הקשר שבין הגבר האוסטרלי ותעשיית הרכב ביבשת

לפני הרבה שנים, אי שם במאה שעברה, כאשר אני וחברי התחלנו להוציא רשיונות נהיגה, עמדה בפני אבי בעיה מאד לא פשוטה.

מסיבות עקרוניות וכלכליות הוא לא רצה לקנות לי כמובן מכונית חדשה, אולם עוד פחות מזה לא רצה לשלוח אותי לג'ונגל הכביש הישראלי במושב הנוסע ליד נהג חדש אחר בן גילי.

הפתרון לקונפליקט החנה לבסוף ליד הבית בדמות מכונית 'אופל רקורד' שנת 1974 יד רביעית, ישנה, חבוטה וכבדה שהייתה עושה מאפס למאה קמ"ש בעשר… דקות.

עד היום, למרות הכחשות נמרצות מצידו, אני עדיין חושד שהוא ניתק את אחת הבוכנות במנוע מאספקת הדלק וכך המכונית הכבדה והבטיחותית הרעימה וקרטעה בשלושה צילנדרים בלבד כל פעם שהתקרבה למהירות שעלתה על מהירות הליכה ממוצעת, או כפי שסיפר מאיר שלו על רכבת העמק: גם צבים היו משיגים את האופל הזאת ובעליות – גם חלזונות.

למרות החזות הבעייתית הפתיעה האופל באמינות ונוחות שהגיעו לשיא בטיול רב ימים לאורך מרבית כבישי ישראל מקריית שמונה ועד אילת ללא כל תקלה.

מה שלא ידעתי אז היה שהמותג 'אופל' הינו  שם המותג הבין לאומי של יצרנית המכוניות האוסטרלית בבעלות GM  'הולדן' ועד שלא הגעתי לאוסטרליה לא ידעתי עד כמה מפותחת באופן יחסי תעשיית הרכב האוסטרלית.

תעשיית הרכב הינה תעשיית עתירת השקעות הון, יציאה עם מודל מכונית חדש ובניית קו היצור לאותו המודל עולה מאות מליוני דולרים ולכן ניתן להבין כי מדובר בכלכלת גודל. אוכלוסיית אוסטרליה, למרות גודלה הגדול גיאוגרפית  של היבשת, מונה כיום "רק" 22 מיליון איש ובהחלט ניתן להבין כי גודל השוק לתעשייה שהינה כה עתירת השקעות הון הינו גורם מגביל. אם זאת אוסטרליה היא מהמדינות הבודדות בעולם שיש בה את היכולות הטכנולוגיות לתכנן וליצר מכונית שלמה משולחן השרטוט ועד הדילר בפינת הרחוב.

זוכרים את 'סוסיתא' שלנו? או את מטוס הלביא? יש פרויקטים טכנולוגיים שהם פשוט גדולים מדי למשק קטן לדוגמא בסדר גודל של המשק הישראלי. לכן גודלה של תעשיית הרכב האוסטרלית מפתיעה בגודלה (עבורי בכל מקרה) גם אם נביא בחשבון כי חברת הולדן נוסדה בשנת 1852 כעסק בתחום אוכפי הסוסים.

עד שנת 2008 פעלו באוסטרליה למיטב ידיעתי ארבעה יצרני מכוניות עיקריים או 'ארבעת אבירי הדרכים של כבישי אוסטרליה'. מותג 'הולדן' אותו הזכרנו ולצידו פורד האמריקאי ומיטשובושי וטיוטא היפניות. מיטשובישי סגרה את מפעליה בעיר אדלייד באותה השנה וזאת לאחר שבאופן עקבי תעשיית הרכב האוסטרלית מצטמקת ומיצור של מעל 350 אלף מכוניות בשנת 2005 הסתיימה 2011 בפחות מ 200 אלף מכוניות חדשות תוצרת אוסטרליה.

ואיך יודעים שמדובר בתעשיית מכוניות איכותיות? תשאלו את נהגי המוניות. הולדן קומודור, מיטשובישי מאגנה ופורד פאלקון הינן הדגמים הנפוצים ביותר באוסטרליה בקרב ציי המוניות. המכוניות, על אף שהן מיצרנים שונים, דומות מאד ואף חולקות מעבר לקווי העיצוב,  השילדה המאסיבית והאיכות גם מספר חלקים מכאניים.

בשנים האחרונות מתמודדות יצרניות הרכב עם אתגרים לא מעטים. החל מתחרות עסקית מגורמים חדשים כגון תעשיית הרכב הסינית או ההודית (צ'רי וטאטא) שמבשילות ומייצרות דגמים איכותיים, דרך אתגרים סביבתיים שכן תחום התחבורה הינו אחד מהתחומים המזהמים ביותר בעולם (כל יצרני הרכב מפעילים בצורה זו או אחרת תוכנית להנעת רכב העתיד אם בצורת רכב חשמלי, היברידי או מונע בתאי מימן), ממשיך באתגרים בטיחותיים (משבר טויוטא בארה"ב)  ועד המשבר הכלכלי העולמי שהגדיל את מחזור הקניה והמכירה של רכבים פרטיים.

תעשיית הרכב האוסטרלית אינה יוצאת מהכלל במובן זה, ההיפך, כמדינה עשירה, מפותחת בעלת מטבע חזק ושכר עבודה גבוה – הופך היבוא של מכוניות להגיוני יותר מאשר יצורן באוסטרליה. אם זאת נראה כי בעיקר מסיבות פוליטיות נלחמות הממשלות באוסטרליה משתי קצוות הקשת הפוליטית על השארת היכולות התעשייתיות בתחום הרכב ביבשת הדרומית.

ההערכה מדברת על 50 אלף עובדים ישירים בתעשיית הרכב האוסטרלית ומכפיל של פי ארבע עד שבע בשירותים קבלני משנה ותעשיות נלוות, סה"כ בהחלט קבוצה אלקטורלית חשובה ויותר חשוב – מאוגדת.

לאחרונה זכו מפעלי הרכב באוסטרליה במענק נדיב של כ 100 מיליון דולר, על פי העיתונות המקומית 'יותר משהעגל רצה לינוק – הפרה רצתה להניק' , המענק הנדיב הגיע כמעט ללא משא ומתן וללא בקשת סיוע מפורשת המלווה בתוכנית עסקית מצד תעשיית הרכב – כפי שאולי היה ניתן לצפות.

באוסטרליה מכוניות מתוצרת מקומית זולות בדרך כלל באופן די משמעותי ממכוניות מיובאות, אחרי "ארבעת האבירים" בולטים יצרני המכוניות היפנים (ניסן, מאזדה) והקוריאנים ולעומתן כמעט ולא רואים על הכבישים מכוניות מתוצרת אירופאית (וכמי שהיה הבעלים האומלל של רנו סניק אני בהחלט גם מבין למה לא רואים אותם).

תעשיית הרכב האוסטרלית אינה מאופיינת בחידושים או קידמה טכנולוגית מיוחדת, מדובר ביצרני מכוניות איכותיות, מאסיביות וכנראה בטיחותיות, התמורה הטובה ביותר לכסף שלך בכל הנוגע לרכישת מכונית באוסטרליה, או כמו שאמר לי נהג מונית אחד – מכונית אוסטרלית היא כמו הגבר האוסטרלי, גדולה, חזקה, אמינה בדרך כלל וצורכת כמויות גדולות של נוזלים…

השארת תגובה