האביב החדש של רוסיה במזרח התיכון

רוסיה, המתחרה על מעמד של השפעה באזורנו מפגינה לאחרונה נוכחות אקטיבית במרבית התהליכים האזוריים במזרח התיכון, אגב שידור ביטחון עצמי מול ארצות הברית. זאת לאחר תקופה של אי-יציבות שחוותה בהמשך לאירועי "האביב הערבי", אשר מחקו את מרבית נכסיה באזור ודחקו אותה לקרן זווית, יחד עם שותפיה לגוש הרדיקלי – איראן, סוריה וחזבאללה, כך מספר צבי מגן מהמכון למחקרי בטחון לאומי.

"באמצעות ניצול יעיל למדי של מלחמת האזרחים בסוריה, הצליחה מוסקבה לייצב את קו הבלימה האזורי שלה, תוך הכלה חלקית של הלחצים מצד מערך המדינות הסוניות, שפעל נגדה בגיבוי מערבי. השיא בהתרחשות האזורית הזו היה תמרון רוסי אפקטיבי בנושא הנשק הכימי הסורי, שיצר את האפשרות לשמר, לפי שעה לפחות, את משטרו של אסד ואת הציר הרדיקלי, אגב שדרוג מעמדה של רוסיה בזירה הבינלאומית, על חשבון דימויה של ארצות הברית.
הצלחותיה של רוסיה במזרח התיכון, היו עד לאחרונה צנועות יחסית. נראה, שבפועל, במרבית הסוגיות הממקדות את תשומת ליבה של המערכת הבינלאומית, רוסיה מוצאת את עצמה מחוץ למשחק. כך גם בתהליך השלום בערוץ הישראלי–פלסטיני וגם בנושא האיראני. התפנית האיראנית לעבר ארצות הברית מסכנת את קיומו של הציר הרדיקלי האנטי מערבי, הפועל בגיבויה של רוסיה. אולם לאחרונה מתהפכות היוצרות, כאשר האירועים בגזרות הסורית והאיראנית הביאו לשינוי באוריינטציה של חלק מהשחקנים האזוריים, החשים נבגדים ומאוימים על ידי התנהלותה האזורית של ארצות הברית. מאז מתרחשים מהלכים, אם ביוזמתה של רוסיה, התרה מאז תחילתו של "האביב הערבי" אחר הזדמנויות כגון אלו, ואם ביוזמת מדינות שונות במזרח התיכון. תסכולן של מדינות אלה בא לביטוי, בין היתר, בגישושים מול רוסיה, המנוצלים היטב על ידה לחידוש הדיאלוג, שאבד לה בעידן התהפוכות, ויש המזהים בשינויים אלה השלכות, שבכוחן להשפיע על עיצוב הסדר האזורי העתידי.
בתוך כך, ניתן להצביע על שורת התפתחויות בכינון שיתופי הפעולה של רוסיה עם מדינות במזרח התיכון. התפנית הבולטת מתרחשת לאחרונה ביחסי רוסיה–מצרים. בשבועות האחרונים ניכרת תנועת משלחות שונות, לרבות ביקור שרי החוץ וההגנה של רוסיה, לצד גורמי ביטחון ומודיעין בכירים ומדובר גם בביקורו האפשרי של הנשיא פוטין במצרים. כמו כן, פורסם, שנרקמת עסקת רכש גדולה עם מצרים, שתמומן חלקית על ידי סעודיה.
יחסיה של רוסיה עם ערב הסעודית השתנו גם הם. עד לאחרונה שררה מתיחות בין השתיים על רקע היותה של רוסיה, התומכת העיקרית בציר השיעי ובמשטרו של אסד בעוד שסעודיה פעלה רבות נגד האינטרסים הרוסיים באזור ומחוצה לו. ואולם, המגמה האמריקאית החדשה בנושא הסורי והאיראני מביאה גם את סעודיה לחפש שותפים חדשים לאיזון יחסי החוץ שלה. כתוצאה מכך ניכרת בחודשים האחרונים תפנית ביחסי השתיים. במסגרת זו ביקר במוסקבה הנסיך בנדר בן סולטן, במטרה לדון בשיתוף פעולה ביטחוני וכן בכוונה לקדם את המטרות הסעודיות בנושא הסורי.
ברשימה זו יש לכלול גם את עיראק ואת ירדן. עיראק, שהינה בת ברית ותיקה של רוסיה, מהדקת את יחסיה עמה, מאז יציאת האמריקאים משטחה, לרבות בתחום הביטחוני (סוכם על עסקת נשק גדולה, שאומנם לא יצאה אל הפועל בשל לחצים שונים) ובתחום הכלכלי, כאשר בעיראק מתנהלת פעילות עסקית רוסית רחבת היקף. גם ירדן נענית לאחרונה, לחיזורים הרוסיים. הפעם, מדובר בעסקה לרכישת כור גרעיני רוסי. בין השתיים נדונים היבטים שונים של שיתופי פעולה נוספים, כולל אלה הביטחוניים. לאחרונה מדובר גם בביקורו הקרוב של המלך עבדאללה ברוסיה.
ובכל זאת, תהליך זה של מאמצי ההתקרבות הרוסיים, אף כי לא ישנה מהותית את מפת הצירים המדיניים באזור ותוצאותיו לוטות עדיין בערפל, יש בו כדי להעניק הישגים ניכרים לרוסיה. עצם המגעים והסימנים לשיתופי פעולה, גם אם מוגבלים – במציאות שהמערך האנטי מערבי שכוננה רוסיה בעבר מצוי בתהליך של התפוגגות – בכוחם לתרום להתבססותה העתידית באזור כשחקן משפיע."

השארת תגובה