סנקציות של הספנות על איראן

חברות הספנות כמו מארסק ליין, NYK ו-CMA CGM ביטלו לחלוטין את שירותיהן לנמלי איראן או לחילופין החלו להשתמש בשירותיהן של חברות ספנות אחרות שטרם מחרימות אותה. הפסקת הפקידה היא חלק מהסנקציות של מדינות המערב על השלטון האיראני במטרה לעצור את המרוץ של המדינה האסלמית להשגת יכולת השמדה גרעינית. כך מדווח עיתון port2port.

הסנקציות מאיימות לפגוע גם על ענף השילוח והלוגיסטיקה באיראן, מאחר שהן כוללות את מסוף המטענים הראשי בנמל בנדר עבאס ואת חברת הספנות הלאומית של איראן.

צעדים אלה מצטרפים לצעד הקשה של ניתוק בנקים איראנים ממערכת הפיננסית "סוויפט" (SWIFT), המסלקה הפיננסית הבינלאומית. עם "סוויפט" מועברים מדי יום 80% מהתשלומים בין חברות בעולם ובין בנקים ומערכות פיננסיות והיא מהווה מקור חיים קריטי ליצוא הנפט האיראני. למערכת מחוברים יותר מ-9,000 מוסדות פיננסיים ברחבי העולם. מרגע הניתוק, לא יוכלו היצואנים באיראן לקבל תמורה על עסקיהם, אלא באמצעי תשלום מסורבלים כמו מתכת יקרה או סחורות חליפין. איראן היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, אחרי ערב הסעודית ועיראק.

בחודשים האחרונים החליט האיחוד האירופי להצטרף לפעולות של ארה"ב ולהטיל מהקיץ הזה אמברגו על רכישת נפט מאיראן. הממשל האיראני הגיב מיד והגביל את סחר הנפט עם האירופאים. כתוצאה מכך מבקשת טהרן להגביר את מכירת הנפט למזרח הרחוק, במיוחד לסין ולהודו. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, איים בשיחות סגורות לנקוט סנקציות כלכליות נגד הודו, אם זו תגדיל את היקפי רכישת הנפט מאיראן. בישראל חוששים שבנקים בטורקיה יאפשרו העברות כספים לאיראנים בעסקאות בינלאומיות של נפט.

השארת תגובה