פיראטים במזרח אפריקה הראשון על הסיפון מקבל עשרת אלפים דולר

פוליטיקה מקומית, אבטלה וכמובן כסף מהווים את שלושת עמודי התווך של הפירטיות בחופי סומליה. החברה השבטית ללא הנהגה לאומית, שהותירה הקולוניאליסטיות המערבית השאירה למעשה את המדינה ללא מסורת של ממשל יציב. המצב הפוליטי מאפשר לפירטים לגייס בני נוער מובטלים, לקנות ציוד, נשק וסירות והכי חשוב למצוא מקומות מסתור לאוניות שנחטפו לאורך החוף לתקופות ארוכות.

כפי שכבר ציינתי בעבר, על מנת שתופעה בלתי חוקית כגון פשע מאורגן או טרור יגדלו למימדים גדולים ובהיקף פעילות גלובלי – יש צורך בתמיכה פוליטית ברמת המדינה. כך היה עם הטאליבן ואל-קעידה באפגניסטאן, עם הברחות הנשק במולדובה, יצור סם הקוקה בקולומביה, הלבנת הון במקלטי המס האקזוטיים וכך הלאה.

גם לפירטיות הסומלית יש גב פוליטי הנהנה כלכלית מפירות הפעילות הבלתי חוקית הזו כדי לאפשר לה גישה לחופים. מעבר לכף נוהגים הפירטים "לטפטף" משאבים לקהילות המקומיות בדמות תשלומים על מזון, תחבורה אנרגיה וכו' על מנת לזכות בתמיכה וסביבה פוליטית מקומית נוחה שבה יוכלו לפעול.

על פי מחקר של האו"ם המספרים די משמעותיים. בין השנים 2005-2012 נחטפו כ 3,740 מלחים מ 125 מדינות מהם מתו 97 חטופים.  מספר הפירטים שאבדו את חייהם מוערך בכמה מאות בודדות. הכופר שאספו הפירטים בתקופה זו עומד על 385 מיליון דולר (כולל גם הערכות של כופר שלא דווח באופן רשמי על ידי חברות הביטוח ו"נסגר" באופן דיסקרטי). על פי אותו מחקר עולה כי מבצעי הפעילות בפועל (הפירטים) מקבלים כ  30-75 אלף דולר על כל אוניה חטופה והפיראט הראשון המצליח לטפס לסיפון האונייה יכול להרוויח עד 10,000 דולר – מענק העובד המצטיין

אם זאת הנזק לכלכלה ולסחר הבין לאומי גדול בהרבה והוא מתבטא בעליית פרמיות ביטוח, שינוי מסלולי שיט (זמן ודלק) וכן אובדן הכנסות מתיירות ודייג באזור מערב האוקיאנוס ההודי – עומד על כ 18 מיליארד דולר בשנה אחת.

מספר מדינות התארגנו בכוח משימה בין לאומי שכלל אוניות מלחמה מציי ארה"ב, רוסיה, אוקראינה ועוד שהבטיחו מסדרון ימי מאובטח מול חופי קרן אפריקה והתערבו באופן מהיר במקרה של קריאה לעזרה מצד אוניות סוחר מותקפת.

החלק הארי של האוניות שנחטפו היה מצוידות במכשירי שידור לווייניים (כמו איתורן ברכב), כך שכולם ידעו היכן בדיוק עוגנות האוניות החטופות. צילומי לוויו ומודיעין איתרו בוודאות את מקום עגינתה של כל אוניה חטופה (קשה מאד להסתיר מכלית נפט בים). אם זאת – כאמור- עקב רוח גבית פוליטית בהנהגה השסועה של סומליה מצד אחד וחוסר אונים של הצבא והמשטרה המקומית (אותם חלקים שלא שיתפו פעלה עם הפיראטים) מהצד השני, מותיר את שלטון הזרוע באזורי החופים של סומליה.

להלן סרט מעניין מערוץ 9 האוסטרלי

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=UxqyZsCQv4Y]

השארת תגובה