מעמד הבניים החדש של אסיה – ארה"ב ואירופה כבר פאסֶה

מאות מליוני אנשים במה שנקרא פעם מדינות עולם שלישי,  עברו עקב הגלובליזציה מתנאי מחסור ועוני יחסי לתוך מה שנקרא בכלכלה "מעמד הביניים", אותו מעמד שנוצר במאתיים השנה האחרונות (במקביל לעליית הקפיטליזם) ונושא למעשה את נטל הכלכלה המודרנית על כתפיו, הן ביצור ובעיקר בצריכה. מעמד הבניים הנ"ל קונה הכל, ממכונות כביסה ועד שירותים בנקאיים, ממחשבים אישיים ועד שירותי בריאות מתקדמים ובזה מגדילים בדרך כלל את התועלת האישית של האזרחים.

בהקשר זה עבר העולם מהפך בשנים האחרונות ולמעשה מעמד הביניים האסיאתי גדול ממעמד הביניים האמריקאי, זה אומר למעשה  שהשווקים  – לא רק אמצעי היצור- נמצאים במזרח.

בסקירה שפרסם מכון היהלומים הישראלי עולה כי מספרם הגדל של צרכנים ממעמד הביניים, לצד התרחבות מהירה של ערוצי קמעונות מאורגנים, ממשיכים להוביל לצמיחה במכירות הקמעונאיות באסיה. מגמה נוספת הראויה לציון היא בנייתם המהירה של מרכזי קניות מודרניים, כולל מרכזים שבהם נמכרים מוצרי יוקרה של מותגים בינלאומיים.

שימו לב למספרים המדהימים וזיכרו כי אוכלוסיית ארה"ב כולה על כל מגזריה עומדת על כ 300 מליון נפש.

מעמד הביניים באסיה מורכב ממשקי בית בעלי הכנסה פנויה של יותר מ-10,000 דולר. בסין, משקי הבית הללו היוו כ-36% מהאוכלוסייה בשנת 2011, כלומר 484 מיליון איש – נתון המצביע על כוח הקנייה המשמעותי של הצרכנים האמידים למדי בסין.

בהודו, לעומת זאת, מונה מעמד הביניים כ-215 מיליון איש. בדרום-מזרח אסיה, מעמד הביניים הגדול ביותר מתגורר באינדונזיה (יותר מ-45 מיליון איש). במדינות איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה (תאילנד, אינדונזיה, מלזיה, סינגפורוהפיליפינים) התגוררו נכון ל-2011 כ-131 מיליון איש המשתייכים למעמד הביניים, אשר לצד סין והודו מהווים שוק עצום במדינות המתפתחות באסיה.

שוק המכירות הקמעונאיות בסין רושם את הצמיחה המהירה ביותר באסיה, עם שיעור צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 14.8% בעשור האחרון. אחרי סין, שיעור הצמיחה המהיר ביותר נרשם בהודו (13.4%), בוייטנאם (12.1%) ובאינדונזיה (11.2%). סין היא השוק הגדול ביותר באסיה, והיקף המכירות הקמעונאיות במדינה גדול פי יותר מ-3 מהמכירות בהודו, ופי 10 מהמכירות באינדונזיה.

סין היא שוק מוצרי היוקרה השני בגודלו באסיה, אחרי יפן, עם כ-5% מכלל מכירות מוצרי היוקרה בעולם בשנת 2011. השוק הסיני הוא לא רק הגדול ביותר, אלא גם רשם שיעור צמיחה שנתי מורכב מרשים של 27.7% בשנים 2006-2011 – שני רק להודו, שבה נרשמה צמיחה של 45.6%. באופן כללי, מכירות מוצרי היוקרה צמחו בקצב מהיר יותר מכלל המכירות הקמעונאיות.

מכירות היוקרה בהודו ובאינדונזיה היוו נכון ל-2011 כ-0.75% ו-0.25%, בהתאמה, מכלל מכירות היוקרה בעולם. מכירות היוקרה באינדונזיה צפויות על פי התחזיות להסתכם ב-2012 בכ-740 מיליון דולר, יותר מפי 2 מהסכום שנרשם ב-2007. מדובר אמנם ב-4% בלבד מהמכירות הצפויות בסין בשנת 2012 (כ-17.9 מיליארד דולר על פי התחזיות), אולם לאור מגמות העבר החזקות והתחזיות הנוכחיות, מדובר בשוק נוסף בעל פוטנציאל עצום.

השארת תגובה