מפגש יערנות באיסטנבול ותעשיית הפחמים העותומנית – צחוק ההיסטוריה

מפגש הפורום העולמי העשירי לייעור התכנס השבוע באיסטנבול שבטורקיה בהשתתפות משלחת ישראלית רשמית. מעבר להגעת משלחת ישראלית לטורקיה שזה איטם חשוב בפני עצמו, יש כאן צחוק אירוני של ההיסטוריה.

המפגש הבין לאומי שנערך בחסות האו"ם זו הפעם העשירית, מתמקד השנה בייעור ופיתוח כלכלי. ראש ממשלת טורקיה ארדואן פתח את הכנס בנאום שנגע בכל תחומי הייעור, מידבור ושמירה על יערות מכריתה וכמו כן, נושאים הקשורים במניעת זיהום מים ואוויר.

לאור היחסים המתוחים בין ישראל וטורקיה ספק אם המשלחת של קק"ל תציין כי תעשיית הפחם העותומנית  (התורכית) וגדיעת העצים לטובת המאמץ התורכי בימי מלחמת העולם הראשונה השמידה את החורש הים תיכוני בישראל ובמדינות השכנות לנו!

העיר אום אל -פאחם בוואדי ערה נקראת כך על שם תעשיית הפחמים שממנה נבנתה העיר מימי המאה ה 19. שימו לב כיצד מתאר הנוסע היהודי ספיר הלוי בשנת 1894 את אזור רמת מנשה שבאזור זה:

"ומשלושת עבריה, ממזרח, דרום ומקצת מן הצפון, יסובבוה יערים גדולים שבארץ ישראל. אילני סרק הנקרא רתמים ובערבית בלוט (הכוונה היא לאלוני תבור – ע.פ). ויש מקומות כיער שהולכים בתוכם כמה שעות תחת מכסה האילנית; באופל יהלוך"

כן, יערות עבותים של אלון עד כדי האפלת הקרקע שתחתם. ביערות אלו חסו דובים, איילים ובעלי חיים רבים והסקת הרכבות העותומניות במלחמת העולם הראשונה כמו גם תעשיית הפחמים גדעו את כולן.

זה המקום לציין כי מפעל היעור של ארץ ישראל על ידי הקרן הקיימת נחשב לאחד ממפעלי היעור הגדולים בעולם. ישנן מדינות ספורות בעולם אשר, כמו ישראל, סיימו את המאה ה 20 עם יותר עצים בשיטחן מאשר היו עם תחילת המאה. קק"ל נטעה בארץ במשך השנים מעל 240 מליון עצים!

אז יש לנו הרבה מה לתרום בתחום היערנות והמלחמה במידבור וצחוק ההיסטוריה הוא שפורום כזה מתקיים באיסטנבול, אולם אחרי 100 שנה התורכים אולי מכירים בטעותם וזה נהדר וזה גם לקח לכולנו כי מדיניות סביבתית לקויה קשה מאד לתקן גם לאחר 100 שנה.

מלשכת דובר קק"ל נמסר כי:

נציגי קק"ל, האגרונומים אביב אייזנבנד וגיל עצמון, היוו את עיקר המשלחת הישראלית הרשמית לכנס, קיימו, במהלך הכנס, אירוע צד בו הציגו סרט על קק"ל ונתנו כל אחד מהם הרצאה בנושאי הייעור באזורים צחיחים וצחיחים למחצה, דחיקת המדבור, שתלנות איקלום ועוד, נושאים בהם צברה קק"ל ידע רב במהלך שנים רבות של עשייה, מחקר ופיתוח.

בתמונה גיל עצמון ואביב אייזנבלנד נציגי קק"ל בכנס בטורקיה

kkl

 

 

 

השארת תגובה