים ורבים מהם ברחו למדינות השכנות בעיקר אוגנדה וקונגו, לאחר 1994 הם החלו לחזור מלמדינתם והחברה הרואנדית החלה בהליכי שיקום ופיוס לאומיים. תחת חוק לאומי אסור יותר לדון בנושאים אתניים או לכנות בשם שבטי – כולם כיום בני לאום אחד הלאום הרואנדי. במקביל הוחלה במדינה מערכת משפט ציבורי יחודית המבוססת על המשפט המסורתי/קהילתי במדינה והנקראת גאקאקה (Gacaca) וזאת במקביל למשפטים של בית הדין לפשעי מלחמה ברואנדה שהוקם על ידי מועצת הבטחון. עד היום נשפטו כ 50 איש בבית דין זה וכ 29 כבר הואשמו ונשפטו.

משפטי הגאקאקה מבוססים על וידוי של אנשים שהשתתפו בטבח לפני הקהילה והציבור והם נועדו לאפשר הליך משפטי לכמאה ועשרים אלף בני הוטו שהשתתפו בטבח, כמובן שקשה מאד להעמיד לדין  רגיל מספר כה גדול של אנשים. בפאתי הבירה קיגאלי הוקם מוזיאון זיכרון – היד ושם' של רואנדה  – שם מתואר הטבח ובנוסף מוקדש אגף שלם לזיכרון מעשי טבח נוראיים אחרים בעולם כגון שואת העם הארמני, הטבח בקמבודיה וגם השואה של יהודי אירופה.

כיום עשרים שנה לאחר הטבח, אותם בני רואנדה שהיו בגלות במדינות מפותחות חוזרים ותופסים עמדות מפתח במדינה. אולם הסכסוך טרם הסתיים באופן מוחלט ורק השבוע היו חילופי אש בגבול רואנדה בין הצבא לבין קבוצות מורדים מבני ההוטו שעדיין ממשיכים להלחם את הקרב ההוא שהחל לפני 20 שנה.

בתמונה לוחמי מליציות מורדים נגד רואנדה מתפרקים מנשקם בחסות האו"ם בחודש יוני 2014.

FDLR

השארת תגובה