סוצ'י זרקור לטרור הקווקזי

סוצ'י, העיר בה נפתחה אולימפיאדת החורף בין ה-7 ל-23 בפברואר 2014, ממוקדת תשומת הלב הבינלאומית מסיבות שונות, וביניהן: עלותה הגבוהה ללא תקדים של אולימפיאדה זו (למעלה מ-50 מיליארד דולר); הפיכתה לביטוי של מחלוקות בין המעצמות בעניינים שונים, שבגללם יעדרו מהאירוע מרבית ראשי המדינות המערביות, במטרה להפעיל לחץ על רוסיה; ובעיקר, האיום הביטחוני מצד גורמי האסלאם הרדיקלי. מכל אלה, לנושא הביטחוני מופנית תשומת הלב העיקרית לאחר סדרה של פעולות טרור. העיר סוצ'י סמוכה לאזור צפון קווקז, מוקד פעילות הגורמים האסלאמיים בפדרציה הרוסית, שבכוונתם לשבש את האולימפיאדה. ההנהגה הרוסית, שרואה באולימפיאדה זו הזדמנות להפגנת עוצמה בתחומים שונים, משקיעה באבטחת האירוע מאמצים חסרי תקדים שאינם מהווים ערובה לנטרול האיום.

אולם, הבעיה איננה רק האולימפיאדה אלא מה שמתחילים להפנים ברוסיה כאיום אסלאמי קיומי על רוסיה כולה. האתגר האסלאמי ברוסיה החל במלחמות עם צ'צ'ניה, שמוגרה אומנם, אך הטרור התפשט בכל צפון קווקז, המיושב באוכלוסיה מוסלמית ואף חדר לעומקה של רוסיה. טרור זה, המסרב להיעלם, מופעל על ידי גורמים אסלאמיים מקומיים וכן גורמים המיובאים ממדינות המזרח התיכון שהולך וצובר תנופה, עד כדי הכוונה לכונן באזור כולו חליפות אסלאמית. לא פחות מכך, מודאגים הרוסים מהתגברות המגמות האסלאמיות גם במחוזות מוסלמיים במרכזה של רוסיה, לאורך הוולגה, העלולה, במקרה קיצוני, להביא לפרוקה הגיאוגרפי של רוסיה. גם אלה בהשפעת המערכת האסלאמית העולמית, שרואה ברוסיה יעד בזכות עצמו.

לאחרונה, מודים הרוסים שמקור האיום האסלאמי עליהם הוא במזרח התיכון, היוצר כיום מערכת משולבת עם גורמי האסלאם הרדיקלי שברוסיה. לדידם של הרוסים, התגברות הכוחות הרדיקליים במזרח התיכון תביא בהכרח להחמרת מגמה זו גם ברוסיה. זאת בעצם אחת הסיבות לתמיכתם במשטרים החילוניים במזרח התיכון, לרבות במשטרו של אסד. מגמה זו באה לידי הביטוי בימים אלה בוועידת ז'נבה II.

במכלול זה, מזהה רוסיה את ישראל כיעד ראוי להתקרבות ולשיתוף פעולה רב תחומי, לרבות בכל הנוגע לתחומי הביטחון, במאבקה נגד אתגרי האסלאם הרדיקלי וכן במישור המדיני, במסגרת תהליכי עיצוב הסדר האזורי העתידי. הקטע לעיל מתוך סקירה שפורסמה לאחרונה על ידי המכון למחקרי בטחון לאומי.

השארת תגובה