אז מי סלבריטי ברואנדה?

את המפגש הראשון והמפתיע עם רואנדה עשיתי כאשר הגשתי בקשה לויזה באמצעות אתר האינטרנט של המדינה ונענתי בתוך יומיים בקובץ PDF  שכלל ויזת עסקים ל30 יום.

ככה פשוט באינטרנט, בלי אגרות בלי בירוקרטיה. זה אולי היה ברור מול מדינות OECD אבל אני מודה שרואנדה הפתיעה אותי! המפגש השני שלי לאחר הנחיתה היה של כבישים נקיים וסלולים, שדרות עצים נטועים בדרך משדה התעופה לעיר הבירה קיגאלי, כבר התחלתי להתרגל כאשר מנכ"לית סוכנות ההשקעות של רואנדה סיפרה לי שגם כל הבירוקרטיה של פתיחת עסק חדש נעשת באמצעות האינטרנט והממשלה מחויבת לתת תשובה על פתיחת עסק חדש תוך 6 שעות! (לא 6 חודשים… 6 שעות).

כן אני יודע שכאשר מתחילים מקו זינוק של 700 דולר לנפש לשנה, שזו ההכנסה הממוצעת ברואנדה כיום, מאשרים כל עסק שרק רוצה לקום – אז למה 6 שעות, אפשר 6 דקות או לא לבקש אישור כלל, אך במחשבה שניה יש בזה משהו – איתות של ממשלה זריזה, לא מושחתת, עם הרבה תוכניות גדולות להפוך את רואנדה למרכז האזורי החדש של מזרח אפריקה או לפחות של אזור 'הימות הגדולות'.

רואנדה בהחלט בולטת בהנהגה המקצועית שלה, בשלטון החוק (לפחות במונחים אפריקאים) והכי חשוב בפוטנציאל עתידי שיש גם אינדיקציות טובות שיתממש בשנים הקרובות.

רואנדה דומה בגודלה לישראל ומאכלסת כ 11 מליון איש, היא צומחת בקצב של כ 8% בשנה וסך הכלכלה שלה בת כ 7 מיליארד דולר, זו כלכלה זעירה במונחים גלובליים ולמעשה היא זעירה עוד יותר כי כ 24% מהכלכלה הינן השקעות זרות וכספי סיוע שונים מגופים בין לאומיים. אם זאת האינפלציה נמוכה ושיעור האבטלה הרשמי זניח (סביב 4%).

אולם למרות המספרים הקטנים, רואנדה מרשימה. זאת דוגמא למדינה בעלת הנהגה יציבה (אם כי יש ביקורת על רדיפות פוליטיות במדינה) בעלת שאיפות גדולות אין לי ספק כי יוגשמו תחת ההנהגה הנוכחית.

ומי סלבריטי ברואנדה? שר החוץ אביגדור ליברמן שהגיע לביקור רשמי בראש משלחת בת 60 מנהלים בכירים מישראל וכבש את עמודי העיתון הגדול במדינה.

חזון המדינה מוצגת בתוכנית הלאומית רואנדה 2020 שעיקרה פיתוח תשתיות במדינה. בתחום הדיור תהליכי עיור לא פסחו על קיגאלי הבירה והיא שילשה את אוכלוסייתה בעשור האחרון, הערכה מדברת כי במדינה חסרות כ 300,000 דירות. סקטורים נוספים אותן מבקשת הממשלה לקדם הינן תקשורת, תשתיות אזרחיות כגון תחבורה מים ואנרגיה וכן תיירות – בהרים של רואנדה חיות הגורילות המפורסמות של הרי מרכז אפריקה (גורילות בערפל).

בניגוד למדינות רבות באזור רואנדה מקדישה משאבים לפיתוח תחום השירותים הבנקאיים וזאת במסגרת החזון להפיכת המדינה למרכז פיננסי אזורי – סינגפור של מזרח אפריקה. לצורך כך היא משתמשת באליטה של רואנדים שחזרו למולדתם לאחר התיצבות המערכת הפוליטית לאחר רצח העם הנפשע של אמצע שנות התשעים (לפוסט נפרד אדות רצח העם ברואנדה). רואנדים רבים נאלצו לעזוב את מולדתם בשנות השבעים והשמונים ובעשור האחרון משפחות רבות של רואנדים גולים שחונכו ולמדו בחו"ל שבים למולדתם ומביאים את הנסיון הגלובלי שלהם.

בתמונות השר ליברמן עם הנשיא קגאמה ועם שרת החוץ

 

libermanRWANDA libermanRWANDA@

השארת תגובה