שוד יהלומים פוליטיקה וסטנדרטים בין לאומיים

כנופיית גנבי התכשיטים והיהלומים "הפנתרים הוורודים", חשודה במאות מעשי שוד מזוין של חנויות יוקרה ברחבי העולם. האחרון שבהם היה שוד חנות היהלומים ואבני החן של יהלומי לבייב, שבוצע בבית מלון בקאן בחודש יולי החולף. מעבר לפיקנטריה, שתמיד נלוות לעיסוק בשוד ופשע, יש למקרי השוד הללו אספקט פוליטי מובהק.

על פי הדיווח של מכון היהלומים הישראלי, הכנופיה, שחברים בה על פי ההערכות כ-200 איש, רובם מאזור הבלקן, פועלת מאז שנות ה-90, והתפרסמה בשל מעשי שוד נועזים וזריזים. לטענת האינטרפול, "הפנתרים הוורודים" אחראים למעשי שוד בהיקף מצטבר של כ-500 מיליון דולר.

ובכן, התיאוריה שלי שכמובן נשענת רק על הגיון בריא, גורסת שאי אפשר לארגן ולתאם מבצעי פשע בהיקפים כאלו של מאות אנשים ומאות מליוני דולרים ללא תמיכה פוליטית. פשע יכול לגדול ולצמוח רק במידה מסויימת , וזה נכון לגבי כל פשע. מפשעים אלימים דרך פשעי צוארון לבן ואפילו עד פיראטיות ימית – יש גבול כמה יכול לגדול הפשע משורשיו הוא, מעבר לאותו גבול יש צורך או בתמיכה פוליטית שמאפשרת את קיומו או בואקום פוליטי שלא יוצר לפשע מתנגדים.  ואכן סרט תיעודי שעוסק ב"הפנתרים הוורודים", "שבור וחטוף: סיפורם של הפנתרים הוורודים", שרק יצא לאקרנים, חוקר את שורשיה הסוציו-פוליטיים של הכנופיה, שצמחה מן "ההריסות לאחר המלחמה במדינות הבלקן". יוצרת הסרט, הוואנה מרקינג (Havana Marking), הצביעה על הצלחתם הגוברת של כוחות המשטרה בעולם בעצירת "הפנתרים הוורודים" בתקופה האחרונה.
בלש משטרה צרפתי, הרב קונאן (Herve Conan), מאמין כי גל מעשי השוד של הכנופיה קרוב לקצו. לדבריו, סרביה ומונטנגרו – שמהן מגיעים רוב חברי הכנופיה – רוצות להפוך לחלק מהאיחוד האירופי, ולכן מוכנות יותר להסגיר חשודים לרשויות אכיפת החוק הבינלאומיות. פירוש הדברים של אותו בלש משטרה לעברית יום יומית פירושה כי פקידי ממשלה ומשטרה בכמה מדינות בבלקן כבר אינם מוכנים לקבל שוחד כדי לא לרדוף את חברי הכנופיה – בקיצור הכל פוליטיקה, אם המשטרה באותן מדינות הייתה רוצה לתפוס אותם היא הייתה עושה זאת, ועד שהיא תחליט לעשות כן ישמשו אותן מדינות כבסיס פעולה ומילוט לפעילות בלתי חוקית שתתבצע בפועל במדינות אחרות.

הדברים הללו אינם דברים חדשים, כולנו מכירים אלפי דוגמאות של שלטון הפועל ביחד, או מתעלם במכוון, מפעילות בלתי חוקית. אולם הסיפור הזה ממחיש את חשיבותם של סטנדרטים בין לאומיים, של ארגונים בין לאומיים של מדינות, הקובעים סטנדרטים ואבני בוחן אוביקטיביות לאיכות השלטונית.

אנו נמצאים בתקופה בה מתגבשים הסטנדרטים הבין לאומיים ולהערכתי בתוך פחות משנות דור גם נראה כלים אפקטיביים של הקהילה הבין לאומית לאכיפת סטנדרטים אלו באופן אקטיבי ולא רק באופן וולנטרי על ידי מדינות בודדות. הסיפור של כנופיית הפנתר הורוד מראה כיצד כנופיית פשע יכולה לצמוח באופן גלובלי אם יש לה את הרוח הגבית הפוליטית המתאימה, אבל התנאים הגלובליים הללו גם יפילו אותה בסוף עם הגדלת השת"פ בין המשטרות והמדינות על בסיס סטנדרטים גלובליים של התנהגות ריבונית.

ושוב באדיבות מכון היהלומים הישראלי, בואו ניזכר בכמה ממעשי השוד המפורסמים ביותר של הכנופיה.

גדולים ביפן "הפנתרים הוורודים" אחראים על פי החשד לשוד התכשיטים הגדול בהיסטוריה של יפן, שבוצע ב-2004 באזור הקניות היוקרתי גינזה שבטוקיו. שלושה חשודים ממוצא סרבי נעצרו לאחר השוד, ונידונו לתקופות מאסר. מקרה שוד נוסף נרשם ב-2007 בחנות תכשיטים בטוקיו, ובמהלכו נגנבו פריטים בשווי 3.6 מיליון דולר. שני חברים נוספים בכנופיה נעצרו בעקבותיו באיטליה ובקפריסין.
חג מולד לא כ"כ שמח בפאריז בדצמבר 2008, נשדדו פריטים בשווי של כ-100 מיליון דולר מחנות התכשיטים של הארי ווינסטון (Harry Winston) בפאריז, צרפת. את השוד, שאירע בשעת בוקר מוקדמת, ביצעו ארבעה גברים חמושים שלבשו בגדי נשים ופאות, ועזבו את החנות תוך כמה דקות.
שובו של הפנתר הורוד בשנת 2002 היו "הפנתרים הוורודים" אחראים על פי ההערכות לשוד של חנות גראף (Graff) בלונדון. במהלך השוד, נגנבו תוך 3 דקות תכשיטים בשווי כ-35 מיליון דולר. חלק מן התכשיטים נמצאו אחרי כמה שנים. בין היתר, נמצאה טבעת יהלום כחול בשווי 760,000 דולר בשפופרת קרם פנים בביתו של אזרח מונטנגרו, שנידון למאסר בגין השוד. שוד זה העניק לחברה את הכינוי שלה, מאחר שגם בסרט "שובו של הפנתר הוורוד" מ-1975, הוחבא יהלום בשפופרת של קרם פנים.
מקרי שוד נוספים בחנויות של גראף בשנת 2005, שדדו "הפנתרים הוורודים" חנות נוספת של גראף בלונדון, וגנבו תכשיטים בשווי 1.5 מיליון דולר. גראף נפגעה פעם נוספת ב-2008, אז נגנבו אבני חן ושעונים בשווי 12 מיליון דולר מחנות החברה בדובאי, לאחר ששמונה אנשים – החשודים בהשתייכות ל"פנתרים הוורודים" –  חדרו עם לימוזינה למרכז קניות ועזבו את המקום תוך פחות מדקה.
"הפנתרים הוורודים" אחראים על פי ההערכות גם לשוד חנות של גראף ב-2009, שבמהלכו נגנבו 272 יהלומים במהלך כמה דקות בלבד, בשוד התכשיטים הרביעי בגודלו אי פעם, נכון לאותה עת.
תשומת לב לפרטים "הפנתרים הוורודים", שזכו לפרסום בגין מעשי שוד מהירים ומתואמים מאוד, מוכרים גם בזכות מתן תשומת לב לפרטים. לפני שוד שנערך בחנות תכשיטים בביאריץ, לדוגמא, צבעו השודדים ספסל סמוך כדי למנוע מעוברי אורח לשבת עליו, ולשמש כעדי ראייה.
לתפוס גנב שמה של הכנופיה נקשר גם לשוד של 72 פריטים בשווי 136 מיליון דולר בחודש שעבר, מתצוגת "יהלומים יוצאי דופן" של יהלומי לבייב במלון קרלטון בקאן. מעניין לציין כי באופן מקרי, מלון זה שימש כאתר הצילום המרכזי לסרטו של אלפרד היצ'קוק מ-1955, "לתפוס גנב", בכיכובם של גרייס קלי וקארי גרנט, שגיבורו היה גנב תכשיטים.
מאסרים ובריחות מן הכלא עם השנים, עצרה המשטרה כמה מחברי הכנופיה במדינות שונות, וחלקם נידונו לתקופות מאסר. אזרח סרבי, המופיע ברשימת המבוקשים של האינטרפול ונחשב על פי החשד לבכיר בכנופיה, נעצר עם שני גברים נוספים, לאחר ששוטטו ליד חנויות תכשיטים במונקו. אותו אזרח סרבי ברח מן הכלא ב-2005 באמצעות סולם, כששותפיו לפשע מחפים עליו בירי מתתי-מקלע לעבר בית הכלא. הוא כעת נמלט מרשויות החוק.
בשנה שעברה נעצרו ביוון שלושה אזרחים סרבים – שני גברים ואישה –  לאחר שתכננו על פי החשד שוד תכשיטים. החשודה נמלטה מן הכלא אחרי כמה חודשים, לאחר שכנראה גנבה את המפתחות מהשומרים.
גבינה שוויצרית? על פי הדיווחים, שלושה מחברי "הפנתרים הוורודים" נמלטו מבתי כלא בשוויץ בשלושת החודשים האחרונים, כולל ביולי 2013. אותן בריחות תוכננו בקפידה, וכללו סיוע של סולמות וירי מכלי נשק אוטומטיים מחוץ לבתי הכלא.
והנה הטריילר של הסרט

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=szIwZ7JQRhk]

השארת תגובה