חברת אשרא מסכמת את שנת 2011

אשרא מסכמת שנה מוצלחת של פעילות, המתאפיינת בגידול בביקושים לביטוח, בעליה בהיקפי הפעילות, בהרחבת סל השירותים, בכניסה למדינות חדשות, מאתגרות יותר ומסוכנות יותר, בהרחבת מעגל המבוטחים, בשיתופי פעולה עם חברות ביטוח מקבילות ומוסדות פיננסיים בחו"ל ובמעורבות יתרה וסיוע אקטיבי ללקוחות בקידום עסקאות יצוא.

גידול בפעילות אשרא

מתחילת השנה ועד אוקטובר 2011 החברה אישרה מעל 100 עסקאות יצוא בהיקף מצטבר של למעלה מ- 4.3 מיליארד דולר.

הגידול בפעילות העסקית נובע ממספר גורמים: מדיניות יותר גמישה וליברלית של החברה, התומכת ביצואן הישראלי כמעט בכל מקום בעולם, גם במדינות המדורגות ברמת סיכון גבוהה ביותר, פתרונות ביטוח גם לסיכונים פוליטיים וגם לסיכונים מסחריים, פישוט וקיצור הפרוצדורות הנדרשות לאישור העסקאות לביטוח, יצירת פתרונות לא שגרתיים "לפי מידה" לעסקאות מיוחדות, הדורשות התאמות ושינוים של פוליסות הביטוח הסטנדרטיות של אשרא וייעול ושיפור השירות בחברה.

פעילות במדינות המפותחות

בעבר עיקר פעילות החברה התמקד בביטוח עסקאות יצוא למדינות מתפתחות בעיקר באמריקה הלטינית, מזרח אירופה, אפריקה, אסיה והמזרח הרחוק.

לאחרונה החלה אשרא לבטח עסקאות יצוא למערב אירופה ומדינות סקנדינביה, זאת לנוכח המשבר הכלכלי הפוקד את האיחוד האירופי וגוש היורו. בין היעדים החדשים שזוכים כיום לביטוח של חברת אשרא נמנים: יון, איטליה, ספרד ודנמרק.

פתרונות ביטוח במדינות בסיכון גבוה

במקביל, אשרא נכונה היום לבטח עסקאות למדינות המאופיינות במצב פוליטי ו/או כלכלי לא יציב ואף מסוכן, המדורגות ברמת סיכון גבוהה. נכונות זו הינה פועל יוצא ממגמה של שינוי ופתיחות, שנובעת הן מניסיון מצידה של אשרא להיענות לצרכי היצואנים, הפועלים בשנים האחרונות בסביבה המאופיינת באי יציבות כלכלית או פוליטית ומדורגות ברמת סיכון גבוהה, והן ממדיניות יותר ליברלית של אשרא שמוכנה לקחת היום יותר סיכונים לאור המשבר הפיננסי והמיתון בחלק מהשווקים המפותחים בעולם. אשרא מבטחת כיום יותר עסקות במדינות המדורגות בסיכון גבוה, היכולות להוות יעד אלטרנטיבי מועדף לשווקי היצוא של ישראל, במיוחד לאור המשבר בגוש היורו והמיתון בארה"ב.

מאז תחילת השנה נפתחו מדינות חדשות לחיסוי והורחב החיסוי הביטוחי למדינות המדורגות בסיכון גבוה. החברה אישרה לראשונה פרויקטים במדינות כמו: אוקראינה, אלבניה, זמביה, אתיופיה, ניגריה, קמבודיה, מצרים וירדן. במקביל הורחבה החיסוי הביטוחי לטורקמניסטן, אזרבייג'ן, בלרוס, גבון, גאנה ,זמביה, ניגריה, קניה, פיליפינים ווייטנאם.

פרוטוקולים פיננסיים

על מנת להקל על היצואנים וליעל את התהליך החליטה אשרא ליישם גם במדינות אחרות את המודל של הפרוטוקול הפיננסי עם סין, הפועל בהצלחה זה יותר מעשור, במסגרתו בוטחו ומומנו מאות פרויקטים בסכום העולה על חצי מיליארד דולר מישראל לסין. נבחרו מדינות בעלות מבנה כלכלה ריכוזי עם פוטנציאל צריכה של תשתיות טכנולוגיות, רפואיות וחקלאיות מישראל. פרוטוקול כזה נחתם בוייטנאם והורחב השנה. עוד פרוטוקול נחתם ביוני השנה עם בלרוס ועוד מספר פרוטוקולים נידונים עם מדינות נוספות.

תוכנית מיוחדות לביטוח יצוא למצרים, לירדן ולטורקיה

בעקבות המצב הפוליטי השורר במצרים החל מינואר האחרון, חברות הביטוח הפרטיות לאשראי טווח קצר השהו את מתן הביטוח לעסקאות יצוא, לרבות לקונים במצרים שכבר בוטחו על ידן. לאור זאת, יצואנים רבים פנו אל אשרא בבקשה לביטוח עסקאותיהם כתחליף לחברות הביטוח הפרטיות. בעקבות הפניות אשרא גיבשה תוכנית לביטוח יצוא למצריים בהיקף של 20 מיליון דולר.

תוכניות דומות הופעלו לאחרונה כפתרון לכשלי השוק הפרטי בירדן ובטורקיה.

הרחבת כתב ערבות המדינה לפעילות אשרא

פעילות הביטוח של אשרא מגובה במלואה בערבות המדינה. היקף הערבות קובע את המגבלה המצרפית של הביטוח אותו יכולה אשרא להעניק למבוטחיה וכפועל יוצא מזה את המימון הבנקאי לפעילות יצוא המבוטחת על ידה. כתב ערבות המדינה לאשרא הורחב השנה ל- 1.75 מיליארד דולר.

ביטוח חוב במטבע מקומי

עד לאחרונה אפשרה אשרא לבטח חוב בדולר או ביורו. עקב הביקוש לפתרונות מגוונים יותר במטבעות נוספים החלה השנה אשרא לבטח חוב במטבע מקומי בר המרה.

 

הגמשת הקריטריון של התכולה הישראלית הנדרשת בפרויקט

אשרא שמה לה למטרה לסייע ליצוא הישראלי. כפועל יוצא מזה נבדק מידת קיומה של התכולה הישראלית בפרויקט כאשר עד לשנת 2011 נדרש היצואן להציג באופן עקרוני לפחות 60% תכולה ישראלית. לאחרונה על מנת לתת פתרונות למגוון רחב יותר של פרויקטים ולעודד שיתופי פעולה בין חברות ישראליות לחברות זרות הוחלט להגמיש את הדרישה ולהוריד את רמת התכולה הישראלית הנדרשת ל- 30% בלבד.

אישור להפעלת תוכנית ביטוח לערבויות חוזיות

במקרים רבים נדרש היצואן לספק ערבות מכרז כתנאי להגשת המכרז, ערבות ביצוע כתנאי לקבלת העבודה וערבות מקדמה כתנאי לקבלת המקדמה מהקונה. זה מטיל מעמסה מימונית כבדה על היצואן ובמקרים רבים אין בידו את הביטחונות המתאימים לשם כך והוא נאלץ לוותר על המכרז. משרד האוצר אישר לאחרונה לאשרא להפעיל תוכנית ביטוח לערבויות חוזיות שתוריד באופן משמעותי את המעמסה המימונית מהיצואנים.

כתב: אלכס אברבוך, מנהל שיווק

אפריקה – הדבר הבא!

שנת 2011 היא שנת שיא באשרא עבור היבשת השחורה ו"להיט" בקרב לקוחות החברה. בשנים האחרונות הוגשו עסקאות לאוגנדה, אנגולה, אתיופיה, בוטסואנה, גאבון, גאנה, דרום אפריקה, זמביה, ניגריה וקניה, לפרויקטים בתחומי תשתיות ומים, בטחון, אנרגיה תקשורת וציוד רפואי.

רק השנה אושרו 18 עסקאות חדשות לביטוח באפריקה בהיקף של למעלה מ- 750 מליון $, סכום המהווה כ- 30% מסכום העסקאות שאושרו בחברה וגידול של למעלה מ- 200% ביחס לבקשות משנים 2010-2009.

המדינות שנהנות מעיקר החשיפה באשרא הן: גאנה, גאבון ואנגולה, המהוות ביחד כ- 25% מתיק חשיפת פוליסות החברה, ועוד היד נטויה. בשנה שבאה עלינו לטובה, צפויה החברה להנפיק מספר פוליסות נוספות בהיקפים משמעותיים שיגדילו באופן מהותי את חשיפת החברה ליבשת.

בנוסף לאמור, אושרה לאחרונה תוכנית מיוחדת לאישור עסקאות במדינות בעלות סיכון פוליטי גבוה וביניהן ניתן לציין את המדינות האפריקאיות הבאות: רואנדה, חוף השנהב, טנזניה, סיירה לאון, גינאה (קונקרי) והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. התוכנית נבנתה בשילוב משרד החוץ ומטרתה לקדם עסקאות במדינות "קשות" בהן קיים אינטרס ישראלי.     

כתב: עדי גרוס, מנהל אגף חיתום

תחזיות צמיחה בסין

נשיא סין, הו ג'ינטאו, אמר כי ארצו תשאף להגדלת היבוא לתחומה על מנת להאיץ את הצמיחה הכלכלית באיזור אסיה והפסיפיק ומעבר. ג'ינטאו אמר במהלך פורום אסיה והפסיפיק לשיתוף פעולה כלכלי, כי ארצו תייחס חשיבות זהה ליצוא וליבוא, ותתמקד בקרוב בהגדלת היבוא תוך שמירה על רמת יצוא קבועה, כך נמסר מסוכנות הידיעות של בלומברג. סין הינה היצואנית הגדולה בעולם של סחורות והיא נמצאת תחת ביקורת מתמשכת בשל העודף העצום שלה במאזן התשלומים כתוצאה מהסחר עם ארה"ב.

למרות המדיניות עליה הצהיר הנשיא, שוב הורדו תחזיות הצמיחה לכלכלת סין על ידי רוב האנליסטים בסוף שנת 2011. שנת 2011 צפויה להסתיים עם צמיחה הנעה סביב ה– 9.2% ובשנת 2012 צפויה צמיחה הנעה בין  7.9%-8.4%. אחת הסיבות העיקריות לירידה בצמיחה היא דווקא פנימית: הירידה בהשקעות הפנימיות ובצריכה הפנימית גבוהה יותר מאשר הירידה ביצוא. כמו כן קיים חשש מ "תיקון" בסקטור הנדל"ן, אשר יכול לפגוע במידה משמעותית בכלכלה. בניתוח אחר, נאמר שקיימים שלושה גורמי סיכון עיקרים לכלכלת סין: גידול בשיעור האינפלציה, חדלות פירעון בחוב הציבורי הפנימי ופיצוץ בועת הנדל"ן. כל אחד מהגורמים הללו בנפרד אינו מהווה סיכון גדול, אך ייתכן שהשילוב ביניהם יקשה על התמודדות הממשלה.

כתב: עדי לוינסון, אנליסט מדינות

מה תהיה השפעת הירידה בצמיחה הסינית על הכלכלה העולמית?

סין הינה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם (אחרי ארה"ב עם כ– 6 טריליון דולר) עם כ– 10.6% מסך הייצוא העולמי ו– 9.1% מסך הייבוא העולמי בשנת 2010. המדינות המתפתחות מהוות כ- 2.9% מסך הייבוא לסין והמדינות המפותחות כ– 5.4%. קשה להעריך במדויק את סוג הפגיעה ומידת הירידה בצמיחה, אשר תלויים במידה רבה בסקטורים הפגיעים ביותר במדינה: נדל"ן ופיננסים. פגיעה בצריכה המקומית בסין עלולה להשפיע ישירות על היצוא של מדינות אחרות ובכך לעכב את התאוששות כלכלת העולם.

כתב: עדי לוינסון, אנליסט מדינות

התפקידים מתהפכים

לאור המשבר הכלכלי באירופה והבעיות הקשות שחלק מהמדינות נתקלות בהן נחשפות מגמות שבעבר נתפסו כבלתי סבירות. דוגמה אחת היא פורטוגל, עם תחזית צמיחה שלילית לשנים 2011-2012, גירעון תקציבי, אבטלה גבוהה וממשלה "המונשמת" על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע. אולם, לפורטוגל היסטוריה של קולוניאליזם, המסייעת לכלכלה בתקופת המשבר הנוכחית, עם שתי קולוניות לשעבר: ברזיל (הכלכלה השביעית בגודלה בעולם) ואנגולה (יצרנית נפט מהגדולות בעולם), שהינן מדינות לא מפותחות אך יציבות ואיתנות, המשקיעות ורוכשות נכסים מופרטים בפורטוגל (על פי ההסכם עם קרן המטבע, פורטוגל צריכה להפריט נכסים בסך כ– 80 מיליארד אירו). עד כה לא מדובר על סכומים גדולים אך ההזדמנויות הולכות ומתרחבות וכנראה שלכל המעורבים אינטרסים זהים. מגמה נוספת שחלה השנה הינה עלייה במספר מהגרי העבודה מפורטוגל ואנגולה לברזיל בחיפוש אחר הזדמנויות תעסוקה. על פי נתונים רשמיים, מספר הזרים העובדים באופן חוקי בברזיל עלה בכ– 50% בין דצמבר 2010 ליוני 2011, כאשר הפורטוגזים מהווים את הקבוצה הגדולה ביותר אך ישנם עובדים גם מאיטליה, אנגליה וארה"ב.

באופן דומה, נרשם גידול במספר הספרדים (גם איטלקים ואנגלים) המהגרים לארגנטינה, בעוד שבעבר, בתקופת המשבר בארגנטינה המגמה הייתה הפוכה ומהגרים רבים מארגנטינה פקדו את ספרד בניסיון לתור אחר מקומות עבודה. במסע הבחירות של המועמד לראשות הממשלה בספרד שזכה בבחירות האחרונות נאמר שכ– 1,200 ספרדים מהגרים לארגנטינה כל חודש. אין להסיק מכך שהמצב הכלכלי בארגנטינה טוב יותר מאשר במדינות המוצא, אך בעיקר התסכול במדינות המוצא מביא את המהגרים, לרוב צעירים ומשכילים, לחפש אופציות אחרות.

כתב: עדי לוינסון, אנליסט מדינות

ציפייה להתאוששות בארה"ב לאחר אחת השנים התנודתיות ביותר בשווקים

תחזיות הצמיחה של כלכלנים בשוק לגבי ארה"ב מעידים על ציפייה להתאוששות בשנת 2012, לאחר פירסום נתוני האבטלה האחרונים, שהינם הנמוכים ביותר בשנתיים האחרונות. הציפייה על פי בלומברג, היא כי התמ"ג בארה"ב יגדל ב- 2.1% וזאת בתום אחת השנים התנודתיות ביותר בשווקים מאז ומעולם. עפ"י נתוני המסחר של בלומברג, מדד 500 המניות הנסחרות בבורסה לני"ע בניו-יורק (S&P 500) נכון לסוף השנה נותר למעשה כמעט ללא שינוי בהשוואה לתחילת 2011. המדד עמד בתחילת שנה על כ- 1270 נקודות ונכון ל- 23/12/2011 עומד על 1265 נקודות. גם מדד הדאו ג'ונס עבר תהפוכות רבות ב-2011 ונע בין רווחים לבין הפסדים של כ-400 נקודות במשך ארבעה ימים רק במהלך אוגוסט השנה.

כתב: יואב אביאלי, אנליסט ניהול סיכונים

תחזיות שליליות לכלכלת דנמרק

הבנק האירופאי לפיתוח איזורי (EBI) דיווח החודש, כי במחצית השנייה של 2011 חלה עלייה בפניות מבנקים בדנמרק למתן ערבויות לעסקים במדינה.

בחודש אוקטובר עלה מספר מקרי פשיטות הרגל ל- 460 מקרים מדווחים לעומת 454 בחודש הקודם, כאשר הצפי הוא לגידול נוסף בחודשים הקרובים, עפ"י דיווחי הלשכה לסטטיסטיקה במדינה. חברות בדנמרק דוחקות בבנקים במדינה למצוא דרכים להרחבת אמצעי המימון הקונצרניים מתוך חשש להיווצרות מחנק אשראי במדינה, שיפגע בתעסוקה ויביא למיתון.

הכלכלה הדנית רשמה את הביצועים החלשים ביותר בסקנדינביה השנה בהשוואה לשכנותיה, שוודיה ונורווגיה, עם משבר נוכחי בענף הבנקאות והדיור. מחירי הדיור בדנמרק צפויים לרדת בעשרה אחוזים, והתוצר לנפש צפוי לצמוח רק ב- 1.1 אחוזים במהלך שנת 2012 (לעומת 1.3 השנה), עפ"י מדדי בלומברג.

סוכנות הדירוג מודי'ס דיווחה במהלך נובמבר, כי תותיר את התחזית למערכת הבנקאות בדנמרק שלילית בשל הצפי לביצועים חלשים בכלכלה המקומית.

כתב: יואב אביאלי, אנליסט ניהול סיכונים

סיוע הבנק המרכזי האירופי משקף החמרה במימון של הבנקים בגוש האירו

ב- 8 בדצמבר 2011 הכריז הבנק המרכזי האירופי על שורה של צעדים לתמיכה בנזילות הבנקים בגוש האירו. צעדים מרחיקי לכת אלו מנסים לטפל בהעדר מימון לא מובטח בגוש האירו ובהעדר נכסים מתאימים שישמשו כעירבון לקבלת מימון לט"ק. מדובר בצעדים חיוביים מאחר והם מציגים את מחויבות הבנק המרכזי האירופי לתמיכה בבנקים האירופים בעוד משבר המדינות מעמיק. בנוסף, צעדים אלו גם עשויים לסייע לבטל את התמריצים אותם חייבים הבנקים באיחוד האירופי להעניק על מנת להמשיך להקטין את המינוף, אשר אמור להגביל את הצמיחה במדינות האיחוד האירופי ולפגוע יותר במאזני הבנקים.

למידע נוסף באתר חברת אשרא

השארת תגובה