מגמות ארוכות טווח בכלכלה העולמית

חברת המחקר הכלכלי פרוסט – סליוואן פרסמה לאחרונה סקירה בנושא המגמות ארוכות הטווח בכלכלה העולמית. למעשה מדובר בהרבה יותר מכלכלה, מדובר בשינויים מהותיים שעוברת החברה האנושית בדורנו המובלים בעיקר על ידי מהפכת המידע ואתגרים בתחומי הסביבה והאנרגיה.

למרות שאין בסקירה שום דבר חדש היא בהחלט שמה את הדברים באופן מסודר וגורמת להירהורים על הכיוון אליו אנו צועדים (ותודה לאלעד גוז על הסיכום).

סוף תקופת האנרגיה ה"ישנה" ותחילתה של תקופת האנרגיה ה"חדשה"- כבר בימים אלו תופסים תאוצה כל הנושאים הקשורים לשימוש וניצול יעיל של אנרגיה כגון ייצור אנרגיה חליפית, מעבר לכלי רכב חשמליים (כולל פיתוח רכיבים המתאימים לרכבים אלו, פיתוח וייצור סוללות מתקדמות ועוד), מערכות ניהול רשת חכמות ועוד.

עיור מואץ– בעשור הקרוב יקומו מספר רב של "מגה ערים". מדובר על ערים, או איזורים עירוניים, שיאכלסו למעלה מ-25 מיליוני בני אדם כל אחת. הדבר דורש פיתוח מואץ של תשתיות אנרגיה, מים, תחבורה ועוד. הדבר נכון בעיקר בעולם המתפתח (מדינות ה-BRIC) אולם בהחלט גם בארה"ב וביפן.

"עולם מקושר" (המרחב המקוון) – הרשתות החברתיות והקישוריות הניידת הופכים את כולם למחוברים כל הזמן- ובכל מקום. בעולם זה, בו עריצים קמים ונופלים בגלל פעילות ברשת חברתית ומחירי מוצרים נקבעים ע"י אלפי צרכנים- יש משמעות רבה להתנהלות נכונה וחכמה במרחב זה.

"Smart is the "new" Green"– מילת המפתח החדשה היא "Smart". Smart Cities, Smart Grids וכדומה. מוצרים ושירותים המכניסים "חכמה" לתהליכים יהיו מוצרים ושירותים נדרשים ביותר בתקופה הקרובה.

טכנולוגיות העתיד– מחשוב ענן, רובוטיקה מתקדמת, טכנולוגיות חלל ועוד- אלו הטכנולוגיות שיגדירו את העתיד הקרוב. כל אלו יביאו לדרישה עצומה בטכנולוגיות ניהול רשתות חכמות (Smart Networks) ואבטחת מידע.

מלחמה דיגיטלית– זירת הקרב הנוכחית (ובהחלט העתידית) לא נמצאת יותר על פני האדמה ולא מובלת ע"י טנקים וחי"ר. זירת הקרב העתידית תנוהל ע"י רובוטים (Unmanned Vehicles), ותתרחש בהגנה או התקפה על מוסדות פיננסים או ביטחוניים בצד השני של הגלובוס.

השארת תגובה