האם אפריקה היא יבשת אבודה או הבטחה כלכלית נוצצת

לפעמים הכרוניקה העיתונאית מספרת הכל. במאי 2000 עמוד השער של המגזין "אקונומיסט" בישר לעולם שאפריקה היא יבשת אבודה. "חסרת תקווה", קבע המגזין הכלכלי הבולט בעולם. כעבור 11 שנה עמוד השער של אותו מגזין יצא בהכרזה "אפריקה מתעוררת". אם תרצו זה כל הסיפור. לאחר שנים שבהם אפריקה נחשבה אבודה היא יוצאת לדרך כלכלית חדשה ומבטיחה, כך אומרים דודי קליין ואילה גני – סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ומרכזת שיווק באשרא (החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ).

שיעור הצמיחה במדינות אפריקה עומד על ממוצע שנתי של 4.6%. אם מנטרלים את דרום אפריקה מהמשוואה, שיעור זה ניצב על 5.8% בחישוב שנתי. עדיין לא סין או הודו, אבל בהחלט מרשים. כלכלות אפריקה נשענות בעיקר על תוצרי חקלאות ומכרות. עליית מחירי הקומודיטיס בעולם דוחפים את אפריקה לצמיחה. אבל אסור לטעות, אפריקה ניצבת עדיין בפני אתגרים כבדים – אבטלת צעירים, הון אנושי בלתי מיומן, פערי תשתית, עלויות שינוע כבדות, היעדר נגישות מספקת לאשראי ופריון ירוד. אבל ההזדמנויות העסקיות ביבשת הן רבות, במיוחד בתחומים כמו טכנולוגיות מידע וחקלאות. הנה נתון אחד שממחיש את הפוטנציאל – לפי אחת ההערכות, ענף האגרו-טכנולוגיה במדינות שמתחת לסהרה יגלגל בשנת 2030 לא פחות מטריליון דולר, בהשוואה ל-313 מיליון דולר בלבד בשנת 2010.

יבשת אפריקה הצומחת מהווה פוטנציאל אדיר ליצואנים ולמשקיעים. בשטחי היבשת נמצאים כ-36% מנכסי כלל המכרות העולמיים ו-21% מעתודות הנפט והגז. בנוסף, על-פי תחזית קרן המטבע העולמית, בשנת 2050 יבשת אפריקה צפוייה לאכלס כרבע מאוכלוסייתו של העולם. צמיחה זו מגיעה יד ביד עם תהליכי עיור מואצים ועם יצירתו של מעמד ביניים חדש.

על רקע העובדות הללו מובן הצורך של מדינות אפריקה בשיפור משמעותי של התשתיות הפיזיות. למשל, תחום התקשורת באפריקה, שמהווה שוק מתפתח ברמה גבוהה, זקוק לשיפור וצמיחה משמעותיים. בחלקים נרחבים מהיבשת אין כלל תקשורת קווית, אך תחום התקשורת הלוויינית והסלולארית התפתח במהירות. שיעור השימוש באינטרנט באמצעות הסלולר ביבשת הוא מהגבוהים בעולם!

סיכונים מסחריים ופוליטיים אין ספק שהפוטנציאל הטמון ביבשת אפריקה מבטיח מאוד ומפתה, וכי מדובר באלטרנטיבה מצוינת לייצוא, אך יש לזכור שהסיכון גבוה מאוד. החברות הישראליות הפועלות כיום במדינות אפריקה מייצאות ומשקיעות סכומי עתק בפרויקטים שונים ומגוונים בתחומי התשתיות, התקשורת, החקלאות והאנרגיה וחברת אשרא היא שעומדת מאחריהן ומאפשרת זאת.

החברה מבטחת עסקאות ייצוא גם למדינות אפריקאיות המאופיינות בסיכונים מסחריים ופוליטיים גבוהים. למעשה, החברה מאפשרת לייצואן הישראלי ליהנות מביטוח אשראי בגיבוי ערבות מדינה ולהציע מימון ארוך טווח בעסקאות ייצוא מישראל לאפריקה. כלומר, אשרא מנטרלת את הסיכון הטמון באי תשלום של הקונה באפריקה ובכך מאפשרת מימון עסקאות מורכבות ליבשת. היא גם מאפשרת ליצואן הישראלי להציע לקונים באפריקה חבילת מימון אטרקטיבית, יחד עם הפרויקט או המוצר אותו הוא מספק. בדרך זו בוצעו עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים בשנים האחרונות.

נכון להיום, מעל ל-20% מההיקף הביטוחי של החברה מופנה למימון עסקאות באפריקה, ובשנתיים האחרונות אושרו באפריקה עסקאות בשווי כולל של למעלה ממיליארד דולר. כך למשל, בתקופה האחרונה ביטחה אשרא מספר פרויקטים ישראלים באפריקה ובהם עסקאות של חברת טלמניע להקמת זוג תחנות כוח לייצור חשמל בגבון בהיקף כולל של כמיליארד שקלים. בנוסף, ביטחה החברה עסקאות להקמת בתי חולים בגאנה ואף פרויקט מים באנגולה של חברת תהל.

לחדור למדינות חדשות ביבשת בתקופה האחרונה פתחה אשרא דלת לייצוא ב-12 מדינות חדשות באפריקה וביניהן: אוגנדה, אנגולה, אתיופיה, בוטסוואנה, גבון, גאנה, דרום אפריקה, זמביה, ניגריה וקניה. אגב, אשרא משתפת פעולה עם חברות ביטוח סיכוני סחר חוץ מקבילות, כאשר יש שיתופי פעולה של חברות ישראליות יחד עם חברות אירופאיות לביצוע פרויקטים משותפים באפריקה. לאחרונה אף אושר בחברה ביטוח עסקאות בדרום סודאן, המדינה החדשה ביבשת, בתחום הפיתוח החקלאי.

לסיכום, בתקופה האחרונה אנו עדים לשינויים המתרחשים במפת הסחר העולמי – ישנה האטה ביצוא למדינות אירופה וארה"ב והשווקים הצומחים הם בעיקר במדינות המתפתחות ובמיוחד באפריקה. אשרא מאפשרת ליצואנים הישראלים לבצע עסקאות יצוא במדינות רבות באפריקה וממשיכה לרכז מאמצים על מנת לאפשר ליצואן הישראלי לייצא בראש שקט לאפריקה. היא גם מאפשרת ליצואן הישראלי לחדור למדינות חדשות באפריקה, וזאת באמצעות פתיחת מדינות חדשות ומציאת פתרונות יצירתיים לביטוח ומימון עסקאות יצוא ליבשת השחורה.

קניה מהווה נקודת עניין מיוחדת ביבשת מספרת נטלי, אנליסטית מדינות בחברת אשרא. בחודש מארס האחרון התקיימו בחירות לנשיאות בקניה, תחת החוקה החדשה שכוננה ב-2010. בבחירות ניצח אוהורו קנייטה, מי שהיה סגן ראש הממשלה בממשלה היוצאת.

אוהרו קנייטה הוא בנו של מייסד קניה, ג'ומו קנייטה, מי שהוביל את תנועת "האיחוד האפריקני של קניה", שפעלה לשחרור המדינה מהשלטון הבריטי, הפך לנשיאה הראשון והוא עודנו אחד האנשים הפופולרים ביותר בתולדות המדינה. אוהורו קנייטה הוא גם האיש העשיר ביותר בקניה והוא היה מעורב פוליטית בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. עם זאת, כנגד קנייטה וסגנו, וויליאם רוטו, תלוי ועומד כתב אישום בבית הדין הבין-לאומי בהאג בגין פשעים נגד האנושות. הם מואשמים בתכנון פעילות המחאה האלימה לאחר הבחירות לנשיאות ב- 2007 ובהסתת תומכיהם לפגוע במתנגדים לתוצאות הבחירות. קנייטה דוחה את ההאשמות ומבטיח, כי ישתף פעולה עם בית הדין ויצליח לטהר את שמו. בטקס השבעתו הבטיח קנייטה, כי תחת מנהיגותו קנייה תשאף לקיים את התחייבויותיה הבין-לאומיות.

תקווה לשינוי מערכת הבחירות של 2013 לוותה בחששות רבים מצד המערב ומצד אזרחי המדינה, שכן האירועים שהתרחשו מייד לאחר היוודעות תוצאות הבחירות ב-2007 עדיין חקוקים היטב בזכרונם. לכן, העברת השלטון השקטה עזרה לשקם את המוניטין של קניה כאחת הדמוקרטיות היציבות ביותר באפריקה. ישנם אנליסטים שטוענים שדווקא כתב האישום נגד קנייטה עזר למשוך קולות לטובתו משום התנגדות אזרחים קנייתים רבים לדרך בה המערב מתערב בנעשה בקניה, וכן תחושת המיאוס מהדרך בה המדינה מוצגת בכלי התקשורת המערביים, כמדינה אלימה ופרועה, במיוחד לאחר אירועי בחירות 2007 . מנהיג אוגנדה, יוארי מוסווני, אמר בטקס ההשבעה לנשיאות קניה כי הוא מצדיע לתושבי קניה על כך שלא נכנעו לסחיטה של בית המשפט הבין-לאומי והאשים את מנהיגי המערב בניצול בית המשפט בכדי לשתול מנהיגים מטעמם במדינות אפריקה.  אזרחי קנייה רבים מקווים, כי קנייטה יעמוד בהבטחתו להיות מנהיג של העם כולו ולא לקדם רק את האינטרסים של קבוצת המוצא האתנית שלו, שבט קוקויו, כפי שהורגלו ע"י פוליטיקאים רבים אחרים.

למצוא איזון צריך לזכור, כי קניה נחשבת לבת ברית חיונית למערב במלחמתו נגד האיסלאם הרדיקלי באזור. יתר על כן, גודלה (43 מיליון תושבים), מיקומה (בין סומליה לטנזניה) ויציבותה היחסית הופכים אותה למדינה החשובה ביותר למערב באזור מזרח אפריקה. עד בחירות 2007 קניה נהנתה מתמיכה רחבה של משקיעים מכל העולם, משיעורי צמיחה גבוהים ומשיעורי שחיתות נמוכים, יחסית לשכנותיה ביבשת. במהלך קמפיין בחירות 2013 בקניה, נציגי ארה"ב ואירופה הכריזו, כי מדיניותם היא לקיים קשרים הכרחיים בלבד עם מנהיגי מדינות, שעומד נגדם כתב אישום בבית הדין הבין-לאומי בהאג. כעת, המערב צריך למצוא איזון בין ההצהרה לבין הרצון והצורך לשמור על יחסים קרובים עם קניה. כל טעות במדיניות עלולה לפתוח מרווח לסין ולמדינות אסיה נוספות, שממילא צוברות השפעה פוליטית וכלכלית באפריקה בכלל ובקניה בפרט. ואכן, בטקס ההשבעה לנשיאות נכחו נציגים מוושינגטון ומבירות שונות באירופה ואמרו, כי השתתפות בטקס אינה חריגה והיא חלק ממדיניות ארצם.

השארת תגובה