מה לועד עובדי נמל חיפה ולתוכנית פיתוח העיר ואיך זה קשור לסחר בין לאומי

לפני כשבועיים הוזמנתי להרמת הכוסית המסורתית לקראת השנה החדשה בנמל חיפה. ככה זה, יש אנשים שמענים את נפשותהם בצום, יש כאלו באכילת מרור ואחרים הולכים לשמוע נאומים בטרמינל הנוסעים של נמל חיפה. שיחת היום היא כמובן תוכנית 'חזית הים' שמקדם ראש העיר ושתיצור טיילת ומתחמי בילוי, בתי קפה ומסעדות מרכס הכרמל באזור טיילת לואי ועד הים דרך הגנים הבהאים וטיילת המושבה הגרמנית – עוד אגיע לזה.

אבל לפני שיושבים לקפה בטיילת יש לשמוע את הנאומים. מארגני הטקס סידרו את הדוברים בסדר חשיבות עולה – מהפחות חשוב עד כבוד שר התחבורה כץ שהתכבד והגיע לנמל וגם חנך באותה ההזדמנות את השער החדש.

מכיוון שבמונופול עסקנן הרי הפחותים בחשיבותם הן הלקוחות ואכן נציג צים פתח את האירוע – חברת ספנות מהגדולות בעולם (כן צים שלנו) אומנם בקשיים אבל עדין מובילה  מליוני מכולות בכל שבעת הימים, חברה שבאוזני שלי שמעתי את מנהל נמל סינגפור (הנמל השני בגודלו בעולם) מתחנן בפני נציגה האסיאתי שתגדיל את פקידות אוניותיה בסינגפור על חשבון נמלים אחרים בדרום מזרח אסיה.

אחרי נציג צים עולה מנכ"ל ארגון בעלי המטענים, אלו למעשה כל לקוחות הנמל האחרים. "זה שונא אותנו" שמעתי לחישה ארסית מהצד, הדובר לא אחר מאשר  מאיר תורג'מן יו"ר ועד עובדי הנמל שעלה לדבר לפני השר (סדר חשיבות עולה כאמור …).

שמעתי הרבה נאומים בחיי אבל נאום מזלזל, מעליב ארסי כמו שנשא תורג'מן (נשא זו מילה מרוממת- אולי ירק או פלט) לא שמעתי שנים רבות.  ועל מה נסוב כל הסיפור – ניחשתם נכונה – על תוכנית 'חזית הים' של עריית חיפה.

התוכנית אמורה להוציא שטחים מהנמל – שטחים פנימיים הנמצאים בשימוש תפעולי ימים ספורים בשנה והאוניות הגדולות בקוים הבין לאומיים המרכזיים בין כה וכה אינן יכולות להכנס אליו בגלל עומק המים הרדוד, ובכן לקחת את השטחים הללו ולהעמידם לרשות הציבור בדמות טיילת על שפת המים ובה מתחמי בילוי ובתי קפה. מי ירוויח? תושבי חיפה! מי יפסיד? אף אחד כי כאמור השטח אינו בשימוש תפעולי שוטף והנמל מתרחב לעבר האזורים המיובשים בעלי הרציפים העמוקים מזרחה לכיוון נמל הקישון.

אז למה ועד הנמל מתנגד? ובכן יש שתי סיבות. האחת היא הסיבה האמיתית שאי אפשר להגיד בקול רם והשניה הסיבה הרשמית שנאמרת בקול רם אבל כולם יודעים שהיא חסרת משמעות. נתחיל בסיבה הרישמית.

ובכן תורג'מן עומד מול הקהל המכובד וללא מצמוץ מצהיר כי מדובר בקרב על הבית (הוא 'בעל הבית' ברכוש הציבורי הזה, על זה אין עוררין) ולא יתן שטחים מהבית לעריית חיפה כי הם נחוצים לתפעול הנמל וכי טובת הלקוחות עומדת בפניו.

טובת הלקוחות ותפעול הנמל? מפי יו"ר הועד ? אותו ועד שהנשק העיקרי שלו הוא השבתה ופגיעה בתפעול. אותו ועד שכאשר הוא משתק את הנמל הוא פוגע באלפי יצואנים שאינם מסוגלים לעמוד בחוזי האספקה שלהם ללקוחות בחו"ל ופוגע בתעסוקת עובדהם!

והסיבה האמיתית? סתם בנאלית, עוד תוספת שכר.  יש לועד את היכולת לזהות מה האחרים רוצים וכיצד הוא יכול על ידי תקיעת מקלות בגלגלים לטרפד זאת כדי להשיג טובות הנאה אישיות לעובדים. פשוט לא? זה כל הסיפור.

אז תושבי חיפה יצטרכו להמתין עם הטיילת שלהם עד שתורג'מן יגמור לסחוט את נמל חיפה על חשבון כולנו. שביתה או עיצומים בגלל הסיכסוך המתגלגל הזה יפגעו ביבואנים וביצואנים, יגרמו לפגיעה בתעסוקה,  חוסר הודאות בחוזי האספקה היבוא והיצוא יתורגמו לעליות מחירי הסחורות העוברות בנמל – בקיצור תורג'מן דורס את כולנו.

אולי בנאיביות מסויימת הבעתי את דעתי הנ"ל בפני אחד מותיקי המקום, שמע סיפור הוא אמר לי, איני יודע אם הסיפור נכון או לו אבל הרי הוא לפנכם:

אי שם בשנות השמונים היו מפעילי העגורנים צריכים לטפס על גבי סולם ברזל אל עמדת המפעיל בראש העגורן ולהשאר שם במשך כל המשמרת בשמש ובגשם. באותה התקופה הזמין הנמל עגורן חדש, מודרני בעל מעלית וקבינת מפעיל ממוזגת. לכאורה שיפור יפה בתנאי ההעסקה של המפעיל – בפועל הוכרז סיכסוך עבודה על ידי הועד עקב 'שינוי בתנאי העבודה'. לא רק שהוכנס ציוד מתקדם שהקל על חיי העובדים, ההנהלה גם הייתה צריכה לפצות את העובדים על 'השינוי' בתנאי העבודה.

אז זה מה שיש, לא אמרתי כאן שום דבר שמשהו לא יודע, הרבה ניסו אבל אף אחד לא יכול עלהם – נותר רק לקוות שטובת תושבי העיר תנצח.

 

והנה סרטון קצר המסביר מבחינה אדריכלית על מה מדובר
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=XD8dL-3inDE]

השארת תגובה