איזה סקטורים ביצור אנרגיה יעלו עקב הטלת מס הפחמן באוסטרליה? גז ורוח

הטלת מס פליטות הפחמן באוסטרליה האמורה להכנס לתוקפה בתחילת חודש יולי הקרוב, אמורה לשנות מן היסוד את תימחור יצור האנרגיה ולקדם את אוסטרליה מהמקום האחרון והבלתי מכובד של פליטות פחמן לאטמוספירה לנפש  במדינות ה OECD. אני מאמין כי אוסטרליה עברה את נקודת האל חזור בשימוש באנרגיה חלופית ומתחדשת. נושא האנרגיה נכנס כיום בכל רמה בתחום התכנון הלאומי. במבט על כללי נראה כי התחומים העולים באוסטרליה ביצור אנרגיה עקב הטלת מס הפחמן הינם יצור בעזרת גז ורוח.

אורח החיים של המעמד הבינני המודרני הוא אורח חיים בזבזני מבחינה אנרגטית – ונחשו מה? עוד חצי מליארד איש אמורים להצטרף למעמד הבינוני בעשור הקרוב ברחבי העולם. מאז 1990 אוכלוסיית העולם גדלה פי 4, צריכת האנרגיה פי 11 והפעילות הכלכלית פי 17. המכפלות עצומות! ונראה כי יצור האנרגיה על ידי שריפת דלק מאובנים (נפט, פחם) לא בדיוק יהפכו את עולמנו למקום קריר יותר.

עובדות אלו הידועות לכולנו יצרו תעשייה עצומה של חברות המנסות למצוא פתרונות ליצור אנרגיה בצורה ידידותית יותר לסביבה. פתרונות אלו המוכרים בשם אנרגיה חלופית, אנרגיה מתחדשת, אנרגיה ירוקה וכו מבוססים רובם ככולם על מקורות אנרגיה של הטבע כגון

– רוח

– כוח גלי הים

– אנרגית שמש (סולארי)

כל שלושת מקורות האנרגיה הנ"ל מתאפיינים בהיותם בלתי צפויים יחסית. ימים ללא רוח, עננים המכסים את פני השמים, ים רגוע – כל אלו לא מאפשרים תכנון ארוך טווח של משק החשמל הלאומי ודורשים פתרונות מסובכים של אגירת אנרגיה בסוללות או באמצעים כימים אחרים, טכנולוגיות האגירה קיימות אך נראה כי אינן בשלות עדין למיסחור בקנה מידה ארצי.

משמעות הדבר כי פתרונות אלו יהיו בדרך כלל טכנולוגיית יצור חשמל משנית במשק הלאומי כאשר יצור החשמל המרכזי נעשה על ידי טכנולוגיה יציבה יותר והשימוש במקורות האנרגיה המתחדשת הנ"ל היא על בסיס של תרומה לרשת החשמל על מנת להוריד את כמות החשמל המיוצרת בטכנולוגיות המסורתיות (שזה בהחלט גם נהדר).

אז מה מקורות האנרגיה היציבים העומדים בפננו אם אנו מורידים מהרשימה פחם ונפט?

– גאותרמי (חום הנפלט ממעבה האדמה) באותם מקומות בהם מצויה אנרגיה כזו. הטכנולוגיה הקיימת דורשת בדרך כלל מים הפורצים בטמפרטורה של 120 מעלות צלסיוס על מנת להקים תחנת כוח גיאותרמית. באוסטרליה מקורות כאלו נדירים למדי.

– גז טבעי (אומנם מדובר בשריפת חומר אורגני אך כמות הפליטות קטנה יחסית).

– אנרגיה גרעינית (ראונא פוסט קודם בנושא).

מנקודת מבט אוסטרלית אגב עולה בעיה חריפה, המשק האוסטרלי נהנה מאד מתקבולי יצוא הפחם (בעיקר למדינות אסיה) בעוד שמבית מוטלים על יצור כזה מיסים כבדים. משמעות הדבר היא בעצם העברת בעיית הזיהום למישהו אחר, מישהו שמסיבות כלכליות או פוליטיות אינו מסוגל להתמודד באופן יעיל בטווח הקצר עם בעיית פליטות הפחמן.  בהקשר זה מפלגת הירוקים טוענת שיש לסגור לאלתר את כל מכרות הפחם ומעוררת עליה בצדק את התעשייה הזו המפרנסת מאות אלפי אנשים (ישירות ובעקיפין).

הפתרון כמובן אינו זבנג וגמרנו. לא ראיית העולם הנאיבית של 'עליסה בארץ הפלאות' המאפיינת את הירוקים תוביל לשינוי בר קיימא ולא השמרנות וההתעלמות אל מול העובדות בדבר הזיהום של התעשייות הכבדות באוסטרליה, תשמר את המצב הקיים. החוק הממסה את פליטות הפחמן אמור לביא לשינוי הדרגתי אך קבוע בכלכלה כולה.

הסיפור האוסטרלי בתחום הגז הוא סיפור ענק, זו לא תעשיית נישה במערב אוסטרליה או במדינת קווינסלנד. זה סיפור בקנה מידה עולמי המושך השקעות ענק שעברו את רף 100 מיליארד דולר! אוסטרליה תהפוך בעשור הקרוב ליצואנית הגז הגדלה בעולם ואמורה לספק על פי התחזיות כ 20% מצריכת הגז העולמית עד 2030. מרבית הגז יגיע מהקידוחים הימיים של צפון מערב המדינה ומשדות גז מצע הפחם (CSG) של מדינת קוינסלנד. התעשייה הזו גם תקלוט את כוח האדם שיפלט לאיטו מתחום הפחם.

במקביל מוקמות חוות רוח באזורים שונים , חלקן כמו בהרים שבין סדני והבירה קנברה – בנות מאות טורבינות.

אם אתם בעסקי הגז והרוח (יצור אנרגיה אני מתכוון, לא הצולנט של סוף השבוע האחרון) – אוסטרליה היא המקום להיות בו.

השארת תגובה