הולך ומתגבש הסכם סחר חופשי בין ישראל וסין

משרד התעשייה והמסחר (התמ"ת) יפתח בחודשים הקרובים במו"מ רשמי עם רשויות הסחר בסין על הסכם סחר חופשי. ממינהל סחר החוץ נמסר שהצדדים מצויים בשלבים ראשוניים על מנת להסכים על הצהרה משותפת על פתיחת הדיונים. על פי תכנית העבודה של המשרד, השלב הבא במגעים הוא סקר היתכנות משותף – השלב המקדמי לקראת התחלת מו"מ – שייערך במחצית 2012. יחד עם זאת, כרגע אין עדיין החלטה פורמלית על ביצוע הסקר.

במינהל סחר חוץ נערך לאחרונה סקר ראשוני, שבו נערך זיהוי של אינטרסים מקומיים עליהם צפויה ישראל לעמוד במו"מ מול הסינים. במינהל מציינים שעם פתיחת המו"מ, יתקיימו סקרים נוספים, בהתאם לאינפורמציה שתזרום משולחן הדיונים.

הסכם סחר חופשי כולל על פי רוב הפחתת מכסים הדרגתית על מרבית המוצרים. ישראל נוהגת להחריג מהסכמי הסקר חלק ניכר מהמוצרים החקלאיים, בשל הרצון להגן על המגדלים הישראלים מפני יבוא זול. הסכמי הסחר אינם כוללים מסי קנייה ומע"מ, אך הם מתייחסים לנושאים אחרים מלבד מכס – ובהם שיתופי פעולה כלכליים, רכישות ממשלתיות וכדומה.

שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין לא מכבר שישראל עושה מאמץ אדיר לחזק ולהדק את שיתופי הפעולה הטכנולוגיים עם סין והודו. הוא אמר כי המדינה קרובה לחתימה על הסכם של אזור סחר חופשי עם הודו ובמקביל פועלת לחדש את ההסכם עם סין. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התבטא לאחרונה שעל ישראל להגיע להיקף יצוא של 10 מיליארד דולר לסין בתוך שלוש שנים. נתניהו יצא לביקור רשמי בסין בחודש יוני בכדי לקדם את הסכם הסחר המתרקם.

השארת תגובה