אין אף 'מריה תרזה' בעסקי הגז והנפט

כסף גדול, פוליטיקה עולמית והרבה יצרים משמשים בערבוביה במזרח אגן הים התיכון שלנו. נראה כי תגלית הגז  'לוויתן' מול חופי ישראל, תגלית המים העמוקים הגדולה ביותר בעולם בעשור האחרון, יכולה לטרוף את הקלפים הפוליטיים באזורנו. רוסיה מול אוסטרליה, קפריסין, יון, טורקיה, ישראל וגם החיזבאללה מזמזם מהמזל"ט מעל.

הפרסום האחרון, שאינו בא במפתיע, מענקית הגז האוסטרלית וודסייד פטרוליום (Woodside Petroleum) בדבר התמודדות ברכישת נתח מהזיכיון בשדה 'ליוויתן' העמידו בפני מקבלי ההחלטות בירושלים החלטה מעניינת. מנכ"ל וודסייד התכבד והגיע לישראל ואף נפגש עם רוה"מ נתניהו כדי לנסות ולהשפיע על בחירת הזכיינית. ומול מי מתמודדת וודסייד? מול חברת גזפרום הרוסית וטוטל הצרפתית.

החלטה לא קלה עומדת בפני השר לנדאו ורוה"מ נתניהו, רוסיה או אוסטרליה, שותף מערבי בעל יכולות טכנולוגיות גבוהות או שותף נחות טכנולוגית כמו החברה הרוסית אך יתכן ושהיא מביאה עימה לזירה נכס פוליטי ממדרגה ראשונה עבור ישראל.

וכמו כל דבר באזורנו וגם כמו כל דבר בעסקי הגז והנפט, הפוליטיקה המקומית מסובכת בזו העולמית,  הכלכלה והאינטרסים והכול יוצר מן פלונטר כזה ששווה מיליארדים.

אז מה האינטרס של הצדדים?

חברת וודסייד האוסטרלית הינה שחקן ידוע ומוכבד בתחום קידוחי הגז הימיים. החברה מפעילה את מרבית אסדות הקידוח וההפקה בחופים הנידחים של צפון מערב אוסטרליה כולל פרויקט 'פלוטו' שהוא אחד מהפרויקטים הגדולים בעולם בתחום הגז הטבעי. בכלל אוסטרליה תהפוך בשנים הקרובות לאחת מיצואניות הגז הגדולות בעולם עם המתקנים החדשים גם בחוף הצפון מזרחי מול חופי קוינסלנד ועם הפקת גז ממצע פחם (תהליך רווי מחאות חברתיות).

כפי הנראה קיבלה חברת וודסייד החלטה אסטרטגית בתחילת השנה לצאת מגבולות אוסטרליה ולהפוך לחברה בין לאומית. במסגרת מהלך זה מתמודדת החברה בשותפות עם חברת 'דלק' במכרז לקבלת זיכיונות בקפריסין. לוודסייד פעילות במדינת מזרח טימור (המדינה הצעירה ביותר העולם הנמצאת מול חופי אוסטרליה) פעילות שזוכה לביקורת ציבורית עקב בעיות בתשלום מיסים ותמלוגים למדינת מזרח טימור כפי שניתן לראות בתחקיר המצוין של התוכנית האוסטרלית 'ארבע כנפות'. והיא בוחנת פעילות גם בדרום מזרח אסיה.

גזפרום הרוסית היא חברת הפקת הגז הגדולה בעולם המחזיקה במרבית רזרבות הגז העולמיות הידועות כיום. ללא ספק גזפרום בעלת ניסיון רב אם כי פועלת בטכנולוגיות מיושנות מאשר אלו האוסטרליות. רוב החברה בבעלות ממשלת רוסיה אשר הוכיחה כבר כי חברת גזפרום החליפה את הצבא האדום באכיפת מדיניות החוץ של רוסיה. במשברי האנרגיה מול אוקראינה 2006 ומול בלארוס 2007 הוכיחה רוסיה כי אינה חוששת מגרימת הפרעות באספקת הגז כדי להפעיל לחץ פוליטי – ואתם יודעים מה? בחורף האוקראיני ללא גז לחימום כנראה שקובעי המדיניות בקייב השתכנעו בנקל.

מהבחינה הפוליטית ניתן לספור לפחות שמונה שחקנים מדינתיים ותת מדינתיים בסיפור הזה.

מפת זכיניות שדות הגז באגן המזרחי של הים התיכון

נתחיל שוב עם רוסיה שכן הקו העובר בין חברת גזפרום ובין ממשלת רוסיה אינו ברור כל כך כמו הקו העובר בין חברת וודסייד ובין ממשלת אוסטרליה.

רוסיה מנסה לשחזר את מעמדה הבין לאומי במזרח התיכון, מעמד שנשחק מאד עקב האביב הערבי וערב תמיכתה במשטרו של אסאד. עבורה דריסת רגל בלוויתן הינה נכס אסטרטגי חשוב מאין כמותו.

טורקיה שתחת שלטונו של ארדואן מנסה לשחזר את ימי תהילתה של האימפריה העותומאנית ותומכת בקפריסין התורכית – מדינת בובה המוכרת רק על ידי טורקיה – אשר טוענת לבעלות על שטחים ימיים מול המדינה קפריסין ('האמיתית)  וטורקיה כמובן מגבה את בת חסותה הקפריסאית ומאיימת להתערב אם האינטרסים הכלכליים של קפריסין הטורקית יפגעו.

חיזבללה הוותיק יחד עם ממשלת לבנון מצטרפים להילולה וטוענים (כנגד כל היגיון וכנגד כל חוק בין לאומי) כי חלק מהמאגרים נמצאים במים לבנוניים וכי הם יגנו עלהם מפני 'התוקפנות' הישראלית. במבצע 'המזל"ט' לפני כחודש שבו שיגר החיזבללה מזל"ט מעל ישראל דאגו בחיזבללה כי מסלול המזל"ט יעבור מעל למתקני הגז הישראלים ואף הדגישו זאת בהודעתם למדיה – בבחינת ראו יש לנו את היכולת לפגוע בכם.

חברת נובל אנרג'י הותיקה שמקום מושבה בטקסס ארה"ב והפועלת במים הכלכליים של ישראל מעל 10 שנים מגובה כמובן על ידי ממשלת ארצות הברית.

בקיצור בקדרה הזו של מזרח הים התיכון אנו מוצאים את כל מרכיבי המטבח הבין לאומי. ממתחים בין מעצמות כארה"ב ורוסיה ועד סכסוכים מקומיים שבין ישראל לבנון וחיזבללה.

הכנסת שותף רוסי לליוויתן יכולה להיות מאד מעניינת, האם יעז החיזבללה לצאת מול מתקנים בבעלות פטרוניתו של פטרונו? (רוסיה תומכת באיראן שתומכת בחיזבללה), ומהצד השני האם עלינו לפגוע ולהעליב את אחת מבעלות בריתנו החשובות, ציר מרכזי בחזית המערבית הכוללת את ארה"ב בריטניה ואוסטרליה הנלחמות שכם ליד שכם בכל המלחמות מאז מלחמת העולם הראשונה? מה עוד שהאוסטרלים בעלי עליונות טכנולוגית בתחום?

עיר הנמל פורט פיליפ נמצאת בחופיםהסוגרים את מפרץ מלבורן  בקצה הדרום מזרחי של יבשת אוסטרליה. המקום הוא אולי אחד הנמלים המרוחקים ביותר בעולם מנמלי הצפון של אירופה, אולם בשנת 1882 בנו בו ביצורים עצומים כנגד פלישה רוסית. כן כן בשנת 1882  האמינו שיתכן והצי הרוסי יגיע על פאתי מלבורן ודאגו לבצר את המקום בהתאם. כיום זה נשמע כהחלטה הזויה, כמעט מטורפת ואולי האינטרסים הימיים של אוסטרליה ורוסיה יפגשו לאחר 130 שנה קרוב יותר מול חופי ישראל?

היצרים חמים, הכסף גדול והאינטרסים מתנגשים. ההחלטה אינה פשוטה אך דבר אחד בטוח. בעסק הזה אין רחמים, אין אף מריה תרזה בעסקי הגז.

השארת תגובה