הסיכונים הגדולים של תעשיית הנפט והגז העולמית

ניהול סיכונים היה מאז ומעולם האתגר הגדול של תעשיית הנפט והגז, זיהוי סיכונים משמעותיים וניהולם הם המפתח להצלחה בתעשייה. 'פטרוליום רביו' פרסם את דירוג הסיכונים השנתי ל- 2011, שנערך ע"י 'ארנסט אנד יאנג' ו'אוקספורד אנאליטיקה' בשיתוף צוות מומחים כפי שמתפרסם על ידי המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה.
10 הסיכונים הגדולים ביותר בתחומי הנפט והגז

נגישות לעתודות: חסמים פוליטיים והתחרות על עתודות מוכחות:

שילוב של אי שקט פוליטי בצפון אפריקה ובמזרח התיכון, מחירי נפט גבוהים וצמיחה של מתחרים הנתמכים על ידי הממשלות, דחפה את הסיכון הזה שהיה מדורג שני ב- 2010 לראש הרשימה ב- 2011. יתרה מכך, צוות המומחים צופה שהוא ידורג כך גם ב- 2013. כיום, הגישה החופשית לעתודות בהיקף גדול מוגבלת לשדות ותיקים שתפוקתם במגמת ירידה. בשווקים חדשים ניצבות החברות בפני התנגדות מקומית, מגבלות על בעלות, או שהממשלות אינן מתירות להן להתחרות על בסיס שווה ומגבילות את השתתפותן להסכמי שירות.

מדיניות אנרגיה לא בטוחה:

מדיניות אנרגיה שלא ניתן לסמוך עליה ממשיכה להיות סיכון משמעותי, והיא מדורגת כאחד משלושת הסיכונים הגדולים ביותר. צוות המומחים צופה שמדיניות האנרגיה תמשיך להיות סיכון משמעותי ביותר גם ב- 2013. הגורם המשמעותי ביותר לסיכון המדיניות הוא לחצים של רגולציה, הנובעים מנושאים סביבתיים, חסמים על גישה לעתודות בשל התנגדות התושבים המקומיים, ואי ודאות הקשורה למדיניות האנרגיה. יתרה מכך, עיכובים בפתרון מחלוקות על מדיניות אנרגיה הותירו אזורים משמעותיים בחוסר ודאות.

אילוצי עלויות:

סיכונים הקשורים לניהול עלויות מדורגים במקום השלישי זו השנה השנייה ברציפות, וצפויים לאותו הדרוג גם ב- 2013. חברות הנפט והגז פועלות בסביבה מורכבת יותר, שמציבה גם אתגרים פיסיקליים וגם אתגרים פוליטיים. תפעול מסובך יותר הוא בדרך כלל גם יקר יותר.כמה חברות התמקדו בשינויי תקציב או צמצום כוח האדם, ואחרות מעסיקות יועצים חיצוניים כדי לקצץ בעלויות. 69% מהחברות דיווחו על קיצוץ בעלויות השיווק, המנהלה והכלליות.

הרעה בתנאים הפיסיקליים:

סיכון זה מדורג רביעי זו השנה השנייה, והצוות צופה כי דירוגו לא ישתנה בשלוש השנים הבאות. התנאים הפיסיקליים וההסכמים עם הממשלות משתנים עם חלוף הזמן, ותלויים בגורמים רבים, כולל הגודל והמורכבות של העתודות, רמת ההשקעות, עוצמת ההתחרות והניסיון המקומי. אולם הממשלות נוטות להקצין את עמדותיהן כשהמחירים עולים, ובתנאי אי-ודאות הן גם נוטות לשפר עמדות. לדוגמה, ממשלת בריטניה שהגדילה את נטל המס על הפקת נפט וגז מהים הצפוני, למרות הירידה במחירי הגז, ושהגנה על עמדתה בטענה ששיעורי המס לא שונו מאז 2006.

סיכוני בריאות, בטיחות וסביבה:

סיכון זה מופיע לראשונה בדרוג והוא קשור לסיכונים 7 ו- 8. סיכוני בריאות, בטיחות וסביבה (HSE) עשויים להשפיע על יכולת החברות לחפש ולהפיק נפט וגז באזורים מסוימים, בעיקר באזורים רגישים אקולוגית. במיוחד עלולים להשפיע החששות הגוברים של הציבור ושל הפוליטיקאים מההשלכות הסביבתיות של הפקת נפט וגז לא-קונבנציונאליים. ממצב העניינים לאחר דליפת הנפט במפרץ מקסיקו ניתן ללמוד שגם התעשייה וגם הגופים הרגולטוריים בוחנים את התאמת התקנות ותהליכי התפעול והבטיחות של המפעילים והספקים.

מחסור בכוח אדם:

סיכון זה דורג שביעי בשנה שעברה וב- 2011 עלה בדירוג. 22% מחברות הנפט והגז ציינו שהמחסור בכוח אדם מוסמך כבר משפיע על התעשייה. יש לפתח כוח אדם איכותי על מנת לעקוב אחר התקדמות הטכנולוגיה בתעשיית הנפט, בשל התפעול שהופך להיות מסובך יותר ואזורי הפעילות שהפכו לקשים יותר.

אתגרים תפעוליים חדשים כולל סביבה לא מוכרת:

חברות הנפט הבינלאומיות וחברות הנפט הממלכתיות מכירות בעובדה שזמנו של הנפט הקל להפקה כבר חלף. זו הסיבה שסיכון זה עלה בדרוג מהמקום העשירי בשנה שעברה, וצוות המומחים אף צופה שהוא ידורג גבוה יותר בשנתיים – שלוש הבאות. חברות הנפט נאלצות לטפל בעתודות שהגישה אליהן מאוד מסובכת, והן ניצבות בפני אתרים מאתגרים, כמים עמוקים ביותר באזור הארקטי, או אזורים המאתגרים את כישוריהן הפוליטיים. עבודה בסביבה חדשה מחייבת את הנהלות החברות לפתח טכנולוגיות מתקדמות ולשנות את הדרכים בהן הן פועלות לאורך שרשרת הערך.

חששות משינויי האקלים:

על חברות הנפט והגז מופעל לחץ כדי שיפעלו לפתרון בעיית האקלים, למרות שבוועידת האקלים הבינלאומית לא נרשמה התקדמות. אולם הסיכון האקלימי שדורג חמישי ב- 2010, צנח השנה למקום השמיני וצפוי להיות מדורג כך גם ב- 3 השנים הבאות.

תנודות מחירים:

גם סיכון זה מדורג השנה נמוך יותר והוא צפוי להפוך לפחות משמעותי ב- 2013. תנודות מחירים נגרמות בדרך כלל בשל זעזועים גיאופוליטיים או מקרו כלכליים. המתיחות במזרח התיכון במחצית הראשונה של 2011 גרמה לעליית מחירי הנפט. בפברואר חצו מחירי הנפט את מחסום ה- 100 דולר לחבית ובאפריל עלו ל- 120 דולר לחבית. התנודתיות מציבה כמה אתגרים. מצד אחד היא מיטיבה עם מיזמי הנפט והגז, אך מן הצד האחר היא משפיעה לשלילה על כלכלת העולם.

התחרות עם טכנולוגיות חדשות:

הסיכונים הקשורים לטכנולוגיות חדשות בתעשיית הנפט והגז מופיעים לראשונה בדרוג, והאנליסטים צופים שחשיבותם תגדל בשנתיים שלוש הבאות. בנוסף לטכנולוגיות חדשות של חיפושים והפקה, משפיעות על התעשייה גם טכנולוגיות חדשות אחרות, וההחלטה באיזו מהן לבחור מציבה אתגר משמעותי שבצדו סיכון.

כמעט כל הסיכונים שצוינו הם סיכונים לטווח ארוך, אך חשיבותם היחסית משתנה בהתאם לתנאי הכלכלה והשוק. סיכון "הנגישות לעתודות" ממשיך להיות מדורג בראש הרשימה, והוא מהווה חלק קריטי באופק האסטרטגי של חברות רבות. ניהול סיכונים יעיל מגן על החברה ומאפשר קבלת החלטות מהירה יותר וטובה יותר, צמצום עלויות וביצועים טובים יותר. בתעשיית הנפט והגז יודעים היטב שהסיכונים משתנים במהירות, ועל החברות לבחון בהתמדה את הסיכונים על מנת להתמקד באלו שהשפעתם על הארגון עלולה להיות הגדולה ביותר.

השארת תגובה