בין MIST לבין BRIC

כלכלת העולם מעולם לא נראתה מקוטבת כל כך. מצד אחד, מדינות שפעם זכו לכינוי "עולם שלישי" ונהנות כיום מצמיחה כלכלית מרשימה, ומצד שני מדינות מבוססות עם כלכלות ותיקות, שסובלות ממשבר כרוני מתמשך

בשנה החולפת עומעם זוהרו של BRIC הבריק ואנו עדים לאיתותים שליליים מצד חלק מהמדינות שחברות בו, כמו ברזיל והודו. ברזיל, למשל, רשמה ב-2012 צמיחה קטנה של 0.9% בלבד. הרבה פחות משיעורי הצמיחה שאיפיינו אותה בעשור האחרון ונעו סביב 7.5%. כך גם בהודו, שרשמה בשנה החולפת שיעור צמיחה של 4.4% – הנמוך ביותר מזה שנים והאנליסטים צופים כי ההאטה בהודו רק תחריף.

גם סין הגדולה סובלת מירידה בצמיחה כשעננה של בועות וחוסר יציבות מרחפים מעליה.  לסין יש גם בעיה דמוגרפית קשה כתוצאה ממדיניות הילד האחד שיצרה הזדקנות מהירה של האוכלוסיה. הדמוגרפיה צפויה להאט עוד יותר את הצמיחה הסינית בשנים הקרובות. אגב, אחת הסיבות לחולשתה של ברזיל, נעוצה בעובדה שחלה ירידה בביקוש הסיני לסחורות של מדינת דרום אמריקה.

עוד לפני שהגיעו האיתותים המדאיגים הללו החלו משקיעים רבים להשתמש יותר ויותר בראשי התיבות החדשים: מדינות ה-MIST – מקסיקו, אינדונזיה, דרום קוריאה וטורקיה, הנחשבות לארבע "המתעוררות החדשות" של הכלכלה העולמית.

מאז נטבע מונח זה כבר חדלה הכלכלה הטורקית להלהיב את המשקיעים הזרים, אך יחד עם זאת המונח עדיין בעל תוקף. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמדינות הללו יש אוכלוסיות צעירות יותר לעומת ארה"ב ואירופה והן נהנות משיעורי ילודה גבוהים יותר שמזינים את ההתרחבות הכלכלית. מדינות ה-MIST יוצאות מהצל של ה-BRIC שבהן קצב הצמיחה נמצא במגמת האטה. נדמה כי ברחבי העולם יותר משקיעים מגיבים בהתאם ומסיטים את כספם ל"מתפתחות החדשות" על חשבונן של הוותיקות. למאמר המלא באתר אשרא

השארת תגובה